محصولات صادراتی کشت و صنعت لرستان؛ برندی نام آشنا در منطقه

به گزارش بارازعلی، به گزارش خبرنگاران، مجتمع کشت و صنعت لرستان یا شرکت رسالت فجر صفا لرستان، با رویکردی دانش بنیان و به منظور بهره مندی از استعدادهای بالفعل و بالقوه در لرستان راه اندازی مجدد شده است، این مجتمع با انجام بررسی های لازم و مطالعات زیربنایی تخصصی، پروژه های متعددی را در بخش های مختلف کشاورزی، دامپروری و گردشگری در دستور کار خود قرار داده است.

محصولات صادراتی کشت و صنعت لرستان؛ برندی نام آشنا در منطقه

تلاش کشت و صنعت لرستان برای رفع بیکاری

این شرکت متعهد و مصمم بوده که ضمن حفظ و بهبود منابع طبیعی و محیط زیست و رعایت حقوق شهروندان و کارکنان، به سهم خود در کاهش فقر و بیکاری و همچنین تولید و اشتغال فعالیت کند.

استفاده بهینه و افزایش بهره وری از منابع خدادادی منطقه، افزایش تولیدات دامی و کشاورزی استان با رویکرد صادرات، توسعه صادرات و ارز آوری محصولات رقابت پذیر در بازارهای برون مرزی، ارتقای بخش تحقیق و توسعه با افزایش نقش و ارتباط دانش و صنعت، افزایش اشتغال پایدار در استان، تربیت نیروی ماهر، رونق صنعت گردشگری و ارتباطات توریسم زائر از جمله اهداف شرکت کشت و صنعت لرستان است.

مهدی سرچشمه پور مدیرعامل کشت و صنعت لرستان در سخنانی با اشاره به بخش های مختلف فعالیت این واحد تولیدی اظهار داشت: دامپروری و زنبورداری، کشاورزی، پشتیبانی و فراوری محصولات در کارخانجات، تحقیق و توسعه، بازار یابی، فروش و صادارت و همچنین بخش گردشگری در این مجتمع دیده شده است.

وی با بیان اینکه هر پروژه ای که در مجتمع کشت و صنعت لرستان تعریف شده با استفاده از مشاوران رده بالا صورت گرفته است، عنوان کرد: همه اقدامات طراحی شده در این مجتمع در قالب یک زنجیره عملیاتی می شوند.

پرورش 6 هزار راس گوسفند در مجموعه کشت و صنعت

مدیرعامل کشت و صنعت لرستان با اشاره به پیش بینی زنجیره گوشت قرمز در مجموعه کشت و صنعت لرستان، عنوان کرد: در قالب این زنجیره ظرفیت 30 هزار راس گوسفند دیده شده است و اگر گوسفند مازاد دامپروری را بگیریم و کارهای دامپزشکی را انجام دهیم و علوفه یک ماهه برای آن پیش بینی کنیم، ظرفیت این زنجیره می تواند سه برابر شود.

سرچشمه پور تاکید کرد: همچنین در این مجموعه گله مولد اصلاح نژاد را پیش بینی کرده ایم، در حال حاضر 6 هزار راس گوسفند در مجموعه در حال پرورش بوده که این ظرفیت تا 20 هزار راس می تواند به عنوان مولد مادر و پدر برسد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره پروار بندی گوساله در این مجموعه، بیان داشت: اگر مجموعه دامپروری کشت و صنعت لرستان راه اندازی شود بین 45 تا 50 هزار راس دام در مجموعه 40 هکتاری دامپروری این مجتمع خواهیم داشت.

مدیرعامل کشت و صنعت لرستان، گفت: در مجموعه دامپروری این مجتمع 118 سوله، 18 انبار علوفه و ... پیش بینی شده است.

تولید زنبور عسل عاری از بیماری و اصلاح شده

سرچشمه پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیش بینی ایجاد یک کشتارگاه دام در این مجموعه، بیان داشت: ظرفیت این کشتارگاه هزار راس دام سبک و 100 راس دام سنگین در هر شیفت هشت ساعته است.

وی، گفت: سردخانه، کارگاه بسته بندی و ... در این کشتارگاه دام دیده شده است.

مدیرعامل کشت و صنعت لرستان با اشاره به فعالیت بخش ایستگاه اصلاح نژاد و پرورش زنبور عسل در این مجموعه، عنوان کرد: در این بخش 100 کیلو گرم ژل رویال، دو هزار ملکه اصلاح شده، بیش از هزار بچه کندو و ... نیز پیش بینی شده است.

سرچشمه پور با بیان اینکه هدف اصلی ما در این بخش از مجتمع این بوده که روی اصلاح نژاد ملکه های زنبور عسل کار کنیم، گفت: در بخش زنبور عسل، کار تلقین مصنوعی، تولید ملکه و فروش زنبور پاکتی دیده شده است.

وی گفت: در این بخش زنبور عاری از بیماری و اصلاح شده را تولید خواهیم کرد و به زنبورداران ارائه خواهیم کرد، همچنین فرآوری عسل را در این بخش داریم و در قالب آن عسل را با استفاده از آزمایشگاه کنترل کیفی، شروع به بسته بندی و همچنین صادرات می کنیم.

اجرای پروژه ملی وزارت جهاد در کشت و صنعت لرستان

مدیرعامل کشت و صنعت لرستان تصریح کرد: همچنین در بخش پرورش و تولید گوسفند مجتمع کشت و صنعت لرستان، هدف اصلی تولید پدر و مادر گوسفند بوده که ترکیب گله دامدار سنتی را عوض کنیم و این امر پروژه ملی وزارت جهاد کشاورزی است.

سرچشمه پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بخش کشاورزی این مجتمع، ادامه داد: در این بخش یک زنجیره تولید نهال به مساحت 70 هکتار پیش بینی کرده ایم.

وی با اشاره به تولید دو میلیون اصله نهال در سال، عنوان کرد: بخش عمده ای از انجیر و انگور حال حاضر این بخش را خودمان تولید کرده ایم.

مدیرعامل کشت و صنعت لرستان، گفت: همچنین یک آزمایشگاه کشت بافت با هفت تا هشت گلخانه اختصاصی در این مجموعه وجود دارد که از تکنولوژی روز در آنها استفاده شده است.

سرچشمه پور با اشاره به پیش بینی زنجیره تولید نهال این مجموعه، تصریح کرد: در این زنجیره مزرعه باز، باغ مادر، گلخانه های اسکرین، آزمایشگاه کشت بافت و ... پیش بینی شده است.

تولید انار ارگانیک در کشت و صنعت لرستان

وی همچنین به بخش بازار یابی و فروش مجموعه کشت و صنعت لرستان اشاره کرد و گفت: در این راستا مطالعات خیلی خوبی بر روی بازارها انجام داده ایم، بر اساس این مطالعات برنامه ریزی لازم را نیز انجام داده ایم.

مدیرعامل کشت و صنعت لرستان با تاکید بر اینکه بیش از 200 هکتار از این مجموعه به باغات انار اختصاص پیدا کرده است، گفت: دلیل این امر نیز این بوده که انار تنها محصولی است که بازار آن خیلی بهتر از پسته در بیرون از کشور آماده است.

سرچشمه پور با اشاره به تولید انار ارگانیک در این مجموعه، گفت: در حال حاضر در این زمینه با متخصصان آلمانی قرار داد بسته ایم، کود و سمی که در باغات انار مصرف می شود طبق چارچوب متخصصان آلمانی است.

معرفی برند کشت و صنعت لرستان به بازار روسیه و کشورهای عربی

وی با بیان اینکه برند و علامت تجاری کشت و صنعت لرستان فارمرز بوده و به نام کشت و صنعت لرستان در بازار روسیه و کشورهای عربی وجود دارد، گفت: در آینده نیز شبکه زنجیره ای توزیع درون و بیرون مرزی را نیز ایجاد خواهیم کرد.

مدیرعامل کشت و صنعت لرستان، بیان داشت: در حال حاضر این برند و علامت تجاری در بازارهای روسیه، قطر، کویت و دبی شناخته شده است.

سرچشمه پور با اشاره به باغ 4.7 هکتاری سیب در مجموعه کشت و صنعت لرستان، ادامه داد: برای حمل و نقل محصولات باغات، گوجه و ... در آینده یک پایانه چهار تا پنج هکتاری با حدود 200 کانتینر ایجاد خواهیم کرد.

وی بیان داشت: حمل و نقل زمینی، هوایی و در برخی جاها ریلی را برای این مجموعه پیش بینی کرده ایم.

توجه به بحث توریسم زائر در بخش گردشگری کشت و صنعت

مدیرعامل کشت و صنعت لرستان همچنین به بخش گردشگری این مجموعه اشاره کرد و گفت: فلسفه اصلی بخش گردشگری و استقبال از اراضی مازاد به عنوان طرح گردشگری، توریسم زائر بوده، چرا که بیس و مشتری این بخش را داریم.

سرچشمه پور گفت: در بخش گردشگری این مجموعه ایجاد باغ گردشگری، جاده کالسکه رو، پیاده روی، کوهنوری خانوادگی، دوچرخه کوهستان، منطقه آزاد پستانداران، پرندگان، باغ وحش و باغ پرندگان، پیست سوار کاری، کمپ و مجموعه ورزشی، دریاچه مصنوعی، استخر پرورش ماهی، هتل، زائر سرا، باغ ویلا، چادرهای غذا خوری سنتی، رستوران، تالار پذیرایی، کافی شاپ، دهکده سلامت، پارک آبی، آکواریوم، مجموعه علمی و تفریحی کودک، بازارچه محلی اردوگاه عشایری، ایجاد تله کابین و پل معلق دیده شده است.

وی با اشاره به بخش تحقیق و توسعه مجموعه کشت و صنعت لرستان نیز بیان داشت: در این بخش پروژه اصلاح نژاد گوسفند را برای اولین بار در کشور و در حجم وسیع پیش بینی کرده ایم.

رویکرد صادرات محور در حوزه تولید کشت و صنعت

مدیرعامل کشت و صنعت لرستان به بخش گیاهان دارویی و انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی در این رابطه اشاره کرد و گفت: در این تفاهم نامه منعقد شده که 60 تا 70 هکتار از بخش گردشگری این مجتمع را به جای فضای سبز و گیاهان زینتی، گیاهان دارویی کشت کنیم.

سرچشمه پور با بیان اینکه در بخش محصولات باغی مجموعه کشت و صنعت، 15 هزار تن محصول خواهیم داشت که عمده آن انار، بخشی انگور و 200 هکتار اراضی جنگلی است، گفت: برای اولین بار انجیر استهبان و کرمانشاه را در این مجموعه تکثیر می کنیم.

وی با بیان اینکه بر روی چهار رقم صادراتی انار کشور در این مجموعه کار کرده ایم، گفت: همچنین ظرفیت محصولات گلخانه ای این مجموعه 30 هزار تن است.

مدیرعامل کشت و صنعت لرستان با تاکید بر اینکه مجموعه گردش تولید در این واحد با رویکرد صادرات است، گفت: بیش از دو هزار فرصت شغلی این مجموعه خواهد داشت و در حال حاضر 600 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

تامین معیشت 700 خانوار در کشت و صنعت لرستان

سرچشمه پور با اشاره به بهره گیری از ظرفیت های گردشگری در این مجموعه، گفت: یک مجموعه اکوتوریسم در کشت و صنعت دیده شده، به طوری که هر کسی که از این مجموعه بازدید کند، گلخانه هیدروپونیک، مجموعه 50 هزار دام، 500 هکتار باغ، تکنولوژی روز، رودخانه، گیاهان دارویی، زنبور عسل، دره سرسبز زیبا، گوجه، گوشت، تخم مرغ و ... را می بیند و ارائه خدمات می شود.

اسد عبدالهی فرماندار خرم آباد نیز در این رابطه در سخنانی با بیان اینکه کسانی که این مجموعه را احیا و راه اندازی کرده اند الگو هستند، گفت: تلاش، پیگیری و کارآفرینی این افراد الگو و منحصر به فرد است.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه باید همزمان با کار اقتصادی، کار فرهنگی و اجتماعی نیز انجام گیرد، گفت: در شرایط فعلی نیازمند ایجاد امیدواری در جامعه هستیم.

فرماندار خرم آباد با تاکید بر اینکه اگر همدلی، وفاق و همکاری وجود داشته باشد، شکی نیست که مشکلات پشت سر گذاشته خواهد شد، گفت: در حال حاضر بین 600 تا 700 خانوار از مجموعه کشت و صنعت لرستان معیشت خود را می گذرانند.

استفاده از تکنولوژی روز در کشت و صنعت لرستان

عبدالهی با تاکید بر اینکه اگر چند پروژه بزرگ دیگر مانند کشت و صنعت لرستان که از تکنولوژی روز استفاده کرده است و دارای بهره وری بسیار بالا است، در استان وجود داشته باشد شاهد توسعه لرستان خواهیم بود، گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل در مرکز لرستان، بیکاری است که بخشی از جمعیت بیکار در مجموعه کشت و صنعت مشغول به کار شده اند.

وی با بیان اینکه این مجموعه سال ها رها شده بود که با اقدامات صورت گرفته مجددا احیا شد، گفت: امیدواریم شاهد احیای سایر پروژه ها و واحدهای تولیدی استان در آینده نزدیک باشیم.

فرماندار خرم آباد با اشاره به فعالیت سرمایه گذار خارجی در این مجموعه و استفاده از تکنولوژی روز در آن، بیان داشت: اگر در هر کدام از شهرستان های استان بین چهار تا پنج پروژه و صنعت مانند کشت و صنعت با استفاده از تکنولوژی روز و بهره وری بالا داشته باشیم، حوزه اقتصادی استان توسعه پیدا خواهد کرد.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 22 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 28

به "محصولات صادراتی کشت و صنعت لرستان؛ برندی نام آشنا در منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات صادراتی کشت و صنعت لرستان؛ برندی نام آشنا در منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید