هدف ما از حمله به مرز عراق و سوریه تشدید تنش نبود

به گزارش بارازعلی، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد هدف ارتش این کشور از حمله به مواضع گروه های مقاومت در مرز عراق و سوریه تشدید تنش با ایران نبود.

هدف ما از حمله به مرز عراق و سوریه تشدید تنش نبود

به گزارش خبرنگاران، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده هدف ارتش این کشور از حمله به مواضع الحشد الشعبی در مرز عراق و سوریه تشدید تنش نبوده است.

این سخنگو که روزنامه واشنگتن پست اشاره ای به نام او ننموده مدعی شده که به وسیله کانال های متعدد به ایران گفته شده که هدف واشنگتن قطع حملات به نیروهای آمریکایی و جلوگیری از حملات آینده بوده است.

واشنگتن پست نوشته، وزارت خارجه آمریکا به وسیله کانال های متعدد، خطرات حمایت ایران از شبه نظامیان مسلح در عراق را به آنها گوشزد نموده است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توضیح داد: ما این را به صراحت بیان کردیم که این عملیات، برای قطع [حملات به نیروهای آمریکایی] و جلوگیری از حملات آینده اجرا شده اند نه برای تشدید تنش ها.

واشنگتن پست بعلاوه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که به شرط عدم افشای نام با این روزنامه گفت وگو نموده می نویسد: ما وظیفه داریم نشان دهیم حمله به آمریکایی ها تبعات در پی دارد و این مسئله، فارغ از اینکه آن حملات به تلفات منجر شوند یا خیر، صحت دارند. اگر شما به ما حمله کنید، ما پاسخ می دهیم.

مقام های آمریکایی گفته اند تصمیم روز یکشنبه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای حمله به مرز عراق و سوریه نشان داد واشنگتن میخواهد چه رویه ای را در برابر حمله به نیروها و تأسیسات آمریکا در منطقه پیش بگیرد.

مطابق این ادعا، پیغام این حمله این بوده که چنانچه هیچ نیروی آمریکایی هم کشته یا زخمی نشوند، دولت بایدن آماده است حملات به نیروهایش را با توسل به زور پاسخ دهد.

واشنگتن پست مدعی شده این پیغام که به وسیله کانال های دیپلماتیک به ایران رسانده شده نسبت به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ دستخوش تغییر شده و واشنگتن آستانه توسل به اقدامات نظامی را پایین تر آورده است.

مطابق این گزارش، خط قرمزی که دونالد ترامپ ترسیم نموده بود متفاوت بود و او اعلام نموده بود کشته شدن پرسنل آمریکایی، پاسخ نظامی این کشور را به همراه خواهد داشت.

مقام های ارشد دولت بایدن معتقدند که این سیاست ترامپ یاری چندانی به جلوگیری از حملات راکتی غیرمرگبار گروه های عراقی به تأسیسات آمریکا در عراق نکرد و دامنه حملات، در سال های 2019 و 2020 شدت گرفت.

بایدن بعد از صدور فرمان حمله یکشنبه شب (بامداد دوشنبه به وقت تهران)، در آمریکا در شرایط سختی قرار گرفته و حتی قانونگذاران هم حزبی اش هم او را به علت عدم مشورت با کنگره مورد هجمه قرار داده اند.

بایدن در هر دو موردی که دستور صدور حمله به مواضع گروه های مقاومت در عراق و سوریه را صادر نموده به اختیاراتش ذیل بند 2 قانون اساسی آمریکا برای قانونی بودن تصمیمش استتناد نموده است.

ین بند به رئیس جمهوری ایالات متحده اختیار می دهد برای محافظت از نظامیان آمریکایی، تصمیمات لازم را با توجه به اصل ضرورت دفاع از خود اتخاذ نماید.

عده ای از قانونگذاران آمریکایی می گویند روسای جمهور هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات با ارائه تفسیرهای دلبخواه از این بند، از اختیارات خود سوءاستفاده نموده و کنگره را از فرایند تصمیم گیری درباره اقدامات نظامی کنار گذاشته اند.

حمله نظامی به مواضع گروه های مقاومت در حالی اجرا شده که کوشش هایی در نهاد قانونگذار آمریکایی برای لغو بعضی از اختیارات جنگی رئیس جمهور ایالات متحده در جریان است.

کریس مورفی، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنا در مصاحبه ای با پولیتیکو گفت: خطر موجود در اینجا این است که ممکن است بدون هیچ اظهارنظری از سوی رأی دهندگان وارد الگویی از تشدید تنش های نظامی شویم.

باب منندز، دیگر عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا هم گفت خواهان آن است که توجیهات قانونی بایدن برای صدور دستور این حملات مورد آنالیز گسترده تر قرار بگیرد.

او در بیانیه ای روز دوشنبه گفت: کنگره تنها نهادی است که اختیار صدور مجوز استفاده از نیروهای نظامی و اعلان جنگ را در اختیار دارد و کمیته روابط خارجی مجلس سنا در حال برنامه ریزی برای شنیدن توجیه های بیشتر از سوی دولت در مورد این حملات است.

مسئله ای که کار را برای دولت بایدن پیچیده تر می نماید مخالفت دولت عراق با حملات اجرا شده است. مقام های دولت عراق روز دوشنبه عملیات نظامی آمریکا را نقض فاحش حاکمیت ارضی کشورشان توصیف کردند.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1982

به "هدف ما از حمله به مرز عراق و سوریه تشدید تنش نبود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف ما از حمله به مرز عراق و سوریه تشدید تنش نبود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید