برای نجات موسیقی نواحی از مرگ چه باید کرد؟ ، وزیر ارشاد پاسخ داد

به گزارش بارازعلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور کمرنگ هنرمندان مطرح به ویژه هنرمندان حوزه موسیقی اصیل ایرانی و همچنین وضعیت موسیقی نواحی توضیحاتی را عنوان نمود.

برای نجات موسیقی نواحی از مرگ چه باید کرد؟ ، وزیر ارشاد پاسخ داد

به گزارش خبرنگاران، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که شامگاه پنجمین روز جشنواره فجر در بخش موسیقی نواحی در سالن سوره حوزه هنری حاضر شده بود، در بخشی از گفت وگوی خود در پاسخ به پرسش های خبرنگاران درباره علت کمرنگ بودن هنرمندان مطرح موسیقی اصیل ایرانی در این دوره از جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: جشنواره های مختلف فجر باید به گونه ای باشد که هم نام آوران و هم نسل های میانی و هم نسل های نوپا حضور داشته باشند و به نحوی جشنواره ها یک ارتباط میان نسلی را فراهم بنمایند.

او با بیان اینکه این ارتباط باید در بخش های مختلف چه سینما، چه موسیقی، چه تئاتر و چه تجسمی شکل بگیرد، یادآور شد: جشنواره ها باید فرصتی باشند برای این ارتباط میان نسلی. اگر نام آوران غایب باشند بخشی از کار کمبود دارد و اگر کسانی که در میدان تازه وارد شده اند اما استعدادهای آینده هستند آنها هم کمرنگ باشند، بخش دیگر جشنواره هم ناقص خواهد بود.

وی در این زمینه شرح داد: در ارتباط با جشنواره موسیقی اینکه ما نام آوران و نامداران را در فضای جشنواره داشته باشیم، نگاه درستی است. نمی خواهم بگویم نتیجه این جشنواره راضی نماینده است اما با همین نگاه هم، کوشش بر این بوده است که امسال نام آوران بیشتری در فضای موسیقی جشنواره حضور داشته باشند.

وی درباره آئین نامه ای که در همین زمینه در امسال تدوین شده است، شرح داد: آئین نامه ای که امسال تدوین شد بر این مبناست و مثل هر مقرراتی حتماً نیازمند اصلاحات و بازبینی های بعدی است. تا با همین نگاه راستا مشخصی را برای جشنواره داشته باشیم. امسال حتماً این آغاز می تواند با پیگیری ها، نوآوری ها و بازنگری هایی برای سال های آینده، متکامل تر حرکت کند.

صالحی در همین زمینه درباره کسب و کار موسیقی نواحی نیز اظهار کرد: کسب و کار موسیقی نواحی هم با این نگاه برمی گردد که فرصت های شغلی را بیشتر فراهم کنیم. گفت وگوهایی که ما با نیروی انتظامی و اماکن داشته باشیم با همین نگاه است که فرصت های شغلی را برای موسیقی نواحی گسترده تر نمایند و در کنار آن حمایت ها می توانند یاری نمایند.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که برای نجات خاموشی، کمرنگ شدن و یا مرگ موسیقی نواحی چه باید کرد و وزارت ارشاد چه راهکاری برای این مشکل دارد، شرح داد: ما در دو حوزه است که مشکل خاموشی کمرنگ و یا مرگ موسیقی نواحی را داریم. یکی در بخش پژوهشی و دیگری در بخش مالی. در بخش پژوهشی ما عملاً نتوانسته ایم به نحو کافی ثبت موسیقی نواحی را داشته باشیم و این منتهی شده است به اینکه بخشی از قسمت ها به همین دلیل منقطع شوند. در بخش مالی نیز آن چیزی که جشنواره ها باید با آن نگاه حرکت نمایند پرداخت به دو ضلع است؛ اینکه ثبت موسیقی نواحی مان را جدی تر بگیریم. ممکن است مسائل مالی یکباره قابل حل نباشد اما این موجب فراموشی و یا انقطاع یا مرگ پاره ای از این نغمه ها و آواها نمی گردد.

وی اضافه نمود: در هر دو بخش مالی و پژوهشی دفتر موسیقی ما برنامه هایی خواهد داشت. ما امیدواریم شرایط مالی به ما یاری کند برای اینکه به این دو مساله یاری بیشتری انجام دهیم. نگاهمان این است که بحث ثبت و پژوهش، بحث اقتصاد گروه های موسیقی نواحی را جدی تر بگیریم. شاید پاره ای از سلیقه ها و نگاه هایی که محدودیت ایجاد می نمایند و یا پاره ای از مسائل را برای اقتصاد موسیقی نواحی پدید می آورند، می تواند به این مساله ضربه بزند.

صالحی سپس با بیان اینکه موسیقی اقوام بخشی از هویت ایرانی ماست، یادآور شد: به نظر می رسد موسیقی اقوام ما ظرفیت قابل توجهی را در ارتباط با دیپلماسی فرهنگی ما دارد. ما به وسیله موسیقی اقوام می توانیم به نحوی یک ارتباط فعال با دنیا را پیدا کنیم. به ویژه با اقوامی که رابطه های تاریخی و دیرینگی بیشتری دارند، در ارتباط باشیم.

صالحی در انتها گفت: در طول سال های اخیر و به ویژه در دو سال گذشته یکی از مواردی که من به طور جدی پیگیر بودم همین نکته است که ما هویت اقوام را می توانیم به عنوان وضعیت نسبی برای خودمان بدانیم و حضور اولیه من در ارتباط با موسیقی اقوام به همین نگاه برمی گردد که موسیقی اقوام طلیعه ای برای ارتباط موسیقایی ما در دوره جدید باشد. حتماً با همین حمایت ها و پشتیبانی های جدی تری این اتفاق باید صورت بگیرد. بخشی در ارتباط با ثبت موسیقی اقوام و بخشی هم در ارتباط با نشر این موسیقی.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 250

به "برای نجات موسیقی نواحی از مرگ چه باید کرد؟ ، وزیر ارشاد پاسخ داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای نجات موسیقی نواحی از مرگ چه باید کرد؟ ، وزیر ارشاد پاسخ داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید