سفارش آنلاین غذا از 1994
به گزارش بارازعلی، دوست داری امشب شام چی بخوری؟ همبرگر؟ پیتزا؟ چیزبرگر آبدار؟
این روزها فقط باید تصمیم خود را بگیرید و بس. کافی است موبایل خود را در دست بگیرید و هر چه که دلتان می خواهد و هوس نموده اید؛ سفارش پیتزا، همبرگر،ساندویچ و هرچیزی که دلتان می خواهد، سفارش دهید. اینکه غذای مورد علاقه تان در کمترین زمان درب منزل به شما تحویل داده می گردد، از برترین کشفیات بشر است. تصور کنید تا چند دهه قبل، غذا به این شکل در دسترس نبود و مجبور بودید برای سفارش غذا به رستوران بروید یا شاید هم وجود داشته؟ اصلا تا به حال به این فکر نموده اید که اولین سفارش آنلاین غذا در چه زمانی و چگونه انجام شد؟
سفارش آنلاین غذا از کجا آغاز شد؟
اولین سفارش اینترنتی غذا به سال 1994 با یک پیتزا پپرونی بزرگ و پنیر اضافه در آمریکا آغاز شد. پیتزا هات آمریکا در آن سال ها خود را به عنوان اولین مرکزی که سفارش غیرحضوری را ارائه نموده، خیلی به خود افتخار می کرد. اما، این مجموعه نتوانست آنگونه که باید در این حوزه پیروز عمل کند و دیری نپایید که از رقابت استعفا داد. پس از آن یعنی در حدود یک سال بعد یک شرکت با نام World Wide Waiter کار خود را به عنوان اولین سامانه سفارش آنلاین آغاز کرد و تا به امروز هم مشغول به فعالیت است.
در حال حاضر این مجموعه با نام waiter شناخته می گردد و در سراسر آمریکا در دسترس قرار گرفته است. اما، با گذشت زمان و هوشمند شدن گوشی های موبایل، کم کم وبسایت های سفارش غذا کم رنگ شدند و پای اپلیکیشن های موبایل به میان آمد. اگر برایتان جالب است باید بگوییم که محبوب ترین اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا در دنیا، Doordash است.
سفارش غذا در ایران از چه زمانی آغاز شد؟
از آنجایی که از آغاز سفارش آنلاین غذا در دنیا حدود 25 سال می گذرد در ایران به بیشتر از یک دهه می رسد و هنوز اول راه است. در ایران نیز سفارش غذا با یاری وب سایت ها آغاز شد، به شکلی که فقط با چند کلیک ساده می توانستید سفارش فست فود یا هر نوع غذای دیگری که می خواستید را به راحتی انجام دهید. البته این پیشرفت بزرگ تا مدت های زیادی در انحصار تهران به عنوان کلانشهر بود و بعد به شهرهای بزرگ دیگر مانند مشهد و اصفهان کشیده شد.
خیلی ها سفارش آنلاین غذا در این شهرها به وسیله وب سایت را مورد استقبال قرار دادند و کم کم به دیگر شهرستان ها نیز توسعه پیدا کرد. امروزه، استفاده از این تکنولوژی در قالب وب سایت به خصوص اپلیکیشن رونق فراوانی پیدا نموده است. به شکلی که هر فست فود و رستوران پس از افتتاح کسب و کار خود به سمت سفارش آنلاین غذا می روند. حتما می پرسید دلیل آن چیست؟ چرا خیلی ها سفارش اینترنتی غذا را به حضوری ترجیح می دهند؟ باید بگوییم مزایای بی نظیر استفاده از این روش بی تاثیر نیست.
چرا باید آنلاین غذا سفارش بدم؟
آن روزها گذشته است که مجبور بودید دستور غذای مادربزرگتان را چندین ساعت در آشپزخانه دنبال کنید و آن مرغ بریانی معطر و عالی را بپزید. امروز فقط به گوشی موبایل احتیاج دارید تا غذای مورد علاقه خود را بدون دردسر از رستوران مورد علاقه خود سفارش دهید. به لطف پیشنهادات آنلاین غذا، اکنون می توانید هر زمان که بخواهید سفارش دهید و از یک غذای خوشمزه با لباس خواب راحت خود در خانه لذت ببرید.
مهم ترین دلایلی که مردم ترجیح می دهند غذا را به صورت آنلاین سفارش دهند تا بیرون از خانه
1. در دسترس بودن گزینه های غذایی گسترده
زمانی که به رستوران یا فست فود می روید؛ منو غذایی، طیف گسترده ای انواع غذا را در اختیار شما قرار نمی دهد و مجبور می شوید از بین غذاهای موجود یکی را انتخاب کنید. در صورتی که سفارش آنلاین غذا اینگونه نیست. تصور کنید یک مهمان سرزده دارید و از این طریق هر کس هر چیزی که دوست دارد می تواند سفارش دهد و گزینه های غذایی زیادی در اختیارتان خواهد بود.
2. سادگی و راحتی
مردم ترجیح می دهند به جای بیرون رفتن از خانه و رسیدن به یک رستوران، آنلاین سفارش دهند. تنها کاری که باید انجام دهید، بالا و پایین کردن اپلیکیشن یا وب سایت سفارش غذا است تا غذای مورد علاقه خود را پیدا کنید و برای سفارش ضربه بزنید. خدمات بدون دردسر نه تنها راحت، بلکه آرامش بخش نیز هستند. بعد از یک روز خسته نماینده کاری؛ هیچ چیز به مقدار یک غذای گرم و مورد علاقه تان، حالتان را خوب نمی نماید.
3. به روز بودن منو و تعیین بودن ساعات ارائه خدمات
در هنگام سفارش آنلاین ، منو در دسترس شما همه اطلاعات مانند اینکه رستوران چه زمانی باز یا بسته است؛ چه غذاهایی در دسترس هستند یا محدوده قیمتی به چه صورت است که در هنگام سفارش غذا از اهمیت زیادی هم برخوردار است. وجود این خدمات در وقت و هزینه شما در حد زیادی صرفه جویی می نماید. فرض کنید به رستوران مورد علاقه تان می روید و رستوران بسته است یا غذا تمام شده؛ بنابراین مجبور می شوید به جای دیگری مراجعه کنید. با سفارش آنلاین دیگر نگران این موارد نخواهید بود.
4. رضایت بهتر مشتری
پلتفرم های تحویل آنلاین غذا تضمین می نمایند که فضای کافی برای تعامل انسانی بین مشتریان و کارکنانشان وجود دارد تا از رضایت بهینه مشتری اطمینان حاصل گردد. به محض ثبت سفارش، پیامی با شماره تماس تحویل دهنده به همراه تعیینات مکان فعلی وی دریافت خواهید کرد. در صورت احتیاج می توانید به وسیله تلفن با تحویل دهنده تماس بگیرید تا غذا را بدون دردسر تحویل بگیرید.
چنین کوشش هایی برای تجربه مهمان مجازی به وسیله برنامه های غذا باعث می گردد مردم تحویل آنلاین غذا را به بازدید از رستوران ترجیح دهند. بعضی از اپلیکیشن ها خدمات ویژه ای مانند برنامه غذایی یک نفره، سرویس تحویل غذا در نیمه شب و تحویل رایگان درب منزل را برای افزایش رضایت مشتری ارائه می دهند.
5. رتبه بندی ستاره ها و نظرات
ممکن است هنگام رفتن به یک رستوران نو در یک منطقه شک داشته باشید، زیرا اطلاعات بسیار کمتری در خصوص کیفیت، طعم، قیمت و خدمات وجود دارد. با این حال، هنگامی که شما به صورت آنلاین غذا از یک رستوران نو سفارش می دهید، این طور نیست. برنامه های غذایی جزئیات مهمی مانند رتبه بندی ستاره ها و نظرات مربوط به آن غذاخوری را ارائه می دهند تا به شما یاری نمایند قبل از سفارش ایده روشنی داشته باشید.
سرویس های تحویل آنلاین غذا همواره از مشتریان خود می خواهند که پس از چشیدن غذا بازخورد خود را ارائه دهند تا به سایر کاربران اجازه دهند آگاهانه تصمیم بگیرند. نظرات مشتریان واقعی که این غذاها را امتحان نموده اند به تصمیم گیری در خصوص انتخاب آن غذاخوری یا رفتن به سراغ غذاخوری دیگری یاری می نماید. به طور خلاصه، شما احتیاجی به نگرانی در خصوص هدر دادن پول خود برای غذایی که در رستوران نو می خورید؛ ندارید.
6. خدمات تحویل سفارش دقیق
هوس آن غذایی خوشمره ای را نموده اید که زمانی از گوشه ای دورافتاده در شهر خورده اید؟ همان را به صورت آنلاین سفارش دهید و بگذارید با چند کلیک به درب منزل شما برسد. در حین انتخاب خدمات سرویس تحویل آنلاین غذا، غذاها در بازه زمانی کوتاهی تحویل داده می شوند. آنها یک سیستم تحویل کارآمد دارند که اطمینان می دهد هر سفارش در زمان مطمئن به دست مشتری می رسد.
منبع: فوت و فن