دو موزه جدید در استان فارس راه اندازی می گردد

به گزارش بارازعلی، خبرنگاران/فارس سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گ فارس از راه اندازی دو موزه جدید در استان اطلاع داد و گفت: موزه نورآباد در شهرستان ممسنی و موزه عروسک ملل در شهرستان اوز به زودی به بهره برداری می رسند.

دو موزه جدید در استان فارس راه اندازی می گردد

جمشید معینی سه شنبه 28 اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران به تشریح ویژه برنامه های هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه در فارس پرداخت.

او با تأکید بر اینکه موزه ها نباید شی محور باشند، گفت: با توجه به شعار سال جاری روز جهانی موزه ها باید برنامه ریزی ها به سمت وسویی رود که شاهد تحول بزرگی در این اماکن فرهنگی باشیم که بی شک نتیجه آن توسعه پایدار گردشگری و رونق این صنعت خواهد بود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: شیوع بیماری کرونا و تعطیلی های پی درپی موزه ها و اماکن فرهنگی و همچنین محدودیت هایی که برای بازدید گردشگران از این اماکن در نظر گرفته شد؛ بی رمقی گردشگری و به تبع آن موزه گردی را به همراه داشت که البته به نوعی امری اجتناب ناپذیر هم به شمار می رود.

معینی اضافه کرد: در یک سال و چند ماه اخیر آمار بازدیدها از موزه ها با کاهش همراه شد، ولی چراغ موزه های استان خاموش نشد هرچند که کرونا نشان داد که موزه ها چقدر می تواند آسیب پذیر باشند.

او با بیان اینکه باید برنامه ریزی های سال جاری برای موزه ها و اماکن فرهنگی متناسب با شعار جهانی است، اعلام نمود: شرایط کنونی نشان داد که چاره ای نداریم جز اینکه بازنگری در کارهای فرهنگی داشته باشیم و به چشم اندازهای آینده این حوزه نگاه جدیدتری بیندازیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر در این استان 44 موزه فعال وجود دارد، گفت: بیش از 25 هزار شی ء تاریخی در فارس وجود دارد، اما حدود 5 هزار شیء در معرض دید عموم قرارگرفته است.

معینی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به 12 هزار شیء تاریخی و فرهنگی فارس در سامانه جام به ثبت رسیده است، گفت: تمام اطلاعات مربوط به یک شی تاریخی شامل عکس، قدمت، محل کشف، کاربری در این سامانه به ثبت می رسد درواقع این اقدام نوعی مستند نگاری اشیاء است که برای حفاظت بیشتر و اصولی آن انجام می گردد.

او همچنین به برنامه های قابل اجرا در روز جهانی موزه و هفته بزرگداشت میراث فرهنگی اشاره نمود و گفت: از اطلس نقشه باستان شناسی 36 شهرستان استان فارس شامل آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی با حضور مسئولین استانی رونمایی خواهد شد.

معینی ادامه داد: از فعالان حوزه میراث فرهنگی که در تهیه نقشه باستان شناسی استان فارس نقش داشته اند؛ تقدیر خواهد شد و همچنین شورای گفت وگوی بخش خصوصی در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس راه اندازی خواهد شد.

او گفت: کمیته گردشگری بافت تاریخی باهدف ارتقاء بهره وری برای ساکنین، فعالان، ذی نفعان و سرمایه گذاران راه اندازی می گردد.

معینی ادامه داد: وبینارهای تخصصی هفته میراث فرهنگی نیز شامل معرفی سایت موزه دروازه پردیس پارسه (تخت جمشید) برای تورهای تخصصی، معرفی موزه های بخش خصوصی و دولتی در استان فارس و معرفی بخشی از شاخص ترین آثار موزه، آثار میراث معنوی استان فارس در فهرست آثار ملی ایران، سامانه جام و ثبت 5500 اثر تاریخی فرهنگی منقول در استان فارس، مستند نگاری آثار تاریخی فرهنگی، با رویکرد تزئینات وابسته به معماری، معرفی موزه پارس به عنوان یکی از قدیمی ترین موزه های کشور، معرفی مسجد جامع عقیق به عنوان قدیمی ترین بنا در شیراز با حفظ کاربری برگزار می گردد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس بیان نمود: اصحاب رسانه از باغ موزه مشاهیر و موزه منطقه ای فارس نیز بازدید خواهند کرد و برنامه ای نیز برای عکاسان خبری در تخت جمشید خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1872

به "دو موزه جدید در استان فارس راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو موزه جدید در استان فارس راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید