یک نماینده: آقای وزیر کشور؛ آیا شما خجالت نمی کشید؟ ، محاکمه اش کنید

به گزارش بارازعلی، وزیر کشور روز گذشته در شرایطی در نشستی علنی به پرسش و پاسخ با نمایندگان مجلس یازدهم پرداخت که ساعتی پیش از او، امیرحاتمی در قامت وزیر دفاع جمهوری اسلامی به صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان به گفت وشنود با نمایندگان پرداخت.

یک نماینده: آقای وزیر کشور؛ آیا شما خجالت نمی کشید؟ ، محاکمه اش کنید

به گزارش خبرنگاران به نقل از اعتماد، آبان ماه 98، سرخط بسیاری از تحلیل های داخلی و خارجی درباره آینده سیاسی نظام جمهوری اسلامی و جریان های فعال در آن است. آبانی که در آن شورای عالی هماهنگی اقتصادی با تصمیم سران قوای سه گانه بدون هرگونه زمینه چینی اجتماعی و اعلام عمومی در شرایطی اقدام به افزایش قیمت بنزین کردند که به واسطه سوءمدیریت های داخلی و البته شدیدترین تحریم های اقتصادی تاریخ دنیا، شرایط معیشتی و اقتصادی ایرانیان در یکی از دشوارترین شرایطش قرار داشت. چنین افزایشی بنا بر انتظار با اعتراضات توده های مختلف مردم روبرو شد؛ اعتراضاتی که نوع برخوردهای صورت گرفته با آن و قطعی چندین روزه اینترنت در سراسر ایران سبب شد تا ناظران و تحلیلگران، خشونت اعتراض ها را هم از جانب معترضان و هم مسوولان، بی سابقه توصیف نمایند. همین هم سبب شد تا نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم که از قضا اکثریت قریب به اتفاق با مهر ردصلاحیت شورای نگهبان حالا از مجلس یازدهم دور مانده اند، ماه های پایانی دوره دهم طرح استیضاح وزیر کشور را تهیه و در این جهت گام بردارند، ولی با پیام های برون مجلسی و دخالت هیات رییسه این طرح لغو شد، اما روزگار بر وفق مراد عبدالرضا رحمانی فضلی نگذشت و او حالا و در مجلس یکدست اصولگرای یازدهم هم مخالفانی سرسخت پیش روی خود دارد.

وزیر کشور روز گذشته در شرایطی در نشستی علنی به پرسش و پاسخ با نمایندگان مجلس یازدهم پرداخت که ساعتی پیش از او، امیرحاتمی در قامت وزیر دفاع جمهوری اسلامی به صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان به گفت وشنود با نمایندگان پرداخته و چنانکه سخنگوی هیات رییسه مجلس گفته، از تغییر شرایط سیاست دفاعی جمهوری اسلامی به حالت فعال خبر داده است. رضا طلایی نیک، معاون مجلسی وزیر دفاع نیز در اظهاراتی جداگانه، ملاحظات طبقه بندی را دلیل برگزاری جلسه غیرعلنی اعلام نموده و در عین حال با اعلام خبر ورود وزارت دفاع به خودروسازی، از این اتفاق، به نیکی یاد نموده است. با این حال و برخلاف وزیر دفاع که مطابق معمول روزی آرام و به دور از پرسش و پاسخ های حاشیه ساز را در مجلس گذراند، وزیرکشور مجبور به دفاع از اقدامات خود و دستگاه های زیرمجموعه اش در جریان یکی از تلخ ترین رویدادهای اعتراضی تاریخ جمهوری اسلامی شد.

  • خجالت نمی کشید؟!

مطابق رسم اخیر مجلس یازدهم که این روزها سروشکلی منظم تر یافته اما همزمان از گوشه وکنار صدای اعتراض به قالیباف و یارانش در هیات رییسه و سبک و سیاق شان در اداره مجلس با طرح شفاهی مساله استیضاح رییس و هیات رییسه بلند شده، وزرا هنگام حضور در مجلس اندکی از کلیات می گویند و سپس نوبت به نمایندگان می رسد تا از کم وکاستی های اقدامات وزیر از دید خود سخن به میان آورند. وزیر کشور نیز از این قاعده مستثنا نبود و همچون وزیر ارتباطات با اظهاراتی تند و تیز روبرو شد. یکی از این انتقادها به نماینده اصولگرای ملایر تعلق داشت.

هادی بیگی نژاد، وزیر کشور و به طور تلویحی تمام مسوولان را مخاطب قرار داد و اظهار کرد: چند روز پیش فردی مرا دید و پرسید آیا نماینده مجلس هستید؟ گفتم بله، از من پرسید خجالت نمی کشید که پراید 80 میلیون شده باشد؟ من از این شرایط خجالت می کشم، آقای وزیر کشور! آیا شما خجالت نمی کشید؟ حقوق کارگر حدود 2 میلیون تومان است، پول پیش خانه به طور متوسط متری 4 میلیون تومان است و دلار طی چند سال گذشته 7 برابر شده. من از این شرایط خجالت می کشم؛ آیا شما خجالت نمی کشید؟ او در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به ارتباط مباحث خود با اختیارات و وظایف وزیر کشور گفت: ممکن است بگویید به شما چه ربطی دارد؟ در پاسخ باید بگویم که وقتی اتفاقی ناامنی ایجاد کند، متولی امر شما هستید. همان طور که در ماجرای بنزین متولی شما بودید. امروز مردم به واسطه مشکلاتی که دارند، عصبانی هستند و دشمن کوشش می نماید عصبانیت مردم را به بیرون آورده و آنها را به خیابان بکشد. منصوبان شما در استان های مختلف پیگیر عصبانی نشدن مردم نیستند.

  • محاکمه اش کنید

اعتراضات اما به همین جا ختم نشد. علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم آخرین فردی بود که به صراحت وزیر کشور را مسوول خون های ریخته شده در اعتراضات آبان ماه معرفی و از عملکرد علی لاریجانی و هیات رییسه در جلوگیری از استیضاح او به طور علنی انتقاد کرد. او گفته بود که مجلس یازدهمی ها مطیع نخواهند بود و در میان شان نمایندگانی حر پیدا خواهند شد اما شاید گمانش را نمی کرد شبیه ترین اظهارات در توصیف وزیر کشور به گفته هایش از سوی نماینده ای بلند شود که همین چندی پیش حواشی درباره ارتکابش به قتل که از سوی او و دفترش تکذیب شد، مطرح شده بود. اردشیر مطهری که از جمله نظامیان حاضر در مجلس یازدهم محسوب می شود، در جریان اظهارات خود به اعتراضات آبان ماه و آنچه قصور وزیر کشور می خواند، اشاره و اظهار کرد: بین روش های کلاسیک برای امنیت کشور در تئوری ها و کف خیابان تفاوت وجود دارد، در جریان گرانی بنزین تدبیری در اجرا در کف خیابان در رفتار با مردم صورت نگرفت و صف معترضان و مردم با تماشاچیان تمییز داده نشد. او همچنین صراحتا خواهان محاکمه وزیر کشور به عنوان رییس شورای امنیت کشور در دادگاه صالح شد و گفت: این همه خسارت جانی و اقتصادی به مردم زده شد، چه کسی باید جواب بدهد؟ یک نفر از این مسوولان را به دادگاه ببریم و سوال کنیم که نقش ما در قضیه چه بوده است.

رییس جمهوری گفت کسی به من نگفت بنزین گران شده است، اینکه تدبیر نیست شما وزیر کشور هستید و اتفاقاتی که افتاد و آتش سوزی و خساراتی که صورت گرفت، محصول بی تدبیری شماست. آقای وزیر کشور باید در دادگاه محاکمه شود! مگر ما شوخی داریم؟ آقای وزیر آمار کشته ها و خسارت اقتصادی زیاد است. چرا کسی به وزیر کشور نمی گوید جواب دهد!

  • اخلاق پیشه کنید!

پس از این اظهارات در شرایطی نوبت به رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور رسید که او مطابق معمول تاکید داشت که نمی توان مسائل امنیتی را از پشت تریبون گفت، به خط و ربط سیاسی منتقدان خود در مجلس یازدهم اشاره و اظهار کرد: اگر ما اصولگرا هستیم، باید به اصول اخلاقی و رفتاری پایبند بوده و از آنها تبعیت کنیم. صحبت هایی که دوستان در مورد بحران داشتند حاکی از آن بود که از بحران هیچ اطلاعی ندارند. موضوع بنزین مصوبه سران قوا بود و در شورای عالی امنیت ملی و دولت مطرح شده بود و کل کشور آمادگی لازم برای اجرای آن را داشت، چراکه دقیقا یک سال در 3 کمیته فنی، تبلیغاتی و انتظامی پیگیری شده بود.

بارها اجرای این تصمیم به عقب افتاده بود تا تدابیر لازم اندیشیده شود. هیچ کس راضی نیست که یک قطره خون از دماغ کسی ریخته شود. بنده از همین جا از تمام نیروهای امنیتی و انتظامی که در صحنه بودند، تشکر می کنم. دلیل آن اتفاقات نیز به دلایل خاصی باز می شود که اینجا جای گفتن آن نیست. به راحتی نمی توان به افرادی که امنیت کشور را تامین می نمایند، اتهام زد. با این حال و به رغم اظهارات وزیر کشور و تشکر او از نیروهای امنیتی، هنوز نوع روبروه با خانواده های کشته شدگان اعتراضات آبان ماه 98 به رغم تاکید رهبری برای شهید خواندن آنان تعیین نیست؛ همان طور که تعداد بازداشت شدگان این اعتراضات و نوع روبروه نهادهای قضایی با آنان تعیین نیست. از این رو به نظر می رسد وزیر کشور و نهادهای زیرمجموعه اش همچنان به واسطه آنچه در آبان ماه 98 رقم خورد، از دید افکار عمومی و دست کم بعضی نمایندگان شان در خانه ملت به عنوان متهم شناخته شوند.

هیچ کس راضی نیست قطره خونی از دماغ هموطنی ریخته شود | گرانی کالاها به وزارت کشور باز نمی شود

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1302

به "یک نماینده: آقای وزیر کشور؛ آیا شما خجالت نمی کشید؟ ، محاکمه اش کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک نماینده: آقای وزیر کشور؛ آیا شما خجالت نمی کشید؟ ، محاکمه اش کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید