فروش سهام بزرگ ترین شرکت نفتی جهان کلید خورد

به گزارش بارازعلی، عربستان سعودی روز یکشنبه 12 آبان اعلام نمود طرح های شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی برای عرضه سهام را تصویب نموده است.

فروش سهام بزرگ ترین شرکت نفتی جهان کلید خورد

به گزارش ایسنا، این غول نفتی در جهت تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام گام برداشته است و در حالی که عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو ممکن است به بزرگترین رویداد در نوع خود تبدیل گردد اما مطابق با اهداف مورد نظر دولت عربستان سعودی نخواهد بود.

سازمان بازار سرمایه عربستان سعودی اظهار داشت آرامکو میخواهد درصد نامشخصی از سهام خود را به فروش رساند که انتظار می رود معامله آن از ماه آینده شروع گردد. بانکدارانی که در این زمینه فعالیت می نمایند به دولت عربستان سعودی اظهار نموده اند که سرمایه گذاران احتمالا ارزش آرامکو را 1.5 تریلیون دلار ارزش گذاری می نمایند که کمتر از دو تریلیون دلار مورد نظر دولتمردان سعودی خواهد بود.

آرامکو در کسب و کار نفت، یک غول بزرگ به شمار می رود و به تنهایی حدود یک دهم از نفت دنیا را فراوری می نماید. این شرکت سال میلادی گذشته 111 میلیارد دلار درآمد خالص داشت که تقریبا دو برابر سود اپل و بسیار بالاتر از رقیبانی مانند اکسون موبیل و رویال داچ شل بود.

با اعلام تصمیم دولت عربستان در روز یکشنبه، ممکن است آرامکو رکورد بزرگترین عرضه اولیه عمومی سهام دنیا را به نام خود ثبت کند و از رکورد قبلی 22 میلیارد دلار فروش شرکت تجارت الکترونیکی چینی علی بابا در یک روز در سال 2014، فراتر رود.

اما عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو برخلاف اهداف بلندپروازانه عربستان پیش خواهد رفت. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی زمانی که در سال 2016 برنامه فروش سهام آرامکو را اظهار داشت، گفته بود این شرکت حدود دو تریلیون دلار ارزش خواهد داشت و عرضه سهام تا سال 2017 انجام می گیرد و سهام این شرکت علاوه بر بازار داخلی، در بازارهای بین المللی مانند لندن یا نیویورک معامله خواهد شد.

عرضه سهام آرامکو در سه سال گذشته چندین بار بر سر پیچیدگی آماده سازی فاینانس و عملیاتش که مدتها محرمانه نگه داشته شده بود، به تاخیر افتاد. و در حالی که محمد بن سلمان تمایل داشت معامله سهام آرامکو علاوه بر بازار داخلی، در یک بازار سهام برجسته تر انجام گیرد. به نظر می رسد فعلا چنین برنامه ای از دستور خارج شده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و برادر ناتنی محمد بن سلمان در کنفرانس سرمایه گذاری ریتز کارلتون در ریاض اظهار کرد که عرضه سهام آرامکو در وهله نخست یک تصمیم سعودی و به خصوص تصمیم شاهزاده محمد بوده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 723

به "فروش سهام بزرگ ترین شرکت نفتی جهان کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش سهام بزرگ ترین شرکت نفتی جهان کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید