ایران به عضویت کمیسیون مستقل حقوقبشر سازمان همکاری اسلامی درآمد

به گزارش بارازعلی، خبرنگاران : در جریان چهل و هفتمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نماینده جمهوری اسلامی ایران با آراء نمایندگان کشورهای حاضر به عضویت کمیسیون مستقل و دائم حقوقی بشر اسلامی (IPHRC) برگزیده شد.

ایران به عضویت کمیسیون مستقل حقوقبشر سازمان همکاری اسلامی درآمد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، در جریان چهل و هفتمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که بمدت دو روز از 7 آذرماه 1399 در نیامی پایتخت نیجربرگزار گشت، نماینده جمهوری اسلامی ایران با آراء نمایندگان کشورهای حاضر به عضویت کمیسیون مستقل و دائم حقوقی بشر اسلامی (IPHRC) که از نهادهای مستقل سازمان همکاری اسلامی محسوب می گردد برگزیده شد. این انتخاب در شرایط حاضر که متأثر از نفوذ کشور میزبان بر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی و ممانعت این کشور از ایفای نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای عضو می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

در انتخابات مزبور از میان 18 کشور آسیایی عضو، آقای دکتر حسین رضوانی با کسب آراء برتر در میان سایر نامزدهای عضویت در این کمیسیون به همراه نمایندگان ترکیه و افغانستان برای یک دوره 4 ساله (2021 الی 2024) انتخاب گشت. کشورهای بنگلادش و ازبکستان دیگر نامزدهای های تصدی عضویت در این کمیسیون بودند که پیروز به کسب آرا بالاتر نشدند.

انتخاب نماینده کشورمان در کمیسیون دائم حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی در پی کوشش های دیپلماتیک و رایزنی های گسترده ای که از پیش از اجلاس از سوی اداره کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه و در جریان برگزاری اجلاس از سوی هیأت نمایندگی کشورمان از اداره کل صلح و امنیت بین المللی وزرات امور خارجه به انجام رسید محقق گشت.

در این انتخابات، از گروههای عربی و آفریقایی نیز هر یک سه نماینده به عضویت کمیسیون در آمدند. از گروه عربی کشورهای عربستان، مصر و مغرب، از گروه آفریقایی کشورهای بنین، نیجریه و نیجر انتخاب شدند.

کمیسیون مستقل و دائم حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی نهاد مستقل کارشناسی سازمان با ظرفیت مشورتی است که موجودیت آن در سال 2011 در جریان اجلاس یازدهم سران کشورهای اسلامی تصویب و در سال 2017 شروع بکار کرد.

مقر این کمیسیون در جده - عربستان می باشد.

این کمیسیون حول موضوعات حقوق بشر بویژه در حوزه های: حقوق زنان و بچه ها، حق آموزش، حق توسعه، مقابله با اسلام هراسی، دفاع از حقوق اقلیت های مسلمان در کشورهای غیر اسلامی فعالیت دارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1603

به "ایران به عضویت کمیسیون مستقل حقوقبشر سازمان همکاری اسلامی درآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران به عضویت کمیسیون مستقل حقوقبشر سازمان همکاری اسلامی درآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید