مجلس، شهرداری را به حمایت از صنایع دستی موظف کند

به گزارش بارازعلی، رجبعلی خسروآبادی در تبادل نظر با خبرنگاران به ضرورت حمایت شهرداری ها از صنایع دستی اشاره و اعلام کرد: ما یک سری نهاد عمومی داریم؛ شهرداری ها هم در شمار این نهادها هستند که زیر نظر دولت اداره نمی شوند و ضروری است قانونی وجود داشته باشد که این نهادهای عمومی به اجرای آن ملزم شوند. بنابراین باید در برنامه ششم توسعه قانونی وضع و شهرداری ها به حمایت از صنایع دستی مکلف شوند.

مجلس، شهرداری را به حمایت از صنایع دستی موظف کند

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، مجلس باید شهرداری ها را مکلف کند تا فضاهایی را به فروش صنایع دستی اختصاص دهند. برای مثال ما در تهران به 10 بازارچه موقت و دائمی احتیاج داریم. من نمی توانم این امکان را فراهم آورم. من به عنوان نماینده سازمان میراث فرهنگی می توانم رصدنماینده، حامی و گزارش دهنده به مجلس و قوه قضاییه باشم. اما این شهرداری است که مدیریت شهری را برعهده دارد و می تواند مکانی را به بازارچه صنایع دستی تبدیل کند.

خسروآبادی به ضرورت وجود مدیریت یکپارچه شهری اشاره و بیان نمود: بحث شهرداری، بحث اداره شهر است. وقتی می گوییم مدیریت یکپارچه شهری، باید هماهنگی ها و ارتباطاتی میان اجزا و سازمان های مختلف وجود داشته باشد. نه این که سازمان میراث فرهنگی کار خود را انجام دهد و به اندازه بودجه و اعتباراتش هزینه کند و شهرداری هم بگوید وظیفه من جدول کشی و ایجاد فضای سبز است و توجه به میراث فرهنگی و صنایع دستی، کار من نیست. ما نمی خواهیم جزیره ای رفتار کنیم.

خسروآبادی توجه به هنرمندان را دمیدن روح زندگی در شهر دانست و اضافه کرد: چند سالی است که شهرداری تهران، بهسازی و بازسازی باقت قدیمی و حتی مرمت چند بنای تاریخی ارزشمند در بافت فرسوده را شروع نموده و نمای شهر را تغییر داده است. پس چرا شهرداری نباید به هنر و هنرمندان توجه کند تا هم شرایط معیشتی هنرمندان بهتر و هم روح زندگی در پیکره شهر دمیده گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درباره قطع بیمه هنرمندان صنایع دستی گفت: بیمه هنرمندان، همان چیزی است که ما طالب آن هستیم؛ یکی از مسائل اصلی ما اعتبار است. نه ما و نه سازمان تامین اجتماعی، اعتبار لازم برای این کار را نداریم. اما برآن هستیم تا نمایشگاه ها و فضاهای خاصی را به هنرمندان برجسته اختصاص دهیم.

خسروآبادی، تبدیل اثر هنرمندان شاخص به برند را یکی از ضروریات دانست و اضافه کرد: مجسمه ای که نشان تانیک می سازد یا اثر علی اکبرخان صنعتی است، هم ارزش اقتصادی و هم معنوی بسیار دارد ممکن است همان مجسمه را یک دانشجوی هنر هم بسازد اما قدر مسلم آن ارزش را ندارد. ما برآنیم تا کار هنرمندان شاخص خود را به برند تبدیل کنیم و فضایی را به آنان اختصاص دهیم تا کارهاشان را ارائه نمایند و مشتریان خاص خود را داشته باشند.

به گفته او چه دولت چه مجلس باید از صنایع دستی حمایت نمایند. به همین خاطر در لایحه برنامه ششم توسعه پیشنهاداتی در این طمینه مطرح شده؛ باشد که مورد تایید مجلس قرار بگیرد چراکه ما یک طرح داریم یک لایحه. طرح، آن چیزی است که نمایندگان مجلس پیشنهاد می دهند و لایحه را هیئت دولت مطرح می نماید. برنامه ششم، لایحه دولت است که باید در مجلس هم مورد تایید قرار بگیرد.

خسروآبادی با اشاره به طرح مجلس در حمایت از صنایع دستی گفت: مجلس در حال آنالیز این طرح است. لایحه ای هم در قالب برنامه ششم توسعه از سوی هیئت دولت ارسال شده که در هر دو سطح باید از صنایع دستی حمایت گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: خاطرم هست سازمان مدیریت، در بودجه سنواتی دهه 80، بندی ر ا گداشته بود که یک درصد از اعتبارات عمرانی هر دستگاه، صرف خرید صنایع دستی بگردد. بگذریم از این که تنها بخشی از این طرح، عملی شد زیرا قانون، شرط ضروری است نه کافی و باید هم حوزه رسانه هم مطالبات عمومی هم دستگاه ها، خودشان این حساسیت را نسبت به صنایع دستی داشته باشند گرچه ما فکر می کنیم در بحث صنایع دستی رغبتی در سازمان ها وجود دارد. باید زمینه های قانونی اش را فراهم کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1046

به "مجلس، شهرداری را به حمایت از صنایع دستی موظف کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس، شهرداری را به حمایت از صنایع دستی موظف کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید