زمان عرضه سهام دولت تا سرانجام سال 99

به گزارش بارازعلی، سخنگوی دولت از زمان عرضه سهام دولت در 4 پالایشگاه بورسی، ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه، ملی مس و محل صرف درامدهای حاصل از واگذاری ها اطلاع داد.

زمان عرضه سهام دولت تا سرانجام سال 99

علی ربیعی واگذاری سهام شرکت های دولتی را از مهم ترین اقدامات دولت برای رشد اقتصادی دانست و گفت: این واگذاری ها منجر به سرمایه گذاری های مجدد در اقتصاد و صنعت خواهد شد که عامل اصلی برای رونق فراوری، افزایش اشتغال و سرمایه گذاری های جدیدتر می گردد.

کوچک سازی دولت

وی افزود: عرضه سهام و واگذاری شرکت های دولتی، گام دیگری برای کوچک سازی دولت و عظیم کردن حوزه عمومی و بخش های صنعتی خصوصی به عنوان یک استراتژی از سوی دولت دنبال می گردد. دولت با اجرای سیاست های واگذاری سهام و شرکت ها به دنبال کسب درآمد و هزینه کرد درآمدها نیست. درآمد این واگذاری ها در نهادهای عمومی یا در بخش هایی از دولت منجر به سرمایه گذاری های مجدد شده که همین امر زمینه ساز فراوری، افزایش اشتغال و سرمایه گذاری های جدیدتر می گردد.

استراتژی ها دولت در اصل 44

این مقام مسئول با اشاره به استراتژی ها دولت در اصل 44، خصوصی سازی و واگذاری شرکت ها مطرح کرد: بعضی این روزها الفاظی به کار می برند که دولت با این واگذاری ها می خواهد هزینه های جاری را تأمین کند یا پول آن را به بخش های غیرمولد ببرد که به طورقطع این گونه نیست. قطعاً بخشی از درآمدهای این واگذاری ها به بخش های مولد اختصاص خواهد یافت بخصوص در نهادهای عمومی مثل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) که سهام خود را عرضه خواهند کرد بنابراین منجر به سرمایه گذاری جدید می گردد.

زمان شروع عرضه سهام دولت در چهار پالایشگاه از اول تیر

ربیعی با بیان اینکه مرحله اول واگذاری ها به وسیله صندوق های واگذاری قابل معامله در بورس (ETF) به صورت پذیره نویسی انجام می گردد، گفت: پذیره نویسی به جامانده سهام دولت در بانک های صادرات، ملت و تجارت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین از یکشنبه 14 اردیبهشت شروع می گردد و تا 31 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: مرحله دوم واگذاری ها به وسیله صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس مربوط به به جامانده سهام دولت در پالایشگاه های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس است که از اول تیرماه شروع می گردد.

عرضه سهام خودرو، خساپا، فولاد، فملی در نیمه دوم سال

ربیعی افزود: مرحله سوم واگذاری ها به وسیله صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، باقی مانده سهام دولت در شرکت های ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه و ملی مس است که این هم طبق برنامه ریزی اجرا شده باید در 6 ماهه دوم سال 99 انجام گردد.

بخشی از واگذاری هم در قالب هلدینگ های تخصصی و به صورت مجزا خواهد بود. این ها برای این است که تمام شرکت های غیربورسی را هم بتوانیم تحت عنوان شرکت های بورسی واگذار کنیم. برای غیر بورسی ها هم اولویت شرکت های سودده است که آنها را در قالب هلدینگ های تخصصی یا به صورت مجزا می بریم.

ایجاد هلدینگ های تخصصی

وی شرح داد: ایجاد هلدینگ های تخصصی به شرط آنکه هیچ شرکت جدیدی ایجاد نگردد یعنی یک هلدینگ تخصصی ایجاد می گردد و از ظرفیت پوسته هایی که وجود دارد استفاده می گردد و شرکت جدیدی تأسیس نخواهد شد بنابراین اشکال شرکت های جدید را نخواهد داشت. بخشی هم به صورت مجزا و پذیرش آنها در بازار سرمایه و واگذاری آنها تا 49 درصد سهام است که اگر بخواهم به موارد مهم اشاره کنم واگذاری در قالب هلدینگ های پالایش نفت، هلدینگ های نیروگاهی و هلدینگ های کشاورزی است.

واگذاری پرسپولیس و استقلال

سخنگوی دولت واگذاری ها را به دو دسته هلدینگ ها و شرکت های مجزا تقسیم کرد و گفت: در واگذاری شرکت های مجزا، شرکت فولاد آذربایجان که به همراه طرح فولاد میانه قرار گرفته است و شرکت آلومینیوم ایران، هواپیمایی کیش ایر و مجموعه های فرهنگی و ورزشی پرسپولیس و استقلال هستند. البته شرکت های سرمایه گذاری صنعت آب و برق هم واگذار خواهد شد.

برنامه جامع دولت برای واگذاری ها

ربیعی افزود: دولت یک برنامه جامع و مفصل در زمینه واگذاری ها دارد به طوری که در قالب سازمان های توسعه ای و شرکت های مادر تخصصی تا سقف 30 درصد در این بخش پس ازاینکه در بازار سرمایه پذیرش شوند، واگذاری ها انجام خواهد شد. ایدرو و ایمیدرو از مهم ترین سازمان های توسعه ای هستند که هرکدام با ارزش هایی که معین شده واگذار خواهند شد.

وی گفت: فراوری نیروی برق حرارتی، سازمان تهیه کالای آب و برق (ساتکاپ) و درنهایت در بخش تخصصی ها شرکت ملی پالایش پخش فرآورده های نفتی است که دولت بنا دارد در مراحل مختلف و با شیوه های مختلف آنها را به بخش خصوصی واگذار کند و با تأمین اقتصادی آنها بتواند در دوران کرونا از سرمایه گذاری ها و ایجاد اشتغال های جدید و یا حتی اتمام پروژه های نیمه تمام حمایت کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1208

به "زمان عرضه سهام دولت تا سرانجام سال 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان عرضه سهام دولت تا سرانجام سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید