سازمان ملل مردم سربرنیتسا را بی یاور رها کرد

به گزارش بارازعلی، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: سازمان ملل ربع قرن پیش مردم سربرنیتسا را بی یار و یاور تنها گذاشت.

سازمان ملل مردم سربرنیتسا را بی یاور رها کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: سازمان ملل ربع قرن پیش مردم سربرنیتسا را بی یار و یاور تنها گذاشت.

اظهارات گوترش در پیامی صوتی به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد کشتار سربرنیتسا صورت گرفت که در جریان آن و درسال 1995 میلادی، مسلمانان بوسنی و هرزگویین توسط ارتش جمهوری صرب بوسنی قتل عام شدند.

استفان دوگاریک سخنگوی رسمی دبیر کل سازمان ملل در یک نشست مطبوعاتی تلفنی با حضور خبرنگاران گفت: دبیر کل سازمان ملل کشتار سربرنیتسا را نسل کشی و بدترین جنایت هولناک در خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم توصیف کرد.

دوگاریک افزود: گوترش در سخنانش به سخن منسوب به کوفی عنان دبیر کل وقت سازمان ملل استناد کرد و گفت:این ناکامی(جلوگیری از نسل کشی سربرنیتسا و محافظت از قربانیان) تا ابد تاریخ ما را تحت پیگرد قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: ربع قرن پیش سازمان ملل و جامعه بین المللی مردم سربرنیتسا را بی یار و یاور گذاشتند و روبرو شدن با این گذشته، گامی اساسی برای بازگرداندن اعتماد و دستیابی به آشتی به پشتوانه همدردی و تفاهم است.

به گزارش خبرنگاران، در یازدهم ژوئیه سال 1995 و در اوج جنگ بوسنی، ارتش جمهوری صرب بوسنی به فرماندهی راتکو ملادیچ پس از هفته ها محاصره شهر سربرنیتسا، وارد منطقه امن سازمان ملل متحد شد. این نیروها در برابر چشمان صلح بانان بین المللی- که بیشتر آن ها هلندی بودند- بیش از 8 هزار مرد و پسر نوجوان مسلمان را با اتوبوس از محدوده تحت حفاظت سازمان ملل متحد خارج کرده و در طی ده روز همگی خبرنگارانن را در اطراف شهر به قتل رساندند.

سربازان صرب بوسنی بعد از قتل عام، اجساد را در گورهای دسته جمعی در چندین منطقه ریختند و محل ها را با بولدوزر صاف کردند تا رد جنایت را از میان ببرند.

4129/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1446

به "سازمان ملل مردم سربرنیتسا را بی یاور رها کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل مردم سربرنیتسا را بی یاور رها کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید