نقش خرابکارانه امارات در لیبی؛ حفتر سردمدار جنگ در پروژه مورد حمایت ابوظبی و شرکا

به گزارش بارازعلی، محمد عماری عضو شورای ریاست دولت الوفاق لیبی در طرابلس درباره نقش تخریبی امارات که برای تجزیه لیبی کوشش می نماید، هشدار داده است.

نقش خرابکارانه امارات در لیبی؛ حفتر سردمدار جنگ در پروژه مورد حمایت ابوظبی و شرکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عماری در بیانیه ای در صفحه رسمی خود در فیس بوک نوشته بود: ما تمام این تحولات را به دقت دنبال می کنیم.

وی بر ادامه نبرد با خلیفه حفتر سرلشکر بازنشسته تأکید کرد و در عین حال گفت دستانشان به روی هر کس که تمایل بازگشت صادقانه به آغوش وطن را داشته باشد و از پروژه کودتا پیش از آنکه زمان از دست رود، دست بردارد، باز است.

عماری اعلام کرد اعلامیه ژنرال حفتر (که با پاره کردن توافقنامه صلح خود را حاکم لیبی معرفی کرد) اقدام عجولانه از سال 2015 میلادی به شمار می رود که از آن موقع از مجلس طبرق به عنوان ابزاری برای مشروعیت بخشی به پروژه کودتا استفاده نموده است و امروز نقش آن انتها یافته و مرگ آن رقم خورده است.

تیر خلاص حفتر به آینده سیاسی خود

وی توضیح داد: چنین گامی که حفتر برداشت، شلیک تیر خلاص به تمام آنچه با فرایند سیاسی ارتباط دارد، به شمار می رود و آنچه را ما همیشه می گوییم که هیچ شریک سیاسی وجود ندارد و این که هیچ راه چارهی پیش از نابودی پروژه کودتا وجود ندارد مورد تأکید قرار می دهد.

محمد صوان رئیس حزب عدالت و سازندگی (العدالة والبناء اللیبی) لیبی به عنوان بزرگترین حزب اسلامگرای این کشور هم می گوید که کودتای ژنرال بازنشسته، خلیفه حفتر اعلام آشکار شکست است.

صوان در مصاحبه با شبکه خصوصی لیبیا بانوراما گفت کوشش کودتاگرانه حفتر به این خاطر صورت گرفت که هیچ رقیبی برای وی در منطقه شرقی حتی از بقایای مجلس وجود ندارد.

صوان اعلام کرد حفتر می خواهد از مجلس منطقه شرقی (طبرق) خلاصی پیدا کند تا بگوید منطقه تحت سیطره اش واقع شده است.

سعد الجازوی نماینده مجلس لیبی در طرابلس هم در مصاحبه با شبکه لیبیا بانوراما از همکاران خود در منطقه شرقی (طبرق) خواست به مجلس طرابلس ملحق شوند تا با کودتای حفتر علیه مشروعیت مقابله نمایند.

حفتر روز دوشنبه 27 آوریل (8 اردیبهشت) با پاره کردن توافقنامه سیاسی خود را حاکم لیبی خواند، بدون اینکه اقدام وی وجاهت و مشروعیت بین المللی و داخلی داشته باشد.

شورای ریاستی لیبی هم شامگاه دوشنبه گفت اقدام خلیفه حفتر در اعلام خود به عنوان حاکم کشور ضرورت نابودی پروژه کودتاگرانه وی را به همه مورد تأکید قرار می دهد.

در این بیانیه که دفتر اطلاع رسانی فائز السراج رئیس شورای ریاستی دولت الوفاق لیبی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است منتشر کرد، از همه نمایندگان مجلس طبرق در شرق لیبی که تحت سیطره حفتر و نیروهایش واقع شده است، خواسته شده است به همکاران خود در طرابلس پایتخت برای شروع مصاحبهی فراگیر بپیوندند تا جهت دموکراتیک تا راه چاره فراگیر و دائمی به وسیله صندوقهای اخذ رأی ادامه یابد.

در این بیانیه آمده است: کودتای شبانه ای که از سوی جنایتکار جنگی (اشاره به خلیفه حفتر) علیه توافق سیاسی و تمام فرایند سیاسی کشور صورت گرفت، برای ما غافلگیرنماینده نبود، بلکه ما انتظار چنین اقدامی را داشتیم که با هدف سرپوش گذاشتن بر شکست شبه نظامیان تروریستش اجرا شده است.

این بیانیه با اشاره به ماجراجویی شکست خورده حفتر که جز کشته و زخمی شدن و آوارگی صدها هزار نفر و ویرانی گسترده نتیجه ای نداشته، از هواداران حفتر به ویژه در منطقه شرقی خواسته است سلاح خود را بر زمین بگذارند و خونریزی را متوقف نمایند و کنار وطن بایستند و از فرصتی که همچنان در برابر آنها وجود دارد، استفاده نمایند.

دو طرف اصلی درگیر در لیبی دسامبر 2015 میلادی توافقنامه سیاسی را در شهر الصخیرات در کشور مغرب امضا نموده بودند که به تشکیل شورای ریاستی منجر شد که دولت الوفاق در طرابلس آن را رهبری می نماید، تمدید فعالیت مجلس و تشکیل شورای عالی دولت از دیگر مفاد این توافق بود، اما ژنرال حفتر طی سالهای اخیر برای شکست این توافق کوشش نموده است.

حفتر برای سیطره بر قدرت و قبضه کامل آن در لیبی به همراه شبه نظامیان خود با دولت الوفاق که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است، می جنگند، آنها از چهارم آوریل 2019 میلادی همچنان به تجاوزات خود به طرابلس پایتخت مقر دولت الوفاق ادامه می دهند، اما تا به امروز در این راه ناکام مانده اند.

سیطره دولت الوفاق بر 90درصد غرب لیبی

مصطفی المجعی سخنگوی نظامی نیروهای موسوم به آتشفشان خشم وابسته به دولت الوفاق در طرابلس تأکید کرد: نبردها با نیروهای حفتر آخرین مراحل خود را در غرب لیبی پشت سر می گذرد و ساعات آینده شاهد غافلگیریهای فراوان خواهیم بود.

المجعی در مصاحبه ای که در پایگاه خبری عربی21 منتشر شد، گفت نیروهای دولت الوفاق توانستند بر حدود پنج هزار کیلومترمربع یعنی معادل 90 درصد غرب لیبی مسلط شوند که این دستاورد پس از موفقیت اخیر در سیطره بر هفت شهر ساحلی به دست آمده است.

وی با اشاره به آخرین تحولات لیبی توضیح داد: در زمان حاضر برای حفتر در غرب لیبی به جز شهر ترهونه و بخشهای کوچکی در جنوب طرابلس چیزی باقی نمانده است و ساعت یک سره کردن تکلیف این مناطق به زودی فرا خواهد رسید.

وی درباره دلایل تأخیر در روشن شدن سرنوشت شهر ترهونه در جنوب طرابلس گفت: عملیات نظامی متراکم و فشرده است، ما ترهونه را از پنج محور به محاصره خود در آورده ایم، این شهر آخرین مکانی است که حفتر در غرب لیبی در اختیار دارد، معتقدیم که حفتر برای حفظ آن خود را به آب و آتش خواهد زد به همین سبب کوششهای زیادی همزمان با عملیات نظامی انجام می دهیم تا غیرنظامیان از جنگ در امان بمانند، با این که ما می دانیم بسیاری از ساکنان شهر ترهونه به خلاف میل خود گرفتار شده اند.

وی در مورد پایگاه هوایی الوطیه گفت نیروهای دولت الوفاق توانستند در حمله منحصر به فرد بیست و پنجم ماه گذشته این پایگاه را از خدمت رسانی به طور کامل خارج نمایند.

حفتر از این پایگاه به عنوان مخزن و انبار لجستیکی اصلی برای دریافت کمکهای ارسالی از سوی همه کشورهای حامی خود و در رأس آنها امارات استفاده می کرد.

وی تأکید کرد سیطره کامل بر این پایگاه مستلزم کوششهای فراوان است به همین سبب نیروهای الوفاق در اولین مرحله، به جدا کردن این پایگاه پرداختند، ولی سیطره کامل به آن و بازگشت نیروهای دولت قانونی به آن اجتناب ناپذیر است.

المجعی درباره احتمال انتقال عملیات به شرق لیبی (که تحت سیطره شبه نظامیان حفتر است) گفت دولت قانونی در مورد حتی یک وجب از خاک لیبی کوتاهی و مماشات نخواهد کرد، مسئولیت دولت الوفاق اعمال حاکمیت و سیطره بر تمام اراضی لیبی چه در شرق یا غرب است.

وی اضافه نمود با توجه به اینکه حدود 80 درصد مساحت لیبی، صحراست، ادعاهای حفتر درباره سیطره وی بر بخش اعظم خاک لیبی واقعیت ندارد، زیرا سیطره واقعی در مناطق شهری است.

حفتر سردمدار جنگ در پروژه مورد حمایت امارات، عربستان، مصر و فرانسه

وی درباره موضع اخیر حفتر که خود را حاکم لیبی خواند، گفت این موضع را نمی توان از شرایط میدانی جدا دانست، چرا که پس لرزه های شکست در غرب لیبی بر شرق تأثیر گذاشته و ژنرال بازنشسته را وادار کرد از ترس هرگونه تحرکات علیه خود، خودش را حاکم صوری و ظاهری معرفی کند تا از هرگونه تحرکات علیه خود جلوگیری کرد.

المجعی درباره حامیان حفتر گفت: حفتر سردمدار جنگ در پروژه مورد حمایت امارات، مصر، عربستان و فرانسه است و پیشروی و حملات وی به طرابلس تنها پس از آن صورت گرفت که چراغ سبز این کشورها را دریافت کرد که طمع ورزی هایی در لیبی دارند.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1203

به "نقش خرابکارانه امارات در لیبی؛ حفتر سردمدار جنگ در پروژه مورد حمایت ابوظبی و شرکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش خرابکارانه امارات در لیبی؛ حفتر سردمدار جنگ در پروژه مورد حمایت ابوظبی و شرکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید