قبادی: ذخایر روغن مکفی است، حذف ارز 4200 تومانی روغن تبعات دارد خبرنگاران

به گزارش بارازعلی، معاون وزیر صمت گفت: با تبدیل ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی برای واردات روغن، باید منتظر افزایش قیمت خیلی چیز ها باشیم، زیرا روغن در تولید بسیاری اقلام کاربرد دارد.

قبادی: ذخایر روغن مکفی است، حذف ارز 4200 تومانی روغن تبعات دارد خبرنگاران

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، عباس قبادی در خصوص شرایط روغن در کشور، گفت: با توجه به ایجاد فضای روانی در 2 ماه اخیر و پیش آمدن انتظارات تورمی در کشور، تفکراتی ایجاد شد که شاید در ماه های پایانی سال، ارز وارداتی روغن از 4200 تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود این تفکر سبب شد که مراجعه مردم به فروشگاه ها بیشتر شود.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان این که در ماه های آبان و آذر رفته رفته مسائل موجود در خصوص روغن رو به کاهش گذاشت، ادامه داد: در ماه های دی و بهمن به سبب ذخیره سازی و اندوختن روغن جامد توسط صنعتی کاران، کمی با هجمه این صنف به فروشگاه ها و مراکز فروش روبرو شدیم که البته این مشکل هم رفته رفته حل شد و در حال حاضر با افزایش نرخ روغن در سراسر جهان، کمی فشار بر روی ما ایجاد شد، اما این فشار ها باز هم نتوانست مسئله ای در تأمین روغن مورد نیاز و واردات آن به کشور ایجاد کند.

قبادی توضیح داد: با وجودی که در حال حاضر میانگین مصرف ماهیانه روغن خام در کشور حدود 150 هزار تن است، ما حدود 170 تا 180 هزار تن روغن به کارخانجات تزریق می کنیم، اما متأسفانه جو روانی ایجاد شده در ماه های گذشته هنوز هم در بازار احساس می شود، زیرا این جو روانی سبب شد که مقداری از خرید ها و احتکار ها خانگی شود با این حال شرایط ذخایر روغن در کشور قابل قبول و مکفی است.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات دانه های روغنی را از جمله موارد اولویت مند نام برد و افزود: واردات دانه های روغنی با مسائلی هم روبروست، زیرا اگر وارد کننده دانه های روغنی بازاری برای کالایش نداشته باشد، نگهداری دانه های روغنی در مخازن و انبار ها با فساد و خرابی همراه می شوند.

وی گفت: ما هم موافق اعمال ارز 4200 تومانی نیستیم، اما حذف آن تبعاتی دارد که توضیح آن در برنامه گفتگوی ویژه خبری نمی گنجد.

قبادی با اشاره به کاهش واردات گوشت قرمز متأثر از تبدیل ارز 4200 به ارز نیمایی، افزود: سال گذشته با تبدیل ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی، میزان واردات گوشت قرمز از 800 هزار تن به 170 تا 180 هزار تن کاهش یافت.

دبیر ستاد تنظیم بازار توضیح داد: در خصوص روغن باید بدانیم با تبدیل ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی برای واردات روغن، باید منتظر افزایش قیمت خیلی چیز ها مانند تن ماهی و… باشیم، زیرا روغن در تولید بسیاری اقلام کاربرد دارد.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت از اختصاص 300 هزار تن روغن خام به کارخانه ها با هدف تأمین شب عید مردم خبر داد و افزود: در طرف دیگر 50 هزار تن روغن خام هم به واحد صنف و صنعت تخصیص یافته که البته هنوز توزیع نشده، البته با توزیع 80 درصد از این میزان به واحد های صنفی، تزریق دوباره روغن انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1764

به "قبادی: ذخایر روغن مکفی است، حذف ارز 4200 تومانی روغن تبعات دارد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبادی: ذخایر روغن مکفی است، حذف ارز 4200 تومانی روغن تبعات دارد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید