نابودی ائتلاف آمریکایی با ترفند تشکیل اتحاد اروپایی

به گزارش بارازعلی، تجربه ایام قریب به 16 ماهه پس از خروج یکجانبه تیم جدید دستگاه اجرایی ایالات متحده از برجام معین کرد که هرگاه هر یک از سه کشور قدرتمند اروپایی (بریتانیا و آلمان و فرانسه) با مواضع خصمانه و درخواست های غیر عقلانی ترامپ علیه ایران به انتقاد یا مخالفت برخاسته اند، تندروهای کاخ سفید در تحقق اهداف مورد نظر خود، اغلب با مشکل و مانع روبرو شده اند.

نابودی ائتلاف آمریکایی با ترفند تشکیل اتحاد اروپایی

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، فیروز نعیم محبوبی، کارشناس رسانه در یادداشتی با این مقدمه می نویسد: تازه ترین این نوع از مواضع را می توان در رویکردهای جدید فرانسه و آلمان و تا حدودی انگلیس - البته این اواخر با آهنگی رو به رشد - در ایجاد ائتلاف و ماموریت دریایی اروپا با هدف اعلامی تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز یافت.

به نظر می رسد ایده تشکیل ائتلاف اروپایی، بیشتر ناممکن ساختن و نابودی ائتلاف دنیای مورد نظر ترامپ است تا این که اروپا فی الواقع و به طور جدی قصد تشکیل ائتلاف فوق الذکر را داشته باشد.

ایده تشکیل ائتلاف اروپایی چنان پیروز عمل کرده است که درخواست واشنگتن از حدود 60 کشور برای حضور در ائتلاف دنیای تاکنون به نحوی بی سابقه و نگران کننده برای مقامات کاخ سفید، بی پاسخ مانده است.

این وضعیت تحقیر آمیز در تشکیل ائتلاف به زمامداری تیم ترامپ در حالی به رخ می دهد که گفته می گردد پاریس با فراخوان متحدان اروپایی خود، از آنان خواسته است جزیی ترین اقدامی برای تشکیل ائتلاف به رهبری آمریکا انجام نداده و در انتظار فراخوان قریب الوقوع برای شکل گیری اتحاد دریایی با حضور کشورهای اروپایی باشند. به همین دلیل و با انگیزه تشکیل ائتلاف اروپایی، حتی دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس با همتای فرانسوی خود ژان ایو لودریان ملاقات و گفت و گو داشته است.

از سویی بنا بر گزارش رویترز یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان پس از جلسه هیأت دولت برلین، از گفت و گوی این کشور با پاریس و لندن در مورد ائتلاف اروپایی خبر داده و به طور جدی تأکید کرده است: درخواست های آمریکا برای پیوستن آلمان به ائتلاف نظامی دریایی در خلیج فارس بخشی از مذاکرات نیست و چیزی که در این مذاکرات به طور شفاف صورت می گیرد، همکاری در زمینه تشکیل ائتلاف اروپایی است.

هر چند ایده تشکیل ائتلاف اروپایی را ابتداء جرمی هانت وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در مجلس این کشور مطرح ساخت و پس از مسکوت ماندن این دعوت از سوی اروپائیان، لندن گفت به ائتلاف دنیای با موضوع آمریکا خواهد پیوست اما با شکست مفتضح ایده پر طمطراق ائتلاف دنیای -با حضور صرفاً چند کشور- و مطرح شدن امکان تشکیل ائتلاف اروپایی، بریتانیا مجدداً به تیم علاقه مندان به ائتلاف اروپایی پیوست.

به نظر می رسد انگیزه اصلی کشورهای اروپایی در مخالفت با تشکیل ائتلاف دنیای مد نظر ترامپ، بر سه محور زیر مستقر باشد:

1) نقش جمهوری اسلامی در مهار تبدیل شدن ایالات متحده به عنوان کشور قدرقدرت و آقا و ارباب دنیا آن گونه که ترامپ صدها بار در سخنان خود از آن یاد کرده و با لحن و کلمات بسیار تحقیر آمیز از سایر کشورها و حتی استراتژیک ترین همپیمانان خود از جمله اروپائیان یاد کرده و نیات و امیالی که برای سایر کشورهای دنیا را در سر دارد، بی محابا بر زبان رانده است. این نگرانی از آن جایی بیشتر ملموس می گردد که معلوم نیست پس از خنثی شدن نقش ایران در مهار آمریکا و احتمالاً انتخاب مجدد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا - یا هر شخص دیگری که بخواهد پیرو سیاست های دنیای وی باشد - چه بر سر سایر کشورهای دنیا، اعم از دوست و غیره می آید.

2) حمایت از برجام و کاستن از فشار حداکثری ترامپ و همکارانش به جمهوری اسلامی؛ چرا که تداوم فشارها آن هم با همکاری کشورهای امضاء کننده برجام، ایران را ناگزیر از استفاده هر چه بیشتر از اختیارات و حقوق قانونی پیش بینی شده در این معاهده و حتی خروج از آن - که به صراحت به معنی نابودی و مرگ غیر قابل احیاء برجام خواهد بود - خواهد ساخت.

3) هراس از بهانه تراشی و ماجراجویی ترامپ و ایجاد درگیری نظامی گسترده با جمهوری اسلامی آن هم با بهره گیری و هزینه از ائتلاف دنیای به ظاهر حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس با هدف عملی کردن ساخت دنیای که نهایتاً آمریکا سرور و سرآمد آن باشد. (بهانه تراشی و صحنه سازی از سوی ترامپ در صورت تشکیل ائتلاف اروپایی و قرار دادن این ائتلاف در دام عمل اجرا شده، بلاتکلیفی و تشویش از چگونگی تبادل اطلاعات با ناوگان ایالات متحده و نیز عدم اطمینان از صحت و سقم اطلاعات دریافتی و مهم تر؛ تردید در توانایی ائتلاف اروپائیان در مأموریت خطیر تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز، از جمله موانع تشکیل ائتلاف اروپایی و در نتیجه صوری بودن آن است).

نتیجه این که حداقل در شرایط فعلی، کشورهای اروپایی خواستار برطرف تحریم های اعمال شده از سوی ترامپ، کاهش تنش در خلیج فارس، تقویت و تثبیت برجام و الزاماً حفظ و ماندگاری جمهوری اسلامی اند. باور این استنتاج، به دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی این نوید را می دهد که کشورمان در عرصه بین الملل تنها نیست و همه دولتمردان دنیا پیرو ترامپ و غلام حلقه به گوش وی نیستند و با درایت و هشیاری - آن چنان که از زمان خروج ترامپ از برجام شاهد بوده ایم - می توانیم به کارآمدترین شکل ممکن، بازیگران سیاسی دنیا را با خویش و منافع حیاتی مان همگام سازیم.

دیدار روز آدینه گذشته (اول شهریور 1398) رئیس جمهور فرانسه با وزیر امور خارجه کشورمان در پاریس با هدف کاهش تنش میان تهران و واشنگتن آن هم در آستانه میزبانی اجلاس گروه رهبران قدرت های مالی دنیا (جی 7) که 65 درصد اقتصاد دنیا را در اختیار دارند، مصداقی روشن بر اهتمام سه کشور مطرح اروپایی این گروه (و نیز سه عضو دیگر آن یعنی ایتالیا، کانادا و ژاپن) در جهت رایزنی جدی - و در صورت لزوم مقابله و مخالفت - با ایالات متحده به عنوان آخرین کشور عضو جی 7 در حین برگزاری جلسات آن و مساعدت و همکاری حداکثری در حفظ برجام است. در این راستا هفته گذشته امانوئل مکرون حتی از پرداخت غرامت به جمهوری اسلامی ایران سخن گفت و در شرح پیشنهادهایی که به ایران ارائه کرده است، توضیح داد: ما با هدف کم کردن شدت تحریم ها یا به نوعی پرداخت غرامت با هدف کاهش فشارها بر مردم ایران راهکارهایی طرح کرده ایم.

زمانی بیشتر متوجه اهمیت این موضع شفاف و علنی یکی از متنفذترین شخصیت های سیاسی عرصه بین الملل می شویم که به خاطر آوریم چندی پیش در پی نقش آفرینی شایان توجه رئیس جمهور فرانسه در تشنج زدایی از خلیج فارس، ترامپ در برخوردی به دور از شئون دیپلماتیک تأکید کرد: مکرون نماینده آمریکا برای مذاکره با ایران نیست!.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 421

به "نابودی ائتلاف آمریکایی با ترفند تشکیل اتحاد اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی ائتلاف آمریکایی با ترفند تشکیل اتحاد اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید