صالحی: ایران به سمت تکنولوژی کوآنتومی می رود، 95 درصد قرارداد تجاری بازطراحی اراک تکمیل شده است

به گزارش بارازعلی، رییس سازمان انرژی اتمی گفت: 95 درصد از قرارداد تجاری بازطراحی اراک آماده شده است.

صالحی: ایران به سمت تکنولوژی کوآنتومی می رود، 95 درصد قرارداد تجاری بازطراحی اراک تکمیل شده است

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید.

به گزارش خبرنگاران، علی اکبر صالحی در حاشیه سمینار کاربرد فن آوری هسته ای در پژوهش های میراث فرهنگی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین تحولات بازطراحی اراک گفت: براساس برجام کمیته کاری در این زمینه با حضور ایران، چین و آمریکا تشکیل شده است اما کار فنی و طراحی راکتور به دست متخصصان ایرانی است. طراحی مفهومی تمام شده است و طراحی پایه مراحل ابتدایی را طی می نماید و در این زمینه نسبت به زمان بندی تعیین شده جلو هستیم.

او ادامه داد: ما طراحی مفهومی را در اختیار چین و آمریکا قرار دادیم و مساله آن تمام شده و در طراحی پایه نیز به طور مستمر در تماس هستیم.

صالحی اعلام کرد: قرارداد تجاری بازطراحی اراک که براساس آن تعهدات طرف مقابل تعیین شده است حدود 95 درصد تکمیل شده است. ما مسائل زیادی را بحث کردیم و دو سه مورد باقی بود که آن را هم حل کردیم و امیدواریم در آینده ای نه چندان دور شاهد امضای این قرارداد باشیم.

این مقام ارشد سازمان انرژی اتمی تاکید نمود: هم زمان با مذاکرات بر سر جزییات بازطراحی، متخصصان ایرانی کار طراحی را پیش می برند تا اگر بر فرض محال به هر دلیلی آن ها از همکاری سر باز زدند خودمان کار را جلو ببریم.

وی در پاسخ به این که عملیات مهندسی ساخت راکتور اراک چه زمانی آغاز می گردد؟ گفت: برای آغاز ساخت باید ابتدا طراحی پایه تمام گردد. ما باید کالندریای جدیدی را بسازیم و به جای مخزن قدیمی جاگذاری کنیم. فکر می کنم ظرف 1 سال و نیم آینده می توانیم سفارش ساخت تجهیزات جانبی را بدهیم.

صالحی اعلام کرد: در ساختار راکتور اراک بسیاری از تجهیزات از پیش ساخته شده است و تنها قلب راکتور باقی مانده است که باید براساس طراحی جدید ساخته گردد.

او در ادامه اظهار کرد: تفاوت قلب جدید راکتور اراک با قلب قبلی این است که هر چند پلوتونیوم کم تری در سال فراوری می نماید اما شار نوترونی اش افزایش می یابد که این باعث می گردد ما بتوانیم در این راکتور کبالت 60 فراوری کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی هم چنین از ایجاد مرکز تکنولوژی کوآنتومی در سازمان انرژی اتمی اطلاع داد و اضافه کرد: در این رابطه با فرهنگستان علوم رایزنی داشته ایم و هم چنین برای حمایت از این پروژه با ریاست جمهوری نامه نگاری نموده ایم. تکنولوژی کوآنتومی می تواند در محاسبات پیشرفته پیش بینی هوا، رمزنگاری، حوزه سلامت و پزشکی و ... بسیار کارگشا باشد.

وی هم چنین از رایزنی ایران با اروپا در رابطه با تکنولوژی کوآنتوم اطلاع داد و گفت: در سفر اخیری که به بروکسل داشتم علاقه مندی ایران برای همکاری در این زمینه را اعلام کردم و خوشبختانه زمینه این همکاری بعد از برجام فراهم شده است.

صالحی هم چنین از کوشش سازمان انرژی اتمی برای ساخت تکنولوژی که بتوان از طریق آن از هوا، آب فراوری کرد اطلاع داد و گفت: این تکنولوژی بسیار پیشرفته است و این امکان را فراهم می نماید تا ما بتوانیم از طبیعت به ویژه درختانی که آب را به خود جذب می نمایند مجددا آب فراوری کنیم؛ شاید فراوری آب با این تکنولوژی بسیار کم و محدود باشد اما ما کوشش داریم با فراوری ارزان این تکنولوژی فراوری آب از هوا را ارزان و تسهیل کنیم که در این صورت برای به ما به صرفه خواهد بود و علاوه بر این تکنولوژی است که به یاری طبیعت می آید.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه از پیوستن ایران به یورو اتم اطلاع داد و گفت: در سفری که اخیرا به بروکسل داشتم قرار شد ایران نیز به یورو اتم بپیوندد. هم چنین قرار است ایران نیز به عضویت پروژه بین المللی گداخت هسته ای (ایتر) بپیوندد و اقدامات رسمی برای عضویت ایران در حال اجرا است.

او در رابطه با همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: سمیناری در رابطه با زمینه های همکاری در این رابطه در سازمان انرژی اتمی برگزار گردید تا کارشناسان دو طرف به آنالیز دقیق تر زمینه های همکاری بپردازند. ما آمادگی داریم تا جایی که می توانیم در زمینه تجهیزات به این سازمان یاری کنیم. هم چنین ما با مرکز علمی، دانشگاهی (IFNF) ایتالیا قراردادی برای همکاری در ارتباط با شناسایی آثار باستانی امضا کردیم و قرار است همکاری خوبی در این رابطه داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 830

به "صالحی: ایران به سمت تکنولوژی کوآنتومی می رود، 95 درصد قرارداد تجاری بازطراحی اراک تکمیل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالحی: ایران به سمت تکنولوژی کوآنتومی می رود، 95 درصد قرارداد تجاری بازطراحی اراک تکمیل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید