ماهی هایی که خود را در آینه می شناسند

به گزارش بارازعلی، محققان دریافتند نوعی ماهی کوچک ساکن آب های شور موسوم به Labroides dimidiatus قادر است تصویر خود را در آینه شناسایی کند.

ماهی هایی که خود را در آینه می شناسند

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، هنگامی که محققان این ماهی رنگی را در مقابل آینه قرار دادند، کوشش کرد علایم موجود در سطح بدن خود را پاک کند. این آزمایش متداول ترین آزمون تشخیص خودآگاهی در بین جانوران محسوب می گردد.

ماهی Labroides dimidiatus مشهورترین گونه از ماهی های پاک نماینده است و معمولا انگل های خارجی بدن ماهی های بزرگ تر را پاک می نماید.

محققان موسسه ماکس پلانک آلمان با همکاری پژوهشگران دانشگاه اوزاکا در ژاپن در این مطالعه که در آزمایشگاه صورت گرفت، یک علامت رنگی روی بدن ماهی ها ایجاد کردند که مشاهده آن توسط ماهی تنها با استفاده از یک آینه امکانپذیر بود. هنگامی که ماهی ها در مقابل آینه قرار گرفتند، کوشش کردند این علامت را از روی بدن خود پاک نمایند. اما ماهی هایی که فاقد علامت بودند وقتی در مقابل ماهی های دارای علامت قرار گرفتند، کوششی برای پاک کردن علامت از بدن خود نکردند. همچنین ماهی ها برای پاک کردن علامت های رنگی که مستقیما روی آینه ایجاد شده بود، هیچ کوششی نکردند.

به گفته محققان، خودآگاهی پدیده ای نیست که ناگهانی ایجاد گردد، بلکه دارای سطوح مختلفی است که لایه به لایه ایجاد می شوند. برای این که بتوان میزان خودآگاهی ماهی ها را معین کرد ضروری است آزمایشات علمی متعددی با استفاده از جانوران مختلف انجام گیرد تا صندلی ماهی ها در بین این سطوح مختلف خودآگاهی تعیین گردد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PLOS Biology منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 242

به "ماهی هایی که خود را در آینه می شناسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهی هایی که خود را در آینه می شناسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید