شهر تاریخی تیس در معرض نابودی است

به گزارش بارازعلی، شهر تاریخی تیس سیستان و بلوچستان در خطر نابودی است و سرپرست هیئت آنالیز این شهر تاریخی نسبت به این موضوع هشدار داد.

شهر تاریخی تیس در معرض نابودی است

علی صدرایی سرپرست هیئت آنالیز شهر تاریخی تیس سیستان و بلوچستان درباره تهدیدهای متوجه این شهر تاریخی بیان نمود که مداخلات انسانی، جاده سازی، تخریب های محیطی، تسطیح، خانه سازی و بازسازی های غیراصولی عواملی هستند که آثار تاریخی باقیمانده از دوران سلجوقی، صفوی و قاجار شهر تاریخی تیس، یکی از مهم ترین بنادر تاریخی دریای عمان در دوران اسلامی را تهدید می نمایند.

وی اضافه کرد که در بازدید هیئت باستان شناسی از شهر تاریخی تیس چابهار، کل مجموعه تاریخی این منطقه شامل بندر تاریخی تیس، قلعه پرتغالی ها، غارهای سه گانه بان مسیتی ، محوطه شهر تاریخی و قبرستان های شش گانه مورد آنالیز کارشناسانه نهاده شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این باستان شناس، نبود حفاظت و نگهداری را عمده ترین مشکل این منطقه خاطرنشان کرد و گفت:

فرایند تخریب آثار تاریخی موجود در شهر تاریخی تیس که اغلب آن ها ثبتی نیز هستند تداوم دارد.

این باستان شناس در ادامه به بیان شرایط بعضی از این آثار پرداخت و اضافه کرد که مداخلات در بندر تاریخی تیس و بخش جنوبی منطقه که آثاری از تمدن گذشته دریانوردی ایرانیان را در خود نهفته دارد به چشم می خورد.

وی با اشاره به اینکه این قسمت، بعد از قلعه تا دریا را شامل می گردد توضیح داد که در سال های اخیر گنجینه ای با ارزش در این بخش کشف شده که البته بخشی از آن غارت و قسمتی نیز در اداره کل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان نگهداری می گردد.

صدرایی گفت که قلعه تاریخی تیس، موسوم به قلعه پرتغالی ها که بعد از بندر تاریخی به سمت شرق واقع شده است از یک سو مورد بازسازی های بسیار ناقص، غیراصولی و غیر علمی نهاده شده و از سوی دیگر تعریض جاده چابهار به کنارک به آن آسیب رسانده است.

وی ایجاد دکل مخابراتی در سمت دیگر قلعه، ایجاد آب نما در بخش ورودی و نبود ساماندهی را از دیگر تهدیدات مخرب این اثر ثبتی خاطرنشان کرد.

وی شرایط غارهای سه گانه بخش شمالی شهر تاریخی تیس که به غارهای بان مسیتی مشهورند را بسیار بد توصیف کرد و گفت که نبود ساماندهی، تخریب محیطی و مداخلات انسانی سال های اخیر بر نابودی این آثار سه گانه، شامل دو غار تاریخی و یک غار طبیعی سرعت بیشتری داده است.

او با اشاره به شرایط نامناسب محوطه و قبرستان های این شهر تاریخی بیان نمود:

این محوطه که از بافت مرکزی شهر تاریخی آغاز و به سمت غرب ادامه دارد پیش از این تسطیح و خانه سازی شده است.

صدرایی با بیان اینکه در سال های اخیر از 6 قبرستان ثبتی، 4 قبرستان تسطیح و یک قبرستان نیز در حال تسطیح و تقسیم بندی برای خانه سازی است گفت که اگر به صورت اضطراری به قبرستان های تاریخی این شهر رسیدگی نگردد این فرایند ادامه خواهد داشت و در زمان بسیار کوتاه از آن ها آثاری باقی نخواهد ماند.

این باستان شناس یادآور شد که از جمله آثار دیگر این خطه می توان به آب انبارها، قلعه فیروز گت و بلوچ گت و سد تاریخی تیس اشاره نمود که حفاظت و نگهداری از آن ها خود، مایوس نماینده است.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2156

به "شهر تاریخی تیس در معرض نابودی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر تاریخی تیس در معرض نابودی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید