بیماری برطرف فشار به دنبال سونار؛ دلیل اصلی خودکشی نهنگ منقاریان

به گزارش بارازعلی، سونار یا ناوبری صوتی؛ ممکن است منجر به رفتار خودکشی آمیز بعضی از نهنگ ها گردد.

بیماری برطرف فشار به دنبال سونار؛ دلیل اصلی خودکشی نهنگ منقاریان

به گزارش خبرنگاران، محققان می گویند نهنگ ها نیز مانند انسان ها پس از مواجهه به سونار/ Sonar دچار بیماری برطرف فشار/ Decompression Sickness، درست مانند غواص ها شده و خود را سراسیمه به ساحل می رسانند تا خودکشی نمایند.

میلیون ها سال تکامل، نهنگ ها را تبدیل به ماشین پیچیده غواصی نموده که قادرند ساعت ها در عمق چند کیلومتری زیرآب در تاریکی بمانند و غذا پیدا نمایند. ضربان قلب کم شده، جریان خون محدودشده و بدین ترتیب اکسیژن حفظ می گردد.

پس چگونه غواص عمیق ترین اقیانوس ها با حباب نیتروژن مسموم می گردد و مانند یک مبتدی به سرعت به سطح آب می آید؟

جواب کوتاه این است که نهنگ منقاریان به خصوص نوع موسوم به Cuvier به شدت دچار ترس می گردد.

به گفته یارا برناردو دکیروس از دانشگاه لاس پالماس اسپانیا(نویسنده تحقیق منتشرشده در مجلهRoyal Society journal Proceedings B) در مواجهه با سونار یا ناوبری صوتی به شدت تحت تأثیر قرارگرفته و سعی می نمایند از منبع صوتی دوری نموده و به همین خاطر الگوی غواصی خود را تغییر می دهند.

به گفته وی استرس پاسخ داده و غواصی را منع نموده و حیوان دچار انباشت نیتروژن گردد.این موضوع درست مانند آدرنالین است و نوع خاصی از سونار تعادل نهنگ را کاملاً به هم می زند.

سونار در دهه 1950 برای شناسایی زیردریایی ها توسعه یافت و حدود 1960 کشتی ها آغاز به انتشار سیگنال زیرآب در محدوده 5 کیلوهرتز کردند.

امروز ایالات متحده و ناتو از آن استفاده می نمایند که کار آن به عنوان فاصله یاب صوتی و دستگاه ردیاب زیردریایی است که با انتشار امواج صوتی کار می نماید.

جمعیت جهانی نهنگ منقاریان بین 5 تا 7 هزار است و سازمان IUCN درباره خطر انقراض آن ها هشدار داده است و علاوه بر سونار، برخورد با کشتی، آلودگی اقیانوس و تغییر زیستگاه آن ها به دلیل تغییرات اقلیم نیز زندگی این جانور را به خطر انداخته است.

5656

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 234

به "بیماری برطرف فشار به دنبال سونار؛ دلیل اصلی خودکشی نهنگ منقاریان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری برطرف فشار به دنبال سونار؛ دلیل اصلی خودکشی نهنگ منقاریان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید