برنامه چین برای جذب 1.4 میلیارد گردشگر

به گزارش بارازعلی، تحلیلگران پیش بینی می نمایند که چین عنوان بزرگ ترین کشور میزبان گردشگران خارجی در دنیا را با جذب 1.4 میلیارد گردشگر به خود اختصاص خواهد داد، اما در پایتخت این کشور، بخش اعظم درآمدهای توریستی از سوی گردشگرانی حاصل می گردد که ترجیح می دهند در ایام تعطیلات داخل کشور باقی بمانند.

برنامه چین برای جذب 1.4 میلیارد گردشگر

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

اگر برنامه پکن برای بازگشایی مناطق جدید گردشگری به روی بازدیدنمایندگان موفقیت آمیز باشد، در این صورت صنعت گردشگری داخلی یکی از اصلی ترین ظرفیت های مالی چین را تشکیل خواهد داد. برای جزییات بیشتر با خبرنگاران همراه باشید. نیمه اول سال 2015 بیش از دو میلیارد نفر از شهروندان چینی داخل کشور سفر نموده اند که این آمار در مقایسه با آمار همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش 10 درصدی داشته است. بر پایه آمار رسمی، گردشگران چینی سرمایه ای برابر 65/1 تریلیون یوان (171 میلیارد پوند) در سفرهای خود خرج نموده اند. بر اساس آمار و ارقام موجود، سیل عظیم گردشگران داخلی آمار بازدیدنمایندگان بین المللی از چین را تحت الشعاع قرار داده و مسئله رشد پایین گردشگری خارجی در کشور چین را تااندازه ای کمرنگ تر جلوه می دهد.

ساحل قرمز پانجین - چین

مقامات پکن امیدوارند که تا سال 2020 میلادی، سالانه مبلغ 5/5 تریلیون یوان از بخش توریسم درآمد داشته باشند، این رقم از دو برابر کل درآمد حاصل از گردشگری در سال 2013 نیز بیشتر است. با این وجود، صنعت توریسم می تواند آمار پنج درصد از کل درآمد چین را به خود اختصاص دهد. انتظار می رود که تعطیلات ملی چینیان، مانند هفته طلایی در ماه اکتبر، در رسیدن به این هدف بسیار مؤثر باشد. البته در تعطیلات سال گذشته، جشن خوش گذرانی معروف چینی که همه ساله در اماکن جذابی همچون دره های سه گانه و نبردگاه جنگجویان سفالی برگزار می گردد، با صرف هزینه 6/1 میلیارد یوانی باز هم نتوانست رکورد هزینه ثبت شده در سال 2013 را بشکند.

دیوار بزرگ چین

در این میان، شرکت های هواپیمایی جنوب چین گزارش دادند که آمار پرواز گردشگران هفته طلایی که برای گذراندن تعطیلات به خارج از کشور مسافرت نموده اند 20 درصد افزایش یافته، درحالی که آمار پرواز گردشگران داخلی تنها رشد 4 درصدی داشته است.

تالار قصر در امتداد نابستان

مقامات کشور چین رشد گردشگری را هم در بخش داخلی و هم خارجی مهم تلقی نموده اند. با این حال کشور چین قوانینی در زمینه گردشگری دارد که بر اساس آن مسئولان چینی آن دسته از مدیران تورهای گردشگری که مشتریان خود را به سفرهایی همراه با خرید اجباری برده اند تحت تعقیب قرار دادند. از سوی دیگر، گردشگرانی که در خارج از کشور رفتار نادرست داشته اند نیز باید منتظر جرایمی از سوی سازمان گردشگری ملی چین باشند. کشور چین در مدت دو سال با صعود از صندلی چهل و پنجم به هفدهم در مجمع دنیای اقتصاد، توانایی اش را در زمینه ایجاد بستر مناسب برای گردشگری تا حد زیادی بهبود بخشیده است. مجمع دنیای اقتصاد همچنین چین را به عنوان برترین کشور از حیث داشتن منابع طبیعی و فرهنگی معرفی نموده است. بنابر نظرات کارشناسان سد سیل گیر شانگهای و کنده کاری های موجود بر روی صخره های این کشور مدرکی دال بر تاریخ یک میلیون ساله این سرزمین است.

میدان تیان آن من، بزرگترین فضای باز عمومی در دنیا - پکن

بااین وجود، کشور چین در پژوهش های جاری به لحاظ زیرساخت صنعت گردشگری رتبه پایین صد و دوم را از میان 141 کشور دنیا کسب نموده و از نظر پایداری محیطی نیز در صندلی 137 قرار گرفته است. در این میان، مقامات بخش گردشگری چین در کوشش هستند تا مانند بعضی دیگر از قطب های گردشگری دنیا طرح های ابتکاری برای جذب مسافران به مناطق ویژه اجرا نمایند. سال جاری جاده ابریشم برای این هدف در نظر گرفته شده و قرار است با اختصاص بخشی از بودجه چند میلیارد پوندی دولت، بازدیدنمایندگان به نحوی مجاب شوند و سفر 3000 کیلومتری از پکن به بیابان های سین کیانگ (Xinjiang) را در پیش بگیرند.

مجسمه غول پیکر بودا

بزرگ ترین منطقه در استان سین کیانگ در واقع دورافتاده ترین منطقه آن نیز محسوب می گردد. نام بزرگ ترین بیابان این بخش تاکلامکان (Taklamakan) است که در زبان بومی های این ناحیه به درون بیا و هرگز نرو معنی می گردد. در زمان های گذشته تپه های شن و ماسه در این منطقه بازرگانان نگون بختی را که در پی مسیریابی و بازگشت به جاده ابریشم بوده اند در کام مرگ فرو برده اند. فعالیت شهرهای تازه بناشده در منطقه بر مبنای ساعت رسمی سین کیانگ است. این ساعت اختلاف زمانی دوساعته با پکن دارد که به تبع آن ساعت کاری اهالی منطقه نیز در طول روز بیشتر خواهد بود. در بین ساکنان این نقطه خصلت مهمان نوازی چندان به چشم نمی خورد.

طبیعت اعجاب انگیز چین

استان سن کیانگ با وسعتی حدود 3 برابر کشور فرانسه در سال 2013 پنجاه و دو میلیون بازید نماینده را به خود جذب کرد که دو برابر جمعیت خود منطقه است. این آمار رشد هفت درصدی و سود 67 میلیارد یوانی را برای چین به ارمغان آورد، اما در مجموع، این منطقه سهم کوچکی از سود صنعت گردشگری چین را فراهم آورده است. گردشگران خارجی جمعیتی حدود 5/1 میلیون نفر از مسافران سین کیانگ را تشکیل می دادند که بنا بر اظهارات مقامات منطقه بیشتر آن ها از کشورهای همسایه مانند قزاقستان، قرقیزستان و مغولستان به چین سفر نموده بودند. برنامه دولت جهت جذب گردشگر به سین کیانگ و کسب درآمد برای ساکنان منطقه پس از شورش مرگباری تدوین شد که در سال 2009 در شهر ارومچی (Urumqi) مرکز این استان رخ داد. شورش یادشده پس از پیدایش ناآرامی ها بین 56 تیره نژادی ساکن در این بخش رخ داد و در جریان آن 197 تن کشته شدند.

چشم انداز لی جی آنگ

شهرهایی مانند فورپان (Turpan) که در ارتفاع150 متری از سطح دریا در یکی از گرم ترین حوزه های دنیا قرار دارند به کلی دگرگون شده اند. در این ناحیه، آبراه کاریز (karez) با بیش از هزار سال قدمت که از دل کوهستان تیانزشان (Tians Shan) آب را به پایین دست منتقل می نماید برای کشت انگور اختصاص یافته است. امید آن می رود انگورهای شیرینی که در تاکستان های این ناحیه فراوری می شوند دارای مرغوبیت لازم برای صادرات باشد؛ خانواده هایی که محصول انگور برداشت می نمایند علاوه بر این، خانه های تازه رنگ شده خودشان را به ازای 20 یوان برای هر شب به گردشگران اجاره می دهند. همچنین یک هتل نیمه کاره در نزدیکی خط ریل جدید و پرسرعت ارومچی - لان جو (Urumqi-to-Lanzhou) در دست احداث است.

تندیس رزم آوران

بر اساس گزارش خبرنگاران، مبالغ چشم گیری که به منظور سرمایه گذاری در جاده ابریشم صرف شده، از یک سو، و رونق گسترده تر گردشگری در چین از سوی دیگر، منتقدان را بر آن داشته تا به مجادله درباره بعضی ادعاهای بزرگ مسئولان چین بپردازند. ادعاهایی که از کوزه های به ظاهر باستانی در موزه های این کشور آغاز می گردد و پیش بینی درباره رشد صنعت گردشگری را هم شامل می گردد. این موضوع در مواردی قابل تردید است.

منطقه ماگائو گروتز - بافت قدیم چین

همان طور که مقامات صنعت گردشگری در شهر تورپان ادعا کردند یک جسد مومیایی در سین کیانگ کشف شده است، به موازات این خبر، کارگردان سریال شفق (Twilight series) تصمیم گرفته تا فیلمی به نام زیبای لولان (Loulan Beauty) درباره یک مومیایی در سین کیانگ بسازد. به علاوه، مسئولان موزه تورپان ادعا نموده اند جسد تمام اسکلت یکی از نادرترین گونه های کرگدن عظیم الجثه را در این موزه نگه داری می نمایند، خبری که اخیراً در مجلات دانشگاهی نیز به چاپ رسیده است. همچنین مسئولان شهر آلتای (Altay) در شمال این استان ادعا می نمایند که شهرشان زادگاه ورزش اسکی است که احتمالا چنین ادعایی صحت داشته باشد.

Clay warriors

اما فرهنگ و تاریخ غنی قومی در استان سین کیانگ کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مراسم اویغور موکام (The Uyghur Muqam) مجموعه ای از پایکوبی ها و موسیقی های مذهبی چینی است که در فهرست یونسکو به عنوان نمونه ای از میراث فرهنگ دنیای به ثبت رسیده است. این مراسم یکی از سنت های مردم سین کیانگ است و اکثریت جمعیت این استان را مسلمانان تشکیل می دهند. موزه ها و مناسبت های گوناگون این قبیل مراسم را به نحو مطلوب برگزار می نمایند، اگرچه بعضی اعضای همین قومیت ها ادعا می نمایند حق برگزاری مراسم آیینی برای آنان محدود شده است.

مزارع برنج

لازم به ذکر است پس از شورش سال 2009 چراغ های خیابان ها در این استان قطع شد و تا شش ماه دسترسی به اینترنت به تعویق افتاد. از آن پس، سریال دستگیری و انتقام جویی های رعب آوری در منطقه ادامه پیدا کرد و سال گذشته یک مورد حمله با چاقو در یکی از ایستگاه های قطار در مرکز استان گزارش شد.

حیات وحش چین

چندی پیش یکی از متولیان صنعت گردشگری گفت که در سال های اخیر شمار بازدیدنمایندگان کاهش یافته است. او با تاکید بر این مطلب اضافه کرد:این کاهش چه بسا به دلیل رکود کلی اقتصاد در عرصه گردشگری چین باشد. بنابراین سین شیانگ هم از این قاعده مستثنا نیست.منبع: The telegraphمنبع: کجارو
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 566

به "برنامه چین برای جذب 1.4 میلیارد گردشگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه چین برای جذب 1.4 میلیارد گردشگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید