جهادگران واحدهای جهاددانشگاهی مقابله با کروناویروس را در دستور کار خود قرار دادند

به گزارش بارازعلی، جهادگران واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در سراسر کشور از هفته های گذشته تا به امروز، مشغول تدارک و پشتیبانی برای مقابله با این ویروس منحوس هستند.

جهادگران واحدهای جهاددانشگاهی مقابله با کروناویروس را در دستور کار خود قرار دادند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از جهاددانشگاهی، در حالی که آمار شیوع ویروس کووید 19 معروف به کرونا، هرروز بیش تر از روزهای قبل در کشور گسترش می یابد، جهادگران واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در سراسر کشور از هفته های گذشته تا به امروز، مشغول تدارک و پشتیبانی برای مقابله با این ویروس منحوس هستند. این تلاش ها تا پایان ریشه کنی کروناویروس ادامه خواهد داشت.گزارش زیر تلاش دارد تا خلاصه ای از تلاش های جهادگران سراسر کشور در واحدهای سازمانی خود را تشریح کند؛ این گزارش ادامه خواهد داشت:

عزم جدی شرکت های دانش بنیان جهاددانشگاهی در ساخت ملزومات مقابله با ویروس کرونا

معصومه خان احمدی رییس پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه، گفت: در حال حاضر چند شرکت فناور و دانش بنیان در خصوص ساخت تجهیزات و ملزومات مقابله با کرونا، عزم جدی خود را در ساخت ماسک های نانو فیلتر و ژل و مواد ضدعفونی نماینده مورد نیاز آغاز نموده اند.

وی با اشاره به این که شرکت های دانش بنیان در تمام حوزه ها تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه هستند، افزود: روز گذشته پس از تأیید نمونه محصول ماسک این شرکت توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان، بخشی از حمایت های اقتصادی لازم در حداقل زمان ممکن برای این شرکت توسط پارک علم و فناوری تامین شد تا در جهت تقاضای استان این شرکت چالش جدی نداشته باشد.

توان تولید روزانه پنج تا 10 تُن مواد ضدعفونی نماینده

مسعود کمبرانی با بیان این که پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی با توجه به شرایط کشور به تولید محلول های و ژل های ضدعفونی نماینده اقدام نموده است، گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور با توجه به سیاستی که جهاددانشگاهی مبنی بر برطرف مسائل کشور دارد، تصمیم گرفته شد که بخشی از نیاز مردم و یا حداقل نیاز خانواده جهاددانشگاهی به مواد ضدعفونی نماینده از طریق پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی برطرف شود.

وی افزود: به همین دلیل، پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی با تغییر خط تولید خود به تولید مواد ضدعفونی نماینده اقدام کرد. در این پژوهشکده، محلول های ضدعفونی نماینده برای دست و سطوح و ژل ضدعفونی نماینده، با الکل موجود و به مقدار محدود تولید شد.

رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی با اشاره به نیاز فعلی کشور به مواد ضدعفونی نماینده گفت: اگر مواد اولیه در اختیار جهاددانشگاهی قرار بگیرد، می توانیم روزانه پنج تا 10 تن از این مواد را تولید کنیم و در اختیار سازمان ها و مردم قرار دهیم.

طراحی و ساخت دستگاه ترمومتر برای کنترل دمای بدن روی گیت های ورودی

با توجه به شیوع ویروس کووید 19 و لزوم تشخیص به موقع افراد مشکوک برای حفظ سلامت جامعه، متخصصان سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی پیروز به ساخت سیستم کنترل فرمان ورود به گیت تردد افراد شدند که از روی دمای بدن، ورود افراد را کنترل می کند.

این طرح با هدف تامین نیاز ضروری کشور برای کنترل گذرگاه های ورودی و هم چنین کنترل تردد افراد در سازمان ها و اماکن مختلف طراحی و ساخته شده است و می تواند دمای بدن افراد را با سرعت اندازه گیری نموده و فرمان بازشدن را به گیت بدهد.

ساختار دستگاه به گونه ای است که چنان چه دمای اندازه گیری شده از فرد بیش از حد مجاز تعیین شده باشد، در اتاق فرمان آلارم شنیده می شود و اجازه ورود به افراد داده نمی شود.

هم چنین تعداد افراد و دمای بدن آن ها ذخیره می شود تا بتوان در روزهای آینده شرایط افراد را تحلیل کرد. این دستگاه در دو مدل نصب شده روی گیت و قابل حمل ساخته شده است و امکان نصب دوربین را نیز دارد.

این سازمان آمادگی ارایه انواع گیت های کنترل تردد افراد را در سطح وسیع برای گذرگاه های مورد نیاز کشور دارد.

ﺗﻮﻟﻴﺪ اﺳﭙﺮی ﺿﺪﻋﻔﻮنی ﻛﻨﻨﺪﻩ

فاطمه غنی پور مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش اموختگان جهاﺩﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻲ اﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ اﻋﻼﻡ کرد: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﺰﻡ ﻣﻠﻲ ﺟﻬﺖ ﺷﻜﺴﺖ ﻭﻳﺮﻭﺱ ﻛﺮﻭﻧﺎ، ﺗﻮﻟﻴﺪ اﺳﭙﺮﻱ ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﻲ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺗﻮﺳﻄ ﭘﻴﺸﺮاﻥ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺩاﺭﻭﻳﻲ ﺟﻬﺎﺩﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻲ اﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ ﺩﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪ اﻧﺒﻮﻩ اﻧﺠﺎﻡ می شود.

وی افزود: ﻣﺤﺴﻨﻲ ﻋﺮاﻗﻲ اﺯ ﭘﻴﺸﺮاﻧﺎﻥ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺩاﺭﻭﻳﻲ و مسوول ﻭاﺣﺪ ﻓﻨﺎﻭﺭ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺩاﺭﻭﻳﻲ بوده که ﺩﺭ ﻣرکز نوآوری و شکوفایی ﺟﻬﺎﺩﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻲ اﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻲ ﺑﺎﺷد.

اﻳﻦ ﭘﻴﺸﺮاﻥ ﺩﺭ ﻃﺮﺡ ﻣﻠﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺯﻧﺎﻥ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﺎﺭﻓﺮﻣﺎﻳﻲ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﻭ ﺑﺎ ﻧﻆﺎﺭﺕ ﻭﺯاﺭﺕ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﻛﺎﺭ و ﺭﻓﺎﻩ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺮاﻱ 10 ﻧﻔﺮ اﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ اﻳﺠﺎﺩ اﺷﺘﻐﺎﻝ نموده اﺳﺖ.

اﺳﭙﺮﻱ ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﻲ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺭﻭﻳﺎﻝ ﺳﭙﺖ ﺑﺎ ﻣﺠﻮﺯ ﺭﺳﻤﻲ اﺯ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻏﺬا و ﺩاﺭﻭ، ﺩاﺭاﻱ ﻣﻨﺸﺎ ﮔﻴﺎﻫﻲ می باشد.

تولید ژل گیاهی ضدعفونی نماینده با اثر ضدویروسی قوی

با تلاش محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، ژل گیاهی ضدعفونی نماینده آنی حاوی اسانس ها و عصاره های گیاهان رُزماری (Rosemary)، آویشن (Thyme)، اکالیپتوس (Eucalyptus)، آقطی (Sambucus) و ژل آلوئه ورا (Aloe vera) فرموله شده و این محصول پس از طی پیروزیت آمیز مراحل آزمایشگاهی، در حال حاضر در مرحله تولید نیمه صنعتی قرار گرفته است.

به گفته رضا غفارزادگان سرپرست پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با توجه به نیاز کشور در مقطع حساس کنونی و شیوع ویروس کرونا (COVID-19) در سطح جهانی، تولید صنعتی این محصول در اولویت فعالیت های پژوهشکده قرار گرفته و نهایتا ظرف مدت یک هفته، با اقدام جهادی کارشناسان این پژوهشکده به تولید انبوه خواهد رسید.

اغلب محلول های ضدعفونی نماینده موجود در بازار به علت اینکه ممکن است سبب کاهش چربی های روی پوست شوند، احتمال آسیب رساندن به لایه بیرونی پوست را افزایش داده و باعث خشکی و سفت شدن پوست می شوند.

از سوی دیگر، محلول اتانول 70% نیز جهت از بین بردن ویروس ها، نیاز به ماندگاری 15 دقیقه ای بر روی پوست دارد که این امر نیاز به استفاده از ضدعفونی نماینده های آنی را بیشتر نمایان می سازد؛ با انجام فرمولاسیون مذکور در پژوهشکده گیاهان دارویی، مسائل ذکر شده مرتفع شده و با به کارگیری این محصول، تمامی ویروس های موجود بر روی سطح پوست در مدت زمان کوتاهی از بین خواهند رفت.

آغاز به کار تولید ماسک بهداشتی توسط جهاددانشگاهی بوشهر

با تلاش و پیگیری های جهاددانشگاهی استان بوشهر و در راستای حمایت از ایده های خلاقانه تیم های مستقر در مرکز نوآوری و شتاب دهی و هم راهی و همکاری پیشران های فعال و همکار در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار تولید ماسک های پارچه ای در شهر بوشهر و شهرستان تنگستان آغاز شد.

رییس جهاددانشگاهی بوشهر در این خصوص مطرح نمود: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش بنیان و توسعه ای و پل میان دانشگاه، جامعه و صنعت تمام تلاش و سعی خود را به منظور استفاده از ظرفیت شرکت ها و دانشگاه ها و ورود واحدهای صنعتی و تولیدی به چرخه تولید و برطرف نیازهای جامعه به ویژه در شرایط خاص و حساس نظیر بحران شیوع ویروس کرونا برشمرد.

علی احمدی زاده اقدام اخیر جهاددانشگاهی بوشهر را در راه اندازی کارگاه های تولید ماسک با استفاده از ظرفیت های موجود با نگاه هم افزایی و بهره مندی بیش ازپیش توانمندی های دانشی و تولیدی در شهرستان های بوشهر و تنگستان دانست.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا این اقدام مشترک و کار تیمی باعث ایجاد اشتغال برای تعدادی از زنان سرپرست خانوار و هم چنین حمایت از پیشرانان و افراد خلاق و ایده پرداز در قالب کسب وکارهای جوانان بتواند هم چون دیگر برهه ها بخشی از مسائل و کمبودهای استان را حل نماید.

تولید ژل ضدعفونی نماینده دست در جهاددانشگاهی خوزستان

رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان از تولید ژل ضدعفونی نماینده دست در پژوهشکده تکنولوژی تولید این سازمان خبر داد.

سید علی رضا علوی با اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایط موجود و ضرورت تامین مواد ضدعفونی نماینده برای توزیع عمومی و قطع زنجیره انتقال کروناویروس از طریق رعایت بهداشت فردی، پژوهشگران جهاددانشگاهی خوزستان از هفته گذشته به سرعت وارد عمل شده و پیروز به تولید ژل ضدعفونی نماینده دست شدند.

وی افزود: مجوز تولید این ژل از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز صادر شده و به این ترتیب ژل های تولیدشده در داروخانه 13 آبان وابسته به جهاددانشگاهی توزیع عمومی می شود.

حضور بر بالین بیماران و انجام نمونه گیری در منزل

مرکز درمان و مراقبت در منزل همراه با آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در روزهایی که بحران کرونا در کشور وجود دارد در کنار شهروندان اصفهانی خواهد بود.

آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی اصفهان در این روزها که رفت وآمد موجب شیوع بیماری می شود، انجام خدمات نمونه گیری را در منزل و به صورت رایگان انجام خواهد داد.

شهروندان اصفهانی می توانند با شماره گیری 36936-031 درخواست نمونه گیری خود را ثبت و پس از ارسال عکس نسخه خود از طریق فضای مجازی نمونه گیر به محل آن ها اعزام و آزمایش را انجام و از طریق فضای مجازی نیز نتیجه آزمایش اعلام می شود.

مرکز درمان و مراقبت در منزل و هم چنین آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی در ایام نوروز نیز به همشهریان اصفهانی خدمت ارایه می کند.

متقاضیان جهت هرگونه مشاوره یا درخواست خدمت با شماره تلفن پنج رقمی 36936 تماس حاصل نمایند.

توزیع 20000 لیتر آب ژاول رایگان در گلستان

رییس جهاددانشگاهی گلستان اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح استان و نیاز و ضرورت ضدعفونی کردن سطح شهرها و روستاها، این واحد طی تماس و مذاکرات تلفنی با مدیرعامل نیروگاه برق نکا و همکاری بسیار خوب این واحد، پیروز شد تا در سه محموله 20 هزار لیتر آب ژاول رایگان را تهیه کند.

رضا ثقفی بیان کرد: محموله اول به مقدار 8000 لیتر، به صورت رایگان بین شهرداری گرگان، هلال احمر بندرگز، مردم حاشیه نشین شهر گرگان و تعدادی از دهیاری های شهرستان گرگان توزیع شد.

وی افزود: محموله دوم نیز به مقدار 6000 لیتر با همکاری مرکز جهاددانشگاهی گنبدکاووس به صورت رایگان در اختیار شهرداری، هلال احمر، مرکز بهداشت، ورزش و جوانان و دو سازمان مردم نهاد در این شهرستان و شهرداری صادق آباد قرار گرفت.

رییس جهاددانشگاهی گلستان بیان کرد: محموله دیگر هم به مقدار 6000 لیتر به صورت رایگان بین شهرداری علی آبادکتول، شهرداری گرگان، دهیاری شاهکوه، دهیاری شفیع آباد خان ببین و مرکز درمانی آق قلا و بندرترکمن توزیع شد.

وی در ادامه گفت: طی نامه ای به استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، در راستای عمل به وظیفه انسانی و مسوولیت اجتماعی آمادگی مجموعه خود را جهت همکاری در مبارزه با شیوع کرونا در سطح استان بیان کردیم.

ثقفی شرح داد: در این راستا اقدام به معرفی داوطلبان یاری به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان از بین دانش آموختگان دوره های پزشکی این واحد شامل یاری پرستاری، یاری های اولیه و فوریت های پزشکی، امدادگر اورژانس و دانشجویان رشته مددکاری کردیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: هفته گذشته قرارداد تولید 5000 دست لباس گان بیمارستانی بین جهاددانشگاهی گلستان و اتاق بازرگانی گرگان به امضا رسید.

رییس جهاددانشگاهی گلستان با اشاره به این که این لباس ها در عرض دو هفته تولید خواهند شد، گفت: این اقدام با استفاده از پتانسیل طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار انجام گرفته است.

تولید البسه ایزوله ویژه کادر درمانی بیمارستان ها

مهدی ورسه ای رییس جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر گفت: باتوجه به این که پزشکان و پرستاران به عنوان نیروهای خط مبارزه با ویروس کرونا در حال خدمت رسانی به بیماران هستند و سلامت این افراد بسیار مهم و حایز اهمیت هست، چراکه در صورت آسیب رسیدن به این عزیزان عملا موتور محرک نظام درمان با چالش روبرو خواهد شد؛ لذا تصمیم گرفته شد با طراحی و تولید البسه ایزوله ویژه کادر درمانی بیمارستان ها در جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر به یاری این عزیزان برویم.

وی افزود: با تلاش های اجرا شده علی رغم مسائل پیش رو، اولین لباس های تولیدی پس از تایید به تعداد 500 دست تحویل بیمارستان شهید طالقانی تهران به عنوان یکی از مراکز پذیرش بیماران کرونا در تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شد و امیدواریم بتوانیم با همت همکارانم در ایام پایانی سال و هم چنین ایام نوروز تعداد البسه تولیدی را افزایش دهیم؛ به طوری که با برنامه ریزی های اجرا شده، تلاش داریم به تولید 350 تا 400 دست در روز برسیم.

ورسه ای در پایان با تکذیب هرگونه دریافت یاری اقتصادی توسط پویش های مردمی و دانشجویی به نام جهاددانشگاهی صنعتی امیر کبیر افزود: از آنجا که موظف هستیم تمامی محصولات تولیدی خود را به طور مستقیم در اختیار بیمارستان های طرف قرارداد قرار دهیم و هرچند به دلیل ایام پایانی سال با کمبود منابع و نیروی انسانی روبرو هستیم، اما گاها خبرهایی به ما می رسد که در حال جمع آوری منابع اقتصادی برای این البسه وجود دارد که با تکذیب این امر توسط جهاددانشگاهی صنعتی امیر کبیر به همه هم وطنان و دانشجویان توصیه می شود از پرداخت هرگونه یاری نقدی به هر عنوان و اسم به نام جهاددانشگاهی صنعتی امیر کبیر خوداری نمایند.

ارسال بسته های هدیه برای پرسنل خدوم بیمارستان مسیح دانشوری

پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در راستای مسوولیت اجتماعی خود و به پاس قدردانی از پرسنل خدوم بیمارستان مسیح دانشوری بسته های هدیه ای را از محصولات پژوهشکده شامل دم نوش های آرامش بخش و ژل ضدعفونی نماینده دست برای آن عزیزان ارسال کرد.

این پژوهشکده در راستای مسوولیت اجتماعی خود و به پاس قدردانی از پرسنل خدوم بیمارستان مسیح دانشوری که خالصانه در جهت ارتقای سلامت هم وطنان در این برهه حساس از جان مایه می گذارند، بسته های هدیه ای را از محصولات پژوهشکده شامل دم نوش های آرامش بخش و ژل ضدعفونی نماینده دست برای آن عزیزان ارسال نموده و آرزومند توفیق و سلامتی برای تمامی جان برکفان عرصه سلامت در کشور می باشد.

این روزها و در بحبوحه شیوع بیماری کرونا در سطح جهان، نام بیمارستان مسیح دانشوری در خط مقدم مبارزه با این ویروس در کشور بیش از پیش در رسانه ها مطرح می شود؛ جایی که میزبان اولین بیمار مبتلا به کرونا در تهران بوده و پزشکان، پرستاران و پرسنل خدوم آن هر روز برای نجات بیماران با جان خود معامله می نمایند.

امید آن که این عزیزان در کنار آحاد ملت و به توفیق الهی بر چالش های ناشی از این بیماری فائق آمده و با شکست کرونا، برگ زرین دیگری را عرصه صیانت از سلامت مردمان این سرزمین به ثبت برسانند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1087

به "جهادگران واحدهای جهاددانشگاهی مقابله با کروناویروس را در دستور کار خود قرار دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهادگران واحدهای جهاددانشگاهی مقابله با کروناویروس را در دستور کار خود قرار دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید