باید تلاش شود آمریکایی ها از اقدام غیرانسانی تحریم دست بردارند

به گزارش بارازعلی، تهران (پانا) - معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تحریم های ظالمانه و یک جانبه آمریکا علیه کشورمان، گفت اگر ایران در برهه کنونی با تحریم ها روبرو نبود جزو نخستین کشور هایی بود که واکسن لازم برای مقابله با کرونا و تامین ایمنی مردم را تهیه می کرد.

باید تلاش شود آمریکایی ها از اقدام غیرانسانی تحریم دست بردارند

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

اسحاق جهانگیری ظهر امروز (چهارشنبه) در دیدار با مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ضمن انتقاد از سیاست های رئیس جمهوری سابق آمریکا، گفت: تحریم ها علیه ایران از طرف شخصی انجام شد که همان برخوردهای تند را با سیاست ها و عملکرد سازمان جهانی بهداشت داشت، این تحریم ها که بر ضد حقوق اولیه انسانها برای تامین سلامتی آنهاست، ضد انسانی و ضد حقوق بشری است و متاسفانه فریاد ملت ایران علیه این رفتارهای ظالمانه در سطح جهانی خوب پژواک نیافته است.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران کشوری ثروتمند است و نیازمند کمک نیست، گفت: آمریکایی ها راه های دسترسی به سرمایه و دارایی های ما را مسدود کردند، ما در زمانی که درگیر تحریم ها هستیم باید مانند بقیه کشورها با شیوع بیماری کرونا نیز مقابله کنیم، بطوریکه امکان ارسال تجهیزات پزشکی که با همکاری سازمان جهانی بهداشت خریداری شد، بعد از یک سال به دلیل مسدود بودن منابع مالی فراهم نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران در کشورهای آسیایی ده ها میلیارد دلار پول دارد که در بانک های آنها مسدود مانده است و برای ارسال 50 میلیون دلار پیش قسط خرید کواکس مدتها معطل شدیم تا مسیری برای انتقال پول پیدا کنیم.

جهانگیری شرح داد: ما انتظار داریم سازمان جهانی بهداشت محدودیت های ایران را در تامین واکسن مورد نیاز متوجه باشد و به ما برای تهیه مقدار لازم این واکسن کمک کند، نباید شرایط ایران را با کشورهای دیگر که در شرایط عادی قرار دارند، مقایسه کرد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه انتظار دیگر ایران از این سازمان طرح این موضوع است که تحریم های آمریکا سیاستی است که مبارزه با ویروس کرونا را تضعیف می کند، گفت: باید تلاش شود تا آمریکایی ها از این اقدام غیرانسانی دست بردارند.

وی ضمن قدردانی از حمایت های سازمان جهانی بهداشت از برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، گفت: ما به این سازمان بعنوان مجموعه ای تخصصی که در بحران های منطقه ای و جهانی تاثیرگذار است، نگاه مثبتی داریم. کشور ما ظرفیت خوبی در بخش بهداشت و درمان دارد و ایران از این ظرفیت نه تنها برای مردم خود بلکه در مواردی که در منطقه نیاز باشد برای کمک به ملت های همسایه استفاده خواهد کرد.

جهانگیری اضافه نمود: انتظار داشتیم در زمان وقوع بحران کرونا، ایران بتواند به لحاظ انسانی به کشورهای نیازمند کمک کند اما آمریکایی ها دست ما را در این حوزه بسته اند.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه با وجود محدودیت ها، کادر پزشکی و درمانی کشورمان در موضوع مقابله با کرونا اقدامات شگفت انگیزی انجام داده اند، گفت: در این زمینه مردم ما هم به خوبی همراهی کردند، خوشبختانه دانشمندان ما گام های بزرگی در حوزه سلامت برداشته اند و گروه های مختلفی برای تولید واکسن فعالیت می کنند. قطعا این توانمندی فرصت خوبی برای مقابله به بیماری کرونا در منطقه فراهم می کند.

در این دیدار که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور حضور داشت، احمد سلیم المنظری با قدردانی از فرصت فراهم شده برای انجام این دیدار از دستاوردهای ایران در حوزه بهداشت و درمان تجلیل کرد و گفت: ایران در بخش بهداشت و درمان بازیگری بسیار مهم در سطح منطقه و جهان است و در مجامع جهانی و کمیته های منطقه ای از دستاوردهای ایران استقبال می شود.

وی با اشاره به مقالات و تحقیقات دانشمندان ایرانی برای توسعه و پیشرفت علم پزشکی و نیز مراکز علمی و درمانی پیشرفته، گفت: امروز از یکی از مراکز بهداشتی ایران که خدمات مختلفی در حوزه دندانپزشکی، روانشناسی، اطفال و ایمنی ارائه می کند، بازدید کردم. چنین مراکزی در سطح منطقه کم سابقه است.

وی با تاکید بر تلاش خود و همکارانش برای انتقال دانش تخصصی و تجربه ایران در حوزه بهداشت و سلامت به کشورهای دیگر از کمک سازمان جهانی بهداشت برای افزایش ظرفیت ایران در تولید واکسن کرونا خبر داد و گفت: در مبارزه با کرونا امروز همه کشورها با چالش و دشواری دست و پنجه نرم می کنند اما ایران با وجود تحریم ها توانسته است پیشرفت زیادی داشته باشد.

وی همچنین برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فازبندی اجرا شده برای واکسیناسیون را ستایش آمیز خواند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1725

به "باید تلاش شود آمریکایی ها از اقدام غیرانسانی تحریم دست بردارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید تلاش شود آمریکایی ها از اقدام غیرانسانی تحریم دست بردارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید