روزهای قرنطینه را با مشارکت در پروژه های علوم شهروندی سپری کنید

به گزارش بارازعلی، اگر این روزها و در شرایط قرنطینه خانگی زمان آزاد بیشتری در اختیار دارید و به علم علاقه مندید مشارکت در پروژه های علوم شهروندی راهی عالی برای گذران وقت است. از جست وجوی کلونی پنگوئن های جنوبگان تا دسته بندی کهکشان های دوردست؛ دانشمندان به یاری شما نیازمندند!

روزهای قرنطینه را با مشارکت در پروژه های علوم شهروندی سپری کنید

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

در سال های اخیر و با افزایش بسیار زیاد داده های علمی پروژه هایی با عنوان علوم شهروندی (Citizen Science) تعریف شد. پروژه هایی که در آن مردم عادی، بدون داشتن تحصیلات یا مهارت خاصی، می توانند به یاری دانشمندان بیایند و بخشی از فرآیند آنالیز داده های علمی را انجام دهند.

یکی از این پروژه ها Penguin Watch نام دارد. در این پروژه از مردم خواسته شده تا در تصاویری که به صورت اتوماتیک از کلونی های پنگوئن ها ثبت می شوند پنگوئن ها را معین نمایند. اما این تنها راه آنالیز تعداد و پراکندگی پنگوئن ها نیست و دانشمندان برای این کار می توانند از تصاویر ماهواره ای نیز استفاده نمایند.

دانشمندان برای تشخیص کلونی پنگوئن ها به وسیله تصاویر ماهواره ای روش جالب توجهی را دنبال می نمایند. آن ها در تصاویر ماهواره ای به دنبال نشانه های مدفوع پنگوئن ها می گردند. مساحت پوشیده شده از مدفوع پنگوئن ها به دانشمندان این امکان را می دهد تا تعداد پنگوئن های یک کلونی در محل مورد نظر را با دقت خوبی تخمین بزنند.

با توجه به چالش های فعالیت علمی میدانی در جنوبگان استفاده از این روش تخمین تعداد پنگوئن های جنوبگان و پراکندگی آن ها را تا حدی آسان می نماید.

دانشمندان این پروژه از داده های ماهواره های مختلفی، از جمله ماهواره های شرکت های خصوصی و ماهواره Landsat ناسا، استفاده می نمایند.

پروژه ای که در نهایت به شناخت بهتر کلونی های پنگوئن ها و کشف کلونی های جدید منجر می گردد. مسئله ای که در نهایت می تواند به سیاست گذاری های بهتر برای محافظت از پنگوئن ها یاری کند.

پروژه علوم شهروندی دیگری که در سال های اخیر نتایج قابل توجهی داشته Galaxy Zoo است. برنامه ای که بیش از یک دهه سابقه دارد و در آن داوطلبان با آنالیز تصاویر ثبت شده از هزاران کهکشان آن ها را دسته بندی می نمایند.

انواع مختلفی از کهکشان ها در عالم وجود دارند که هر کدام ویژگی های ظاهری مخصوص به خود را دارند. اخترشناسان می توانند با آنالیز شکل یک کهکشان به اطلاعات ارزشمندی از تاریخچه آن دست پیدا نمایند.

ثبت تصاویر باکیفیت از کهکشان های مختلف کاری است که اخترشناسان به خوبی آن را انجام می دهند. طبقه بندی این کهکشان ها اما کاری زمان بر است. و این دقیقا همان جایی است که داوطلبان در پروژه Galaxy Zoo وارد کار می شوند.

داوطلبان می توانند پس از یک جلسه آموزشی آنلاین کوتاه تصاویر کهکشان ها را مشاهده و آن ها را دسته بندی نمایند.

پروژه Galaxy Zoo دوازده سال پیش شروع به کار کرد. در آن موقع راه قابل اعتماد دیگری برای دسته بندی کهکشان ها وجود نداشت. اکنون اما با الگوریتم های کامپیوتری جدید ماجرا کمی تغییر نموده است. اخترشناسان در حال حاضر الگوریتمی را برای دسته بندی سوژه های ساده طراحی نموده اند و تنها موارد پیچیده تر را برای آنالیز در اختیار شرکت نمایندگان در پروژه علوم شهروندی Galaxy Zoo قرار می دهند.

کنجکاوی انسان اما مزیتی است که در نرم افزارهای کامپیوتری نمی توان سراغی از آن گرفت. داوطلبان پروژه Galaxy Zoo تا کنون بارها با دیدن موارد غیرعادی و گزارش آن ها به اخترشناسان در کشف انواع جدیدی از کهکشان ها و اجرام آسمانی دیگر به دانشمندان یاری نموده اند.

داده های رصدخانه های همکار در این پروژه به صورت اتوماتیک در وب سایت قرار می گیرد و به این ترتیب همواره چیز جدیدی برای دیدن هست! حتی ممکن است شما اولین نفری باشید که تصویر یک کهکشان دوردست را مشاهده می نماید.

عکس کاور: تصویر تلسکوپ فضایی هابل از دو کهکشان در حال ادغام.

Credit: NASA, Holland Ford (JHU), the ACS Science Team and ESA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1124

به "روزهای قرنطینه را با مشارکت در پروژه های علوم شهروندی سپری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزهای قرنطینه را با مشارکت در پروژه های علوم شهروندی سپری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید