خبرنگاران معاون استاندار خراسان شمالی: شرایط رودخانه اترک اسفبار است

به گزارش بارازعلی، بجنورد- خبرنگاران- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: متاسفانه شرایط رودخانه اترک در این استان، اسفبار است و باید توجه بیشتری به آن صورت گیرد.

خبرنگاران معاون استاندار خراسان شمالی: شرایط رودخانه اترک اسفبار است

محسن محمدی، عصر یکشنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب استان گفت: رودخانه اترک، برند استان است و این منطقه را با نام اترک می شناسند و می طلبد که برای صیانت از آن برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم.

وی اضافه نمود: پیشنهاد می گردد برای احیای رودخانه اترک، کارگروهی با همین نام، متشکل از دستگاه های مربوط تشکیل و در این باره آنالیز های لازم انجام گردد و نتایج آن تا یک هفته دیگر به این معاونت ارسال گردد.

رودخانه اترک، از دامنه های جنوبی ارتفاعات هزارمسجد در حدفاصل شهرستان های قوچان و چناران سرچشمه می گیرد و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و بخش های میانی شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی به شرق استان گلستان وارد شده و در نهایت به تالاب های حاشیه دریای خزر (تالاب آلاگل) می ریزد.

روخانه اترک، پنجمین رود طولانی کشور است و حدود 211 کیلومتر از جهت 535 کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.

مغایرت آمار کشت برنج

محمدی، با ابراز شگفتی و انتقاد از اختلافی که از سطح زیر کشت برنج در استان در اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی وجود دارد، گفت: بیشترین اختلاف آمار، مربوط به شهرستان مانه و سملقان است، سطح زیر کشت برنج در این شهرستان در آمار جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای، 40 درصد تفاوت دارد.

وی گفت: مانه و سملقان در آمار جهاد کشاورزی 790 هکتار شالیزار دارد اما این رقم در آمار شرکت آب منطقه ای، هزار و 100 هکتار است، که تعیین نیست این اختلاف 300 هکتاری از کجا آمده است؟ مگر نظارت نیست، مگر آنالیز نمی گردد، برداشت آمار کار سختی نیست از عهده یک نفر با دیپلم هم برمی آید.

محمدی، خواهان تدقیق آمار سطح زیر کشت برنج و تشکیل نشست در این زمینه تا یک هفته آینده شد.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت برنج در استان، علیرغم مصوبه هیات وزیران مبنی بر کاهش سطح زیر کشت این محصول، گفت: با وجود تکلیف برای کاهش سطح زیر کشت برنج، این سطح در خراسان شمالی افزایش یافته است.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهداف سند سازگاری با کم آبی در استان گفت: میزان آب بدون درآمد در روستاهای استان، 50 درصد اعلام شده است که خیلی بالا است، یکی از اهداف در سند سازگاری با کم آبی، کاهش میزان آب بدون درآمد و کاهش میزان هدررفت آب است که در سند مزبور این رقم در روستاها از 50 درصد به 35 درصد اصلاح می گردد.

وی درباره تکلیف شهرداری ها برای صرفه جویی در مصرف آب گفت: شهرداری ها 20 روز فرصت دارند طرح جداسازی آب فضای سبز از آب آشامیدنی را ارائه دهند همچنین در این مدت باید برای کاهش مصرف آب فضای سبز به میزان 30 درصد طرح ارائه نمایند، این طرح ها را پس از تایید آب و فاضلاب، در مدت یک ماه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام نمایند.

محمدی با تاکید بر اینکه ارزش آب، بسیار بالا است و سرمایه گذاری برای مدیریت مصرف، هزینه نیست گفت: ارزش آب آن موقع که نفت قیمت بالایی داشت، بالاتر بود، اکنون با توجه به پیش بینی ها در مورد مسائل کم آبی، باید برای صرفه جویی آب برنامه داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: در آینده نه چندان دور، بحران آب احتمال دارد از این رو سرمایه گذاری در حوزه آب، باید با جدیت صورت گیرد.

زمین ها جز برای برنج قابل کشت نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم در این نشست درباره علت تحقق نیافتن کاهش سطح زیر کشت برنج در سال قبل، گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران، کشت برنج در سطح کشور جز در دو، سه استان، باید طی سه سال به صفر برسد اما این امر در سال گذشته (سال اول) محقق نشد.

سیدعقیل مرتضوی گفت: سال قبل، بارندگی ها بسیار مناسب بود و آب سدها هم شرایط بسیار مناسبی داشت از این رو رهاسازی آب سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان هم به میزان قابل توجهی انجام شد، شرایط به گونه ای بود که کشت هیچ محصولی جز برنج، در زمین ها میسر نبود، زیرا بیشتر این زمین ها، احتیاج به زه کشی پیدا کردند، از این کشاورزان کشت برنج را محدود نکردند.

وی اضافه نمود: سال قبل عملکردی در زمینه کاهش سطح شالیزارها در استان نبود، اما سال جاری و در سال دوم کوشش داریم با همکاری دستگاه های مربوط، محدودیت کشت برنج در استان محقق گردد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی هم در این نشست با بیان اینکه ارزش آب بسیار بالا است و باید مصوبات سند سازگاری با کم آبی اجرایی گردد، گفت: در این سازمان با توجه به منابع در دسترس، در زمینه مدیریت مصرف آب، حمایت لازم انجام می گردد.

حسن پارسی پور گفت: در زمینه جداسازی آب شرب از آب فضای سبز، شهرداری ها اگر برنامه داشته باشند، برای تامین اعتبار مورد احتیاج آنها، حمایت لازم انجام می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1268

به "خبرنگاران معاون استاندار خراسان شمالی: شرایط رودخانه اترک اسفبار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معاون استاندار خراسان شمالی: شرایط رودخانه اترک اسفبار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید