گرایش روزافزون نسل جوان گیلانی به نوغانداری

به گزارش بارازعلی، رییس نوغانداری گیلان گفت: قیمت خوب نوغان موجب شده است که شاهد گرایش روزافزون نسل جوان گیلانی به نوغانداری باشیم.

گرایش روزافزون نسل جوان گیلانی به نوغانداری

نبی هادی درو در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه نیمی از نوغان کشور در گیلان فراوری می گردد، گفت: در این استان 7هزار و 670خانوار در فراوری نوغان استان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه 33 درصد نوغان گیلان در شهرستان لنگرود فراوری می گردد، اضافه کرد: پس از لنگرود شهرستانهای شفت و لاهیجان از قطبهای فراوری نوغان استان محسوب می شوند.

هادی دور ادامه داد: فعالیت نوغانداری در گیلان رو به افزایش است و قیمت مناسب فروش نوغان و نرخ تضمینی از دلایل مهم افزایش رغبت نوغانداران است.

وی اعلام کرد: فروش خوب نوغان و قیمت مناسب با افزایش فراوری نوغان رابطه مستقیم دارد و در مجموع این عوامل موجب می گردد که گرایش کشاورزان به نوغانداری نیز گسترش یابد.

رییس نوغانداری گیلان با اشاره به اینکه 95درصد نوغان فراوری استان صرف امور فرش می گردد، توضیح داد: گیلان خاستگاه ابریشم است و بافت فرش ابریشمی در این استان می تواند حرفهای زیادی را در کشور برای گفتن داشته باشد.

وی با بیان اینکه سال جاری در گیلان 5هزار جعبه تخم نوغان فراوری شد، ادامه داد: هم اکنون 6هزار و 650هکتار توتستان در استان وجود دارد و ما برنامه داریم تا این باغات را وسعت ببخشیم.

هادی درو با اشاره به اینکه نوغانداری یکی از مشاغل جانبی و کاملا سازگار با محیط زیست است، توضیح داد: افزایش فعالیت نوغانداری به ارتقای درآمد کشاورزان کمک شایانی می نماید و در حال حاضر زنان روستایی بیش از مردان در این حرفه فعالیت دارند.

وی افزود: سال گذشته صدهزار اصله نهال توت بین نوغانداران توزیع شد که 70درصد مراجعه کنندگان برای اخذ این نهال بانوان بودند.

رییس نوغانداری گیلان گفت: فروش و قیمت خوب نوغان موجب شده است که نسل جوان در روستاها نیز پرداختن به نوغانداری را در اولویت های کاری کشاورزی خود قرار دهند و ما همواره آمادگی داریم تا مشتاقان این عرصه را کمک دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 148

به "گرایش روزافزون نسل جوان گیلانی به نوغانداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرایش روزافزون نسل جوان گیلانی به نوغانداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید