کانادا بازار بکر پتروشیمی ایران، پیشگامی 600هزار ایرانی مقیم برای برطرف موانع تجاری

به گزارش بارازعلی، خبرنگاران:رئیس هیات مدیره انجمن دوستی ایران و کانادا در تشریح قابلیت های بزرگ تجاری و مالی بین دو کشور به بازار بکر محصولات پتروشیمی ایران در کانادا اشاره نمود و گفت:با جامعه 600 هزار ایرانی مقیم کانادا می توان موانع تجاری را حل و فصل کرد.

کانادا بازار بکر پتروشیمی ایران، پیشگامی 600هزار ایرانی مقیم برای برطرف موانع تجاری

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، نگاهی به پیشینه روابط خارجی ایران و کانادا نشان می دهد که این ارتباطات از سال 1333 (1955 میلادی) شروع و اگرچه در این مدت بدلیل عدم تاسیس سفارت در ایران، کارها توسط سفارت بریتانیا در تهران صورت می گرفت؛ اما پس از بازدید یک هیات دیپلماتیک کانادایی از ایران در 1337، این کشور سفارت خود را دو سال بعد در تهران تاسیس کرد. این روابط پس از انقلاب 1357 در سال 1359 قطع شد تا این که در سال 1369 سفارتخانه های دوکشور بازگشایی شد.

مبادله سفیر میان دو کشور هم در سال 1374 صورت گرفت. در این مدت مهاجرت گسترده ایرانیان به کانادا و همچنین قطع روابط و تحریم های آمریکا علیه ایران بر اهمیت برقراری روابط ایران با کانادا اضافه نمود. اما در 17 شهریور 1391، کانادا در پاسخ به سیاست خارجی ایران و اعلام نگرانی از تأمین امنیت دیپلمات های کانادایی، سفارتش را در تهران تعلطیل و روابط دیپلماتیکش را با ایران به حالت تعلیق درآورد.

فارغ از روابط سیاسی، آنچه اهمیت فراوان دارد و باید در عصر کنونی جلوی ایستایی و کندی آن را گرفت، روابط مالی است. کوشش برای برقراری این نوع روابط از هر راه و سمت و سویی مقبول است و کشورها نمی خواهند حتی اگر ارتباطات سیاسی شکرآب است اما تبادلات تجاری، متوقف ماند.

به منظور آنالیز روابط مالی میان ایران وکانادا،گروه مالی خبرنگاران با ارسلان قاسمی، رئیس هیات مدیره انجمن دوستی ایران و کانادا به گفت و گو نشست.

انجمن های دوستی چقدر می توانند در توسعه روابط میان کشورها موثر باشند؟

قاسمی: اکنون بحث دیپلماسی در جهان به دو شاخه کلی تقسیم می گردد. یکی دیپلماسی تخصصی که در حیطه وزارت امور خارجه و دیگری دیپلماسی عمومی است که نقش انجمن های دوستی در این نوع دیپلماسی تعریف می گردد. دیپلماسی عمومی یعنی اینکه از همه ظرفیت ها در راه گسترش روابط بین مردم دو کشور و جلب منافع صلح و پیشبرد اهداف مشترک استفاده کرد. انجمن ها زیرشاخه ای از دیپلماسی عمومی هستند و هدف تشکیل انجمن های دوستی بین کشورهای مختلف، بهره مندی از آثار حیاتی تحکیم و گسترش روابط دوستی و برادری بین مردم دو کشور با جلب منافع و پیشبرد اهداف مشترک علمی، ادبی، تاریخی، هنری، صنعتی، تجاری، ارتباطات اجتماعی و بازرگانی است. به طور تعیین انجمن دوستی ایران و کانادا یک وجه ممتازتری نسبت به دیگر انجمن های دوستی دارد.

چرا؟

قاسمی: نزدیک به 600 هزار ایرانی مقیم کانادا داریم؛ یک عددی است که بزرگ ترین کلونی ایرانی ها هستند. یک ایرانی هرجای جهان که باشد یک کلونی باارزش آن کشور است. این یک پل ارتباطی محکم بین مردم دو کشور است و استفاده از تمام ظرفیت های ارتباطی است. یک صندلی و پایگاه مستحکم در جامعه کانادا داریم، ایرانی هایی که در آن جا مقیم اند، ساکن اند و درس می خوانند. با توجه به اینکه مانند این جمعیت را در هیچ جای جهان ساکن و متمرکز نداریم و این وجه تمایز است.

چه شد انجمن دوستی ایران و کانادا شکل گرفت؟

قاسمی: دوستی ایران و کانادا در چارچوب آن دیپلماسی عمومی و در سال 1383 تشکیل شد.

قرار است برای توسعه در این انجمن چه فعالیت هایی صورت گیرد؟

قاسمی: انجمن دارای کمیته های فرهنگی، ادبی- هنری، مالی، بازرگانی- تجاری و اجتماعی است. قرار است بازنگری در این کمیته ها داشته باشیم تا آنها را پویاترکنیم. از آنجا که یکی از برنامه های دولت یازدهم که به آن اشاره نمود، گسترش فعالیت های گردشگری است و با توجه به جمعیت زیاد ایرانی ها در کانادا که نسل دوم و سوم آن ها و خیلی از آنها ایران را ندیده اند یا کم دیده اند و این می تواند انگیزه ای برای جذب گردشگر باشد.

حداقل وظیفه همه ما و به طور خاص وظیفه انجمن های دوستی آن است که ایرانی های ساکن در کشور طرف دوست را مورد توجه قرار دهند. دیگر اینکه خود ایرانیان مقیم می توانند راغب و انگیزه ای برای مسافرت مردم آن کشورها باشند. وزارت امور خارجه و وزارت کشور هم باید در این راه حمایت نمایند. جالب است بدانید ایران بیش از 50 و اندی سال با کانادا ارتباط دارد. البته در این سال ها، ارتباطات دچار نوساناتی شده ولی به هر حال این پیشینه وجود دارد. انجمن هم چند سال پیش، پنجاهمین سالگرد رابطه سیاسی- مالی بین دو کشور را جشن گرفت.

پتانسیل های مالی بین دو کشور را آنالیز نموده اید؟

قاسمی: با توجه به بحث تحریم های گذشته و اکنون و تغییرات سیاسی که در کشور ایجاد شده، با ایجاد روابط مناسب میان دو کشور، حوزه مالی هم فعال می گردد و مانند گذشته روابط خوبی که میان تجار دو کشور بوده، فعال خواهد شد. منافع مشترکی بین ایران و کانادا در حوزه های مختلف مالی، صنعتی و تجاری وجود دارد که بتوان دوباره آنها را فعال کرد. علاوه بر این منافعی برای ایرانیان ساکن در کانادا و همچنین منافع مالی در ایران برای تجار کانادایی وجود دارد.

در توازن معاملات مالی باتوجه به احتیاجهایی که ایران در حوزه های مختلف تکنولوژی و صنایع کانادا دارد مانند صنایع غذایی، دارویی، می توان در حوزه فرآورده های نفتی و غذایی، توازن مالی خوبی را با آن کشور برقرار کرد. اینها مستلزم وجود کارهایی است که با برطرف موانع تحریم ها فعال می گردد.

تا قبل از موضوع کاهش روابط میان ایران و کانادا، مطالعات خوبی از سوی انجمن صورت گرفت و روابطی هم در بخش های دانشگاهی، مالی، صنعتی، تجاری برقرار شد. اکنون هم می توان پتانسیل هایی را که قبلا شناسایی شده با روابط مالی احیا شده، فعال کرد. برای اینکار برگزاری نشست ها و سمینارها برای شناخت توانایی های مالی و تجاری دو کشور لازم است.

در حوزه سرمایه گذاری های مشترک نیز موارد خوبی را به نتیجه رسانده بودیم که امیدواریم دوباره فعال شوند. سرمایه گذاری های متقابل بین صاحبان صنایع ایران در کانادا و بالعکس نیز پیگیری شده که اسناد و مدارک آن در انجمن موجود است و علاقه مندان به موضوع سرمایه گذاری می توانند از آنها استفاده نمایند. در حوزه های فرهنگی از جمله صنعت سینما، صنایع دستی و در حوزه مواد غذایی، ایرانی های زیادی هستند که علاقه مند به استفاده از کالاهای ایرانی اند.

در تبادلات تجاری چه گروه هایی کالایی تعریف نموده اید؟

قاسمی: 6 گروه کالایی؛ صنعت و پتروشیمی، کشاورزی، دامپروری و ماشین آلات، فرش و صنایع دستی، مواد معدنی و کانی های غیرفلزی، انتقال و دانش و فناوری و صنایع غذایی و دارویی.

در این راستا رابطه تجاری و مالی میان ایران و کانادا را به صورت رفت و برگشتی دیده ایم. با توجه به اینکه کانادا کشوری سردسیر و ایران کشوری چهارفصل است، طبیعی است که آنها احتیاج به مواد غذایی و بسیاری از محصولات صنایع غذایی ایران دارند.

از آن طرف ایران احتیاج به دانش و فناوری صنایع غذایی و صنایع تبدیلی که کانادایی ها در آن توانمند هستند، دارد. پس یک رابطه دوطرفه مالی تعریف شده است. در این 6 فصل هم توانمندی داریم و می توانیم وارد بازار کانادا بشویم و آن 600 هزار ایرانی مقیم کانادا، جامعه هدف اول هستند و آنها می توانند پیشگامان این رابطه مالی باشند. از این تجربه چینی ها استفاده کردند؛ آنها یک کلونی بزرگ در ایالات متحده آمریکا داشتند. ورود به بازار آمریکا از یک طرف و ورود آمریکا یی ها به بازار چین از طرف دیگر، توسط جامعه چینی مقیم آمریکا، تسهیل شد.

پس یک مطالعه تطبیقی در این زمینه وجود دارد؟

قاسمی: بله در کلاس های دیپلماسی عمومی هم روی این نکته تاکید شده است. این یک پتانسیل بشدت کانادا را برای ایران، کشوری ممتاز می نماید. من بحث روابط سیاسی را ندارم. 600 هزار ایرانی در کانادا ساکن هستند که هیچ کاری هم که با مردم کانادا نداشته باشیم با ایرانی های مقیم کانادا و آنها با کشورشان، ایران کار دارند. در نتیجه می توان باتوجه به آن جامعه فرهیخته ایرانی مقیم کانادا، بسیاری از موانع تجاری سر راه صادرات را حل و فصل کرد.

به 6 گروه کالایی اشاره نمودید. دلیل انتخاب این کالاها چه بوده است؟

قاسمی: ایران در زمینه پتروشیمی توانمندی بالایی دارد و محصولات گروه پتروشیمی کشور را همه جای جهان از جمله کانادا می خواهند. با توجه به این امر در کوشش هستیم زمینه آشنایی بیشتر تجار و بازرگانان کانادایی را با مواد و محصولات پتروشیمی ایران آشنا کنیم که هدف بیشتر، ترغیب آنها به سرمایه گذاری در این گروه کالایی است.

همچنین یکی از کالاهایی که ایران را با آن می شناسند، فرش و صنایع دستی است. همه ایرانی ها با هر توان مالی علاقه مند به داشتن یک تخته فرش ایرانی هستند، حالا در هر جای جهان که باشند؛ پس ایرانیان مقیم کانادا بهترین بازار این محصول هستند.

از سوی دیگر بسیاری از محصولات باغی ایران، بازار خوبی در کانادا دارد که متاسفانه اغلب آنها مستقیم به کانادا صادر نمی گردد و با واسطه می رود. کانادایی ها هم در زمینه صنایع کشاورزی، فناوری بالایی دارند و ایران می تواند از آن استفاده کند.علاوه بر این، ایران حدود یک درصد خاک جهان و 7 درصد مواد معدنی جهان را در اختیار دارد؛ اما بسیاری از معادن آن هنوز استخراج نشده اند. کانادایی ها می توانند در این حوزه سرمایه گذاری نمایند.

در حوزه دارو هم برابر آمار منتشره، 93 درصد دارو را در داخل فراوری می کنیم اما مواد اولیه بعضی از آنها وارداتی است که می توان مواد اولیه را از کانادا تامین و محصول ساخته شده را دوباره به کانادا صادر کنیم.در گروه گردشگری هم تصمیم داریم فرهنگ و هنر خود را به جهان عرضه کنیم.

چگونه؟

قاسمی: کوشش هستیم با برداشتن موانع سر راه و با برگزاری هفته فیلم و نمایشگاه های هنری و... با یاری دستگاه های ذی ربط این امور را انجام دهیم. اما به دلیل روابط نه چندان روشن سیاسی میان دو کشور، کارکردن در این زمینه سخت است اما در حال کوشش هستیم. طرف کانادایی نیز برای تحقق رویدادهای فرهنگی- هنری ابراز علاقه نموده و مسوولان ایرانی هم به طور قطع با این بحث که چهره ایران در جهان بهتر شناسانده گردد، موافقند. امیدواریم در زمان کوتاه یکساله 3 برنامه برگزاری هفته فیلم، نمایشگاه هنری و نمایشگاه گردشگری انجام گردد.

در حوزه اجتماعی چطور؟

قاسمی: در زمینه ارتباطات اجتماعی از جمله حوزه ورزش باید فرصت هایی برای ارتباط بیشتر فراهم گردد. همچنین می خواهیم روز دوستی میان دو کشور را برگزار کنیم. پیشنهاد کردیم به دستگاه های مسوول که بتوانیم از صاحبان رسانه و خبرگزاری های موثر در کانادا دعوت کنیم از ایران دیدن نمایند و واقعیت های کشور را به درستی انعکاس دهند نه اینکه سیاه نمایی نمایند. درواقع پتانسیل های اجتماعی، زیرساخت همه فعالیت های مالی، فرهنگی، هنری و .... میان دو کشور است.

دیپلماسی عمومی بستر فعالیت انجمن های دوستی است و انجمن در کوشش است با فراهم کردن زیرساخت ها، انجام همه کارهای فوق را به فعالان هر بخش واگذار کند.

مصاحبه از دانش پورشفیعی

منبع: تسنیم
انتشار: 26 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 353

به "کانادا بازار بکر پتروشیمی ایران، پیشگامی 600هزار ایرانی مقیم برای برطرف موانع تجاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانادا بازار بکر پتروشیمی ایران، پیشگامی 600هزار ایرانی مقیم برای برطرف موانع تجاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید