خبرنگاران آواربرداری منطقه زلزله زده قطور باید تا انتها اردیبهشت به اتمام برسد

به گزارش بارازعلی، ارومیه- خبرنگاران- استاندار آذربایجان غربی با اشاره به آواربرداری یک هزار و 400 واحد مسکونی خسارت دیده از زلزله اوایل اسفند منطقه قطور خوی گفت: به جهت اینکه فصل کاری در استان محدود است، باید آواربرداری این واحدها تا سرانجام اردیبهشت به اتمام برسد.

خبرنگاران آواربرداری منطقه زلزله زده قطور باید تا انتها اردیبهشت به اتمام برسد

محمدمهدی شهریاری روز چهارشنبه در جلسه مدیریت بحران شهرستان خوی با موضوع بازسازی مناطق زلزله زده قطور اضافه نمود: همه دستگاه های مسوول باید با تامین امکانات و ماشین آلات لازم به فرایند بازسازی سرعت ببخشند و پیش از رسیدن فصل سرما باید بازسازی به اتمام برسد.

وی با اشاره به مصوبه هیات دولت در تخصیص منابع بلاعوض و تسهیلات بازسازی بیان نمود: مسئله ای در تخصیص منابع وجود ندارد و دولت تا خاتمه کار همراه مردم است.

وی بر ضرورت آواربرواری و بازسازی واحدهای خسارت دیده به طور همزمان تاکید نمود و ادامه داد: از فردا، پنج شنبه برای هر خانواده یاری اقتصادی بلاعوض معیشتی به میزان 30 میلیون ریال پرداخت می گردد.

استاندار آذربایجان غربی اضافه نمود: برآوردهای شرکت بیمه طرف قرارداد از میزان خسارت های وارده به قطور مورد قبول نیست و باید در کارشناسی های اجرا شده تجدید نظر صورت گیرد و بر اساس تفاهم نامه منعقده عمل گردد.

شهریاری افزود: خسارت های پرداختی برای اماکن روستایی از طرف بیمه تا زمان آغاز عملیات بازسازی قابل برداشت نیست.

وی همچنین بر ضرورت استقرار واحدهای بهداشتی جهت پیشگیری از کرونا در مناطق زلزله زده قطور تاکید نمود.

به گزارش خبرنگاران روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه قطور و سپس زرآباد خوی با زمین لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود 104 نفر، بستری شدن 10 نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت 9:22 راهی منطقه قطور شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت 19:30 زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی 5.9 ریشتر زرآباد را لرزاند و خسارت های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.

زلزله دوم در زرآباد تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز دوشنبه موکول گردد که متاسفانه بعضی ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.

اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری برطرف کردند و بسیاری از افراد آگاه اکنون بر این عقیده هستند که دست اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1199

به "خبرنگاران آواربرداری منطقه زلزله زده قطور باید تا انتها اردیبهشت به اتمام برسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آواربرداری منطقه زلزله زده قطور باید تا انتها اردیبهشت به اتمام برسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید