کارگران کارخانه قند فسا باز هم بیکار شدند ، هر روز بدتر از دیروز!

به گزارش بارازعلی، پس از چهار ماه تعطیلی، کارخانه قند فسا اواخر آبان ماه سال 98 با پیگیری مسئولان قضایی استان و فرمانداری فعالیت خود را را از سر گرفت، اما پس از گذشت چند روز، برای بار دوم تعطیل شد.

کارگران کارخانه قند فسا باز هم بیکار شدند ، هر روز بدتر از دیروز!

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن پشت بام با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

گروه دانشگاه خبرنگاران، کارخانه قند فسا با قدمت بیش از نیم قرن یکی از مهمترین کارخانه های کشور در استان فارس محسوب می گردد، که حالا با بحران اقتصادی و تعطیلی روبرو شده. تعطیلی این کارخانه از حدود چند دهه قبل شروع شد. در سال 85 به خاطر خشکسالی و عدم کشت چغندر دستگاه های مربوطه از کارخانه حذف شد و فعالیت آن تنها محدود به فراوری شکر خوراکی با شکر خام بود تا اینکه دو سال بعد یعنی در سال 87 کارخانه مجددا فعالیت خود را شروع کرد و تا سال 92 با تصفیه شکر کار خود را ادامه داد.

اما این فرایند دوامی پیدا نکرد و در سال 92 باز هم شرایط کارخانه به سوی نابسامانی رفت و حدود 300 کارگر این واحد فراوریی از کار مشخص به کار فصلی تغییر شرایط پیدا کردند و تا سال 94، به خاطرعدم وجود شکر خام، کارخانه فقط سه ماه فعالیت داشت.

با توجه به شرایط پیش آمده در همان سال 94 وزارت جهاد کشاورزی گفت که کارخانه فقط باید با چغندر کار کند و حتی یک گرم شکر به آن وارد نمی گردد و این در حالی بود که سال 85 به خاطر خشکسالی، دستگاه های چغندری از کارخانه خارج شده بودند.

با اعلام این خبر از سوی جهاد کشاورزی، در اواسط آبان سال 94 تمام کارگران فصلی که بیکار بودند به کار بازگشتند، اما فعالیت کارگران بیشتر از 40 روز ادامه نداشت و آن ها به خاطر تامین نشدن شکر خام تعطیل و این امر باعث تجمعات و اعتراضات پی درپی کارگری شد. تجمعات متعدد کارگران ورود نماینده مردم و فرماندار به این موضوع را در پی داشت، اما در آن موقع ادعای عدم توانایی مدیریت کارخانه از سوی مالکان آن مطرح شد.

تا اینکه در آبان ماه 95 در جلسه ای با حضور فرماندار شهرستان، نماینده مردم در مجلس و دیگر مسئولین تنها راهکار رفع مسائل کارخانه واگذاری آن به بخش خصوصی اعلام شد. چون ادعا داشتند وزارت جهاد کشاورزی از تحویل شکر خام به بخش دولتی جهت راه اندازی مجدد کارخانه خودداری می کرد.

اختلاف تعرفه واردات شکر بین گمرک بندر چابهار و سازمان بازرگانی دولتی

اما مسائل در همین جا ختم نشد. قرار بود 20 هزار تن شکر خام جهت شروع بکار کارخانه تحویل داده گردد تا فعالیت سه ماهه آن را تضمین و موجب راه اندازی مجدد کارخانه پس از یکسال گردد، اما اختلاف تعرفه واردات شکر بین گمرک بندر چابهار و سازمان بازرگانی دولتی ایران، مسائلی را بوجود آورد و موجب تاخیر در تحویل شکرخام به کارخانه شد.

بعد از واگذاری کارخانه قند فسا به بخش خصوصی، دستگاه های خارج شده از کارخانه برای تامین شکرخام مورد احتیاج جهت شروع بکار مجدد کرد.

بیشتر بخوانید:

  • کارگران قند فسا کی شیرین کام می شوند؟ / راه اندازی کارخانه؛ خواسته اصلی
  • تلخی قند فسا برای کارگران / کارخانه ای که به بهانه تعمیرات، 150 نان آور را بیکار کرد

هنوز مدتی از فعالیت مجدد این کارخانه نگذشته بود که به خاطر عدم وجود مواد اولیه چغندر و شکر سرخ ، کار در سال 97 متوقف شد. کارگران بدون دریافت حقوق معوق بیکار شدند. آنها با اعتراض و تجمع مقابل استانداری ، خواهان راه اندازی کارخانه شدند.

پس از چهارماه تعطیلی کارخانه قند اواخر آبان ماه امسال بود که با پیگیری مسئولان قضایی استان و فرمانداری فسا، دوباره این واحد فراوریی کار خود شروع کرد، اما فقط چند روز کارگران مشغول به کار بودند که برای بار دوم کارخانه تعطیل شد.

یکی از کارگران کارخانه در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: چند روزی است که دوباره بیکار شدیم. در حال حاضر از 263 کارگر که در کارخانه کار می کردند فقط کارگران رسمی و نگهبان مشغول به کار و بقیه بیکارند.

وی می گوید: معوقات ما تا شهریور ماه پرداخت شده است. از ماه مهر تا به امروز حقوقی دریافت نکرده ایم. مدیر عامل کارخانه به خاطر اینکه می خواهد آن را بفروشد مواد اولیه تهیه نمی نماید. ما کارگران کارخانه قند فسا خواهان راه اندازی مجدد کارخانه هستیم.

این کارگر می افزاید: با وجود اینکه مسئولان پیگیر حقوق کارگران بودند و توانستند وضع را به یک شرایط مطلوب برسانند؛ اما مشکل کارگران کارخانه قند فسا به این سادگی حل نمی گردد.

شرایط کارخانه قند فسا هر روز بدتر از روز دیگر می گردد. به گفته کارگران، فروش کارخانه بهترین و مناسب ترین گزینه برای این مجموعه است، کاش مسئولان، مبلغ حاصل از فروش کارخانه را به کارگران بپردازند؛ چرا که دیگر از تجمعات بدون نتیجه در خیابان و مقابل فرمانداری خسته شدیم. متاسفانه مدیر عامل کارخانه جوابگوی کارگران نیست.

مسائل کارگران این کارخانه احتیاج به ریشه یابی و عارضه یابی دارد

حسن آرگیو، فرماندار فسا هم در این رابطه می گوید: مسائل کارگران این کارخانه احتیاج به ریشه یابی و عارضه یابی دارد. جلسات متعددی را با کارگران و مسئولان کارخانه و مدیران مربوطه برگزار کردیم و توانستیم کارخانه را مجددا راه اندازی کنیم، اما با خاتمه فصل برداشت چغندر، فعالیت کارخانه متوقف شده است.

فرماندار فسا در ادامه با بیان اینکه مدیران و مالک کارخانه به تعهداتشان در مقابل کارگران عمل نکرده اند، می افزاید: این مهم سبب شده که همیشه کارگران گله مند باشند؛ البته جهت رسیدگی به مسائل کارگران، به دستگاه قضایی نامه فرستاده ایم تا فرآیند های قانونی از این جهت انجام گردد.

آرگیو می گوید: با توجه به تعطیلی کارخانه و بدهی این مجموعه به کارگران و دیگر جاها، فکر نمی کنم در شرایط فعلی کسی متقاضی خرید کارخانه قند فسا باشد.

وی معتقد است فروش کارخانه قند فسا باید در چارچوب قانون و با نظارت دستگاه قضایی انجام گردد، باتوجه به اینکه بیشتر کارگران کارخانه در آستانه بازنشسته شدن هستند؛ بنابراین فروش این کارخانه باید مشروط بر تسویه مطالبات کارگران باشد.

گفتنی است، کارخانه قند فسا روزانه می تواند 800 تن چغندر قند را به شکر سفید تبدیل کند در واقع تا حدودی احتیاج کشور را رفع می نماید، اما عدم حمایت دولت از این صنعت و کارخانه باعث بیکار شدن 315 نفر در استان فارس شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 864

به "کارگران کارخانه قند فسا باز هم بیکار شدند ، هر روز بدتر از دیروز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگران کارخانه قند فسا باز هم بیکار شدند ، هر روز بدتر از دیروز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید