10 گلوگاه سیلابی تهران تا انتها سال اصلاح می گردد

به گزارش بارازعلی، مدیرعامل شرکت خاکریزآب از اصلاح 10 گلوگاه سیلابی تهران تا انتها امسال اطلاع داد.

10 گلوگاه سیلابی تهران تا انتها سال اصلاح می گردد

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

حبیب پوش پارس مدیر عامل شرکت خاکریزآب درباره پروژه این شرکت در اصلاح شبکه های جمع آوری و انتقال آب های سطحی به خبرنگار شهر گفت: شرکت خاکریزآب یک تکلیف اصلی دارد و آن توسعه و ساخت شبکه های جمع آوری آب است .اما این شبکه های احداثی که سال های قبل ساخته شده به شهرداران مناطق سپرده شده است و از آنجا که مناطق گاهی به صورت مناسب از این شبکه ها استفاده ننموده اند و یا بعضی از این شبکه ها از حالت عملکرد خود در اتصالات خارج شده است (مثل اتفاقی که در میدان ولیعصر بعد از ساخت ایوان انتظار افتاده است) .

پوش پارس اضافه نمود: همچنین در موارد دیگر با ساخت پل یا نصب یک لوله عملکرد هیدرولیکی شبکه در آن نقطه به مشکل خورده و در نتیجه وقتی باران می آید و زباله ای در راستا آب می افتد کانال عملکرد درستی ندارد لذا در بعضی نقاط گلوگاهی با بروز سیل روبرو هستیم.

او درباره مشخصات این گلوگاه ها و عملیات خاکریزآب در آنها گفت: از 10 گلوگاه اولویت دار شهر تهران از چهارم فروردین فعالیت ها آغاز شده است و 4 گلوگاه به طور کامل برطرف خطر شد. سه گلوگاه در حال اجرا است و سه گلوگاه نیز تا سرانجام سال انجام می گردد .

او ادامه داد: دو پروژه میدان آزادی و ولیعصر را دستور کار داریم؛ پروژه میدان آزادی آذر افتتاح می گردد که در عمق زمین اجرا شده است. پروژه میدان ولی عصر هم آغاز شده و تا آخر اسفند افتتاح خواهد شد.

او درباره جزئیات این پروژه ها گفت: یکی از گلوگاه های سیلابی در ضلع جنوب غربی میدان صادقیه، تقاطع پل شهید تقدیری با کانال قرار گرفته است. دیگری تقاطع کانال سیل برگردان غرب با سلیمی جهرمی و بلوار فردوس منطقه 5 است که آنجا پلی مشکل ساز بود که برچیده شد. یکی هم تقاطع کانال سیل برگردان غرب در تقاطع اتوبان تهران - کرج با عظیمراه شهید باکری در محدوده پارک ارم است. در واقع در جنوبی پارک ارم طوری احداث شده بود که عرض و ارتفاع کانال ما را محدود و یک سوم نموده بود و سال 1391 هم از همین کانال آب به مترو سرازیر شد. اینها هم اکنون اصلاح شده اند.

او ادامه داد: در حال حاضر همجموعه خاکریز آب شبانه روزی در کانال سیل برگردان غرب تقاطع خیابان جلال آل احمد با منطقه دو در حال فعالیت هستند که 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و همین طور در پروژه زیر پل بازارچه نصر گیشا هم یک گلوگاه سیلابی است که اصلاح آن در حال اجرا است.

پوش پارس درباره اقدامات آینده خاکریزآب هم گفت: از پروژه های در دست اقدام ما هم تقاطع خواجه عبدالله با رودخانه زرگنده در منطقه 4 و تقاطع رودخانه کن با اتوبان تهران کرج است که دو ماه دیگر افتتاح می گردد. دو نقطه در تهران پارس هم هست که وسط اتوبان باقری و در کانالی است که به نام کانال تهران پارس معروف است و تقاطع باقری با خیابان های سوم و دهم تهران پارس است که بخش مطالعاتی ان در حال اجرا است و تا سرانجام پاییز طرح آماده می گردد و تا سرانجام اسفند به بهره برداری می سد.

او در پاسخ به این سوال که آیا با این اقدامات دیگر شاهد آبگیری در معابر نخواهیم بود؟ گفت: ما دو شبکه داریم؛ یکی شبکه اصلی آب های سطحی که 530 کیلومتر است و در عمق ده تا چهل متری زمین قرار گرفته است و کانال هایی مثل کانال ابوذر جزو آن است. یک شبکه فرعی هم هست که ده هزار کیلومتر است و شامل جوی ها و جدول های آب می گردد. قرار است این شبکه های فرعی روان آب ها را جمع و به شبکه های اصلی ببرد.

میر عامل خاکریزآب ادامه داد: بخشی از مشکل آبگیری ها در معابر شهری به فرهنگ مردم ارتباط دارد که نظافت شبکه را محترم نمی شمارند. مثلا در یک شبکه که دو و نیم الی سه متر درگاه ورودی دارد تشک تخت خواب و مبل می اندازند. مناطق برای جلوگیری از ابگرفتگی در شبکه های فرعی توسط مناطق انجام می گردد. اما مشکل آبگرفتگی های عظیم که در شریان اصلی به شکل سیل با عملیات های خاکریزآب حل می گردد. مثل ابگرفتگی سال گذشته در میدان آزادی که حل شد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1541

به "10 گلوگاه سیلابی تهران تا انتها سال اصلاح می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 گلوگاه سیلابی تهران تا انتها سال اصلاح می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید