نقشه خطر سفر در سال 2020 منتشر شد: ایران امن تر از ترکیه، روسیه و عربستان

به گزارش بارازعلی، نقشه مخاطرات سفر در سال 2020 منتشر شد. با وجود روشن شدن آتش اعتراضات مردمی در خاورمیانه، اروپا، آمریکای لاتین و شرق آسیا، در این نقشه پیش بینی شده که شرایط امنیت دنیا در سال جدید تفاوت چندانی با سال 2019 دست کم برای علاقمندان سفر نداشته باشد.

نقشه خطر سفر در سال 2020 منتشر شد: ایران امن تر از ترکیه، روسیه و عربستان

برای دریافت خدمات ویزای توریستی کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

به گزارش ایسنا، نقشه ریسک سفر آخر هر سال میلادی از سوی موسسه International SOS منتشر می گردد تا به سازمان ها، سرمایه گذاران و گردشگران خطرات کشورهایی را که در آن فعالیت و مسافرت دارند بهتر بشناساند. این رتبه بندی، خطرات پزشکی و بهداشتی هر کشور، ریسک امنیتی سفر و یک نمای کلی از مخاطرات در مقصد را نشان می دهد.

در این نقشه سفر به ایران کم خطر گزارش شده است. به عبارتی شرایط امنیت در ایران همچون انگلستان، فرانسه، سوئد، عمان، امارات، ازبکستان، چین، ایالت متحده امریکا و کانادا است. این شرایط با رنگ زرد روی نقشه معین شده است. درحالی که رنگ کشورهای همسایه همچون ترکیه، عربستان و روسیه کمی تیره تر از ایران است، به این منزله که امنیت در این کشورها حدی متوسط دارد.

البته بخش هایی از ایران به ویژه در نوار مرزی غرب و شرق به رنگ نارنجی درآمده که نشان دهنده حد متوسط ریسک امنیت در این بخش ها است. منطقه سیستان و بلوچستان نیز در این نقشه کاملا قرمز شده است.

رنگ شناسی این نقشه، شرایط ایران را چنین توضیح می دهد: میزان جرم و خشونت کم است. عملیات تروریستی محدود و در بعضی مناطق نادر است. خدمات امنیتی و اضطراری مؤثر بوده اند و زیرساخت ها تا حدی سالم است.

اما ریسک بهداشت سفر و ایمنی جاده ها در ایران شرایط مناسبی ندارد.

در این نقشه شرایط ریسک بهداشتی و پزشکی سفر متغیر نشان داده شده است، یعنی خدمات پزشکی به طور یکسان در تمام نقاط ایران قابل دسترسی نیست و مخاطرات بهداشتی سفر به بخش هایی از ایران از جمله جنوب شرقی و غربی بالا گزارش شده است. این مناطق با علامت هاشور و حروف اختصاری که نشان دهنده میزان مخاطرات بهداشتی است، معین شده اند.

شرایط ایران با توجه به رتبه ای که در بخش ریسک بهداشت سفر در این نقشه دارد، چنین توضیح داده شده است: ارائه خدمات پزشکی و درمانی در شهرهای بزرگ، از جمله این که داروهای تجویزی، خدمات با کیفیت پزشکی، خدمات اورژانسی و مراقبت از دندان معمولا در این شهرها در دسترس است. در مناطق دیگر ممکن است دسترسی به این خدمات محدود باشد.

اما خطر ایمنی جاده ها در ایران فقط یک پله با بدترین شرایط فاصله دارد. در این نقشه کشورها به لحاظ ایمنی جاده از بین 10 تا 25 نمره گرفته اند، نمره 10 بهترین و 25 خطرناک ترین شرایط ایمنی جاده ها را نشان می دهد. نمره ایران بین 20 تا 24.5 بوده است. این رتبه بندی به استناد آمارهای سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته است.

در بخش دیگری از این نقشه به مهم ترین رویدادهای سیاسی هر منطقه و یا کشوری در سال 2020 اشاره شده که چشم اندازی از شرایط امنیت در بعضی مناطق با توجه به رخدادهای پیش بینی شده در سال جدید را ترسیم می نماید، مثل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درگیری های آمریکا در خاورمیانه و یا تشدید رقابت ژئوپولتیکی و تجاری آمریکا و چین.

در نقشه دیگری درباره بلایای احتمالی طبیعی در سال 2020 برآورد هایی شده است تا مسافران هنگام انتخاب مقصد سفر این نکات احتمالی را نیز در نظر بگیرند. در کنار نام ایران نوشته شده است: زلزله.

با وجود این که نقشه ریسک سفر به نوعی مرجع تصمیم گیری ها و معین مقصد سفر و حتی سرمایه گذاری است اما در زمان انتشار آن این نکته یادآور شده است: اطلاعات درباره مراقبت ها و خدمات بهداشتی در بعضی کشورها به راحتی در دسترس نیست و یا درباره خطرات طبیعی احتمالی در سال 2020 نمی توان پیش بینی های دقیقی داشت.

با وجود آن که سفر به بعضی کشورها از نظر بهداشتی خطرناک اعلام شده اما نقدهایی شده که تجربه سفر به این کشورها گویای واقعیت دیگری است مثلا گفته شده است: در کشورهایی مثل مکزیک، برزیل، امارات، ویتنام، تایلند، مالزی، اندونزی با وجود آن که ریسک بهداشتی سفر پایین اعلام شده اما در واقعیت خدمات پزشکی از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده است.

اما مؤسسه انگلیسی Control Risks نقشه دیگری برای سال 2020 منتشر نموده که بیشتر رویکرد سیاسی و امنیتی با در نظر دریافت هنجارهای اجتماعی و مالی دارد.

در این نقشه امنیت کشورها با شش رنگ معین شرایط شده است: سبز تیره (کمترین خطر امنیتی)، سبز روشن (خطر امنیتی کم)، زرد (خطر امنیتی متوسط)، نارنجی (خطر امنیتی زیاد)، قرمز (خطر امنیتی خیلی زیاد) و آبی (تهدید دریایی).

از طرفی حرف H روی بدن ایران حک شده که مخاطرات سیاسی آن را بالا پیش بینی می نماید که در توضیح شرایط کشورهایی با چنین سطح امنیتی نوشته شده است: ثبات سیاسی ندارند و با تحریم و تهدیدات تروریستی، ریسک بالای سرمایه گذاری و ناامنی مالی و اجتماعی روبرو اند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 832

به "نقشه خطر سفر در سال 2020 منتشر شد: ایران امن تر از ترکیه، روسیه و عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه خطر سفر در سال 2020 منتشر شد: ایران امن تر از ترکیه، روسیه و عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید