افق روابط ایران و تاجیکستان روشن است؛ کوشش بدخواهان به نتیجه نخواهد رسید

به گزارش بارازعلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با بیان اینکه تهران همواره هوادار تاجیکستان امن و با ثبات بوده اطمینان داد کوشش بدخواهان روابط 2 کشور به نتیجه نخواهد رسید.

افق روابط ایران و تاجیکستان روشن است؛ کوشش بدخواهان به نتیجه نخواهد رسید

حجت الله فغانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در بخش سوم گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، به تبیین پیشینه روابط و همکاری های میان 2 کشور و وضعیت موجود آن پرداخت.

وی گفت: چنانچه می دانید ایران یکی از 4 کشور نخستی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و اولین کشور دایرکننده سفارت در دوشنبه بود که این سفارت برخلاف دیگران، حتی در روزهای سخت جنگ شهروندی دهه 1990 نیز فعال بود.

وی اضافه نمود: دلیل این اشتیاق و پیشگامی در برقراری روابط هم روشن است، به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب ایران و تاجیکستان قوم و خویش هستند. میزان اشتراکات 2 کشور و وضعیت مکمل روابط مالی، حتی از بعضی همسایگان بلافصل ما بیشتر است البته دوستان تاجیک هم برای شرح روابط ما، تعبیر زیبای پیوستگی گوشت و ناخن را به کار می برند.

فغانی ادامه داد: این روابط مقاطع مختلفی را از سر گذرانده که می توان آن را به 3 دوره متمایز تقسیم کرد. نخست دوره تکوین و تأسیس روابط که شروع عملی این دوره با شروع استقلال این جمهوری تقارن دارد و چنانچه گفتم ما اولین سفارت را در دوشنبه دایر کردیم و پیشگام روابط بودیم.

سفیر ایران در دوشنبه اضافه نمود: دوره دوم دوره جنگ شهری و میانجیگری ایران بود و سومین دوره نیز دوره تحکیم و تقویت روابط است. این دوره پس از حصول سازش ملی در تاجیکستان و شروع دوره بازسازی کشور شروع شد و ایران پیشگام مشارکت در بازسازی ساختارها و احداث تأسیسات جدید در تاجیکستان شد.

وی ادامه داد: این دوره به فاصله کوتاهی پس از تأسیس روابط شروع شد و شرایط سختی که به صورت پیش بینی نشده در تاجیکستان پیش آمد، طبعاً از مصادیق برنامه هایی بود که به 2 طرف تحمیل شد.

فغانی اضافه نمود: طبعاً ما همیشه تاجیکستان را امن و با ثبات می خواهیم و اما با وقوع جنگ داخلی، ناگزیر همکاری ها رنگ و بوی دیگری یافت و کوشش ایران معطوف یاری به دولت تاجیکستان در حصول سازش ملی گشت.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در همکاری نزدیک با دولت تاجیکستان و شرکای خارجی و بین المللی دیگر مساعدت موثری به تحقق آشتی ملی کرد که در 4 سال گذشته، بسیاری از مقامات و نخبگان تاجیکستان در دیدارهایی که با آنها داشتم، از کوشش های ایران به نیکی یاد کردند.

فغانی اضافه نمود: خوشحالم که امروز تاجیکستان با کوشش های هم تباران همزبان ما به یکی از امن ترین کشورهای منطقه تبدیل شده و اینجانب پیشرفت و آبادانی روز به روز آن را در طول چندسالی که در محل هستم، شاهد بودم.

سفیر ایران در دوشنبه در رابطه با نقش جمهوری اسلامی در این زمینه گفت: احداث تونل استقلال که شمال و مرکز تاجیکستان را به هم متصل کرد، نیروگاه سنگ توده 2، بیمارستان ابن سینا، سالن ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی ملی، چندین جاده و نهایتاً مشارکت شرکت های ایرانی در ابرپروژه سد و نیروگاه راغون از مصادیق خدمات ایران به توسعه تاجیکستان و همکاری های تداوم یافته 2 کشور است.

فغانی با یادآوری از دید و بازدیدهای مقامات عالی ایرانی و تاجیک از کشورهای یکدیگر، اعلام کرد: در خلال این 2 دهه و نیم 17 بار امامعلی رحمان و 11 بار روسای جمهور ایران از تاجیکستان دیدار کردند که آمار قابل توجه و گواه روشنی بر عزم مقامات عالی 2 کشور برای توسعه روابط است.

وی ادامه داد: شاید با بسیاری از همسایگان چنین حجمی از رفت و آمد روسای جمهور را نداشته ایم 12 بار جلسات کمیسیون مشترک همکاری های مالی برگزار شده که چند مورد آن در دوره اینجانب بود و 2 طرف با برگزاری نشست سیزدهم در امسال میلادی نیز موافقت کردند.

فغانی اضافه نمود: در سال های نخست ریاست جمهوری حسن روحانی و در سال نخست حضور اینجانب در این محل، حجم مبادلات 2 کشور به بیش از 320 میلیون دلار رسید که طبق آمارها، ظاهراً بالاترین میزان مبادلات فیمابین در دوره پس از استقلال تاجیکستان بوده است.

وی توضیح داد: در 2 تا 3 سال اخیر قدری در همکاری ها کندی پیش آمد که با اطلاعی که از نگاه رهبران 2 کشور به ماهیت خویشاوندانه مناسبات فیمابین و منافع راهبردی و دراز مدت 2 کشور از همکاری با هم دارم، تردیدی نیست که بر خلاف خواست، کوشش و انتظار بدخواهانی که همیشه سعی کردند به برادری و دوستی پایدار 2 کشور صدمه بزنند، این مناسبات همچنان مستحکم و راسخ پیش خواهد رفت.

فغانی تاکید نمود: تمهیدات خوبی برای ایجاد تحرک در روابط 2 کشور اندیشیده شده و اینجانب کاملاً خوش بین هستم که افق پیش روی روابط افقی روشن و گسترده است باور قلبی دارم که روابط برادرانه میان ایران و تاجیکستان نه تنها خواست 2 دولت، بلکه مشیت خلل ناپذیر الهی است.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 251

به "افق روابط ایران و تاجیکستان روشن است؛ کوشش بدخواهان به نتیجه نخواهد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افق روابط ایران و تاجیکستان روشن است؛ کوشش بدخواهان به نتیجه نخواهد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید