باکو: تا زمان خروج نیروهای ارمنستان به مبارزه ادامه می دهیم

به گزارش بارازعلی، ایرنا نوشت:جیهون بایرام اف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به درگیری های نیروهای این کشور و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ گفت: نیروهای ارمنستان باید از سرزمین های اشغال شده جمهوری آذربایجان خارج شوند و این یک خط قرمز برای کشورمان است و به مبارزه در این زمینه تا تحقق این مهم ادامه خواهیم داد.

باکو: تا زمان خروج نیروهای ارمنستان به مبارزه ادامه می دهیم

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

بایرام اف عصر سه شنبه در نشست خبری مشترک با مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در باکو اضافه کرد: با وجود این که از سال 1994 میلادی شاهد موضع غیرسازنده ارمنستان در مذاکرات حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ بودیم ولی از سال 2018 میلادی از سوی مقامهای سیاسی و نظامی جدید این کشور لطمه جدی به این مذاکرات وارد شد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به درگیری های فعلی نیروهای این کشور و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ گفت: نیروهای ارمنستان باید از سرزمین های اشغال شده جمهوری آذربایجان خارج شوند و مبارزه خود را در این زمینه تا تحقق این مهم ادامه خواهیم داد.

بایرام اف در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که جمهوری آذربایجان علاقمند به برقراری صلح در منطقه است، گفت: جمهوری آذربایجان به غیر از ارمنستان با همه کشورهای منطقه همکاری های تنگاتنگ دارد و با این کشورها طرح های عظیم منطقه ای را اجرا می نماید.

چاوش اوغلو نیز در این نشست با تاکید بر این که آتش بس مساله قره باغ مشکل منطقه قفقاز جنوبی را حل نمی نماید ، گفت : مجامع بین المللی باید از ارمنستان بخواهند نیروهای خود را از سرزمین های جمهوری آذربایجان خارج کند.

وی همچنین با انتقاد از موضع گیری میانجیگران بین المللی گفت: روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ نباید موضع یکسان نسبت به ارمنستان که 20 درصد از سرزمین های جمهوری اذربایجان را تحت اشغال قرار داده و جمهوری آذربایجان که سرزمین های آن تحت اشغال نیروهای ارمنی است ، داشته باشند.

وزیر خارجه ترکیه که امروز در راس هیاتی وارد باکو شده با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان نیز ملاقات کرد و هدف از این سفر خود را نمایش همبستگی ترکیه با جمهوری آذربایجان عنوان نمود.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سرگرفته شد.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و بعضی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش بینی نموده بود.

در سال 1994 میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، بعضی دولت های اروپایی و منطقه برای انتها دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و انتها با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه ای نداشته است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1415

به "باکو: تا زمان خروج نیروهای ارمنستان به مبارزه ادامه می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باکو: تا زمان خروج نیروهای ارمنستان به مبارزه ادامه می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید