پارک جمشیدیه، بهترین انتخاب برای تفریح تهرانی ها!

به گزارش بارازعلی، پارک جمشیدیه | Jamshidiyeh Park

اگر ساکن تهران هستید و عاشق طبیعت هستید و این روزها هم زیاد وقت نمی کنید که به خارج از تهران بروید اما دلتان پر می کشد و می خواهد که کمی از هیاهوی شهر دل بکنید، بهترین پیشنهاد تند و سریع ما به شما رفتن به پارک جمشیدیه تهران است. این پارک در حال حاضر نه تنها از زیباترین و پر طرفدارترین پارک های تهران است بلکه از جمله پارک های قدیمی و بسیار سر سبز تهران نیز هست. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، این پارک سر سبز و زیبا را بهتر بشناسیم.

پارک جمشیدیه، بهترین انتخاب برای تفریح تهرانی ها!

تاریخچه پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه معروف و خوش آب و هوا که در ابتدا قرار بود سرایی برای سالمندان باشد، در سال 1356 ساخته شد. در آن سال های دور و در منطقه نیاوران که این پارک ساخته شد، املاک بسیار زیادی در تهران و علی الخصوص در این ناحیه به خانواده دولو که از زمان حکومت قاجارها یکی از مشهورترین خانواده ها بودند، تعلق داشت. زمینی که پارک در آن ساخته شده است به نام مهندس جمشید دولو است. ابتدا این زمین را برای ساخت یک سرای سالمندان در نظر گرفته بودند اما در ادامه، نظر مسئولان وقت کشور عوض شد و همانطور که در ابتدای این پاراگراف هم نیز گفتیم، در سال 56 این زمین ها به صورت یک پارک عمومی ساخته شد و در اختیار همه قرار گرفت. پارک جمشیدیه که یکی از مشهورترین و پر رفت و آمدترین پارک های تهران است به خاطر بزرگداشت یاد و خاطره کسی که آن را بخشیده بود و در نهایت باعث شد چنین پارک زیبایی به وجود بیاید، پارک جمشیدیه نامیده شد.

طراحی و مهندسی پارک جمشیدیه به دست کامران طباطبایی دیبا نیز صورت پذیرفته است. مهندس طباطبایی دیبا از جمله معماران و طراحان بسیار به نام ایرانی است که از جمله آثار مشهور او در ایران می توان به فرهنگ سرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای دانشجو، پارک شفق و بسیاری از بناهای دیگر اشاره نمود. لازم به ذکر است که پارک جمشیدیه از زمانی که ساخته شده تا به حال، 2 بار مورد بازسازی قرار گرفته است.

همه چیز درباره پارک جمشیدیه

مساحت فضای پارک جمشیدیه 10 هکتار است ارتفاع از سطح دریای این پارک بین 1820 تا 2100 متر است. این پارک از شمال به کوه کلک چال، از جنوب به باغ دولو، از غرب به جاده کلک چال و از شرق هم به خیابان جمشیدیه می رسد و به این ترتیب، پارک جمشیدیه دارای 4 ورودی است. خیلی جالب است این را بدانید که بر اساس نظر سنجی هایی که توسط مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه همشهری اجرا شده، پارک جمشیدیه بعد از پارک ملت دومین پارکی است هر تهرانی به مهمانان خارجی پیشنهاد بازدید از آن را می دهد! پارک و یا به عبارتی دیگر بوستان جمشیدیه، در منطقه 1 تهران و نیاوران قرار گرفته است. به خاطر قرار گیری این پارک در قسمت شمالی تهران، می توانید یکی از بهترین آب و هواها و محیط سبز و طبیعی را در آن داشته باشید.

با این که نگفته هم پیداست که چرا در مقدمه این متن پارک جمشیدیه را به عنوان گزینه ای سریع و دم دستی برای کسانی که عاشق طبیعت گردی هستند ولی امکان آن را ندارند پیشنهاد کردیم اما در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد که چرا این پارک این پارک به این حد معروف و محبوب است. این پارک به علت نزدیکی به کوه های شمال تهران به یکی از سر سبزترین ها، خوش آب و هواترین ها و حتی جایی که اولین بارش ها برف را در آن می توان مشاهده کرد، تبدیل شده است. معماری پارک جمشیدیه هم با دیگر پارک های تهران تا حدود زیادی متفاوت است.

در این پارک شما می توانید تا به یک آبشار مصنوعی و همچنین چندین حوض زیبا و تعدادی تندیس هنری که از جمله آثار هنرهای تجسمی است، قرار گرفته است. دوست دارید تا یکی از زیباترین دورنماهای شهر تهران را ببینید؟ هنگامی که به این پارک مراجعه کردید، با بالا رفتن از پله های پشت آبشار در این پارک به طبقات بالایی پارک خواهید رسید و سپس از آن جا نمایی فوق العاده زیبای آن هم مخصوصا در شب از شهر تهران را خواهید دید. یکی دیگر از خصوصیات جالب پارک جمشیدیه این است که کف پوش های سنگی این پارک، در فضای آن زیبایی خاص بصری ایجاد کرده است.

باید اعتراف کنیم که تنها دلیل جذابیت این پارک محیط زیبا و سراسر طبیعی آن نیست بلکه از جمله دیگر دلایلی که باعث جذابیت این پارک شده این است که همه افراد جامعه با هر سطح و گروه سنی که هستند، می توانند تا با کمترین هزینه برای حمل و نقل به این پارک بروند و در این پارک به صورت کاملا رایگان خوش بگذرانند و از بودن در این پارک لذت ببرند. البته نباید از حضور کوهنوردان در این پارک برای جمع شدن به دور هم گذشت که لحظات خاصی را در نظر دیگران خلق می کنند.

اگر از ما می شنوید که از کافه ها و رستوران های مختلف و متنوعی که در این پارک و در اطراف آن وجود دارد نگذرید و از آن ها برای دیدار و قرارهای خاص خود نیز استفاده نمایید. در فضای سبز پارک جمشیدیه می توانید درختان و گیاهانی همچون: درخت نارون، چنار، اقاقیا، چنار، افرای سیاه، زبان گنجشک، بید مجنون، سرو، بلوط، زرد آلو، سیب، گلابی و گیلاس را ببینید. در ضمنً، اگر روزی روزگاری کسی به شما گفت که بیا به بوستان سنگی برویم، تعجب نکنید و نپرسید بوستان سنگی کجاست زیرا؛ نام دیگر پارک جمشیدیه بوستان سنگی است.

امکانات پارک جمشیدیه

دیدنی های پارک جمشیدیه

  • گذرگاه های سنگی

اولین چیزی که به محض ورود به پارک جمشیدیه با آن روبرو خواهید شد، گذرگاه های سنگ فرش شده ای است که جسته و گریخته درباره آن با شما در لا به لای متن صحبت نمودیم. این که در گذرگاهی سنگی پیاده روی کنید که در اطرافش درختان بلند و سر به فلک کشیده ای وجود دارد که جهت چشم نواز و جالبی را در پیش روی شما قرار می دهد. بهار یا زمستان هم که باشد هیچ چیز از جاذبه ها و زیبایی این گذرگاه کم نمی شود. سبزی درختان و سفیدی برف تنها باعث افزایش زیبایی های این جهت می شود.

  • آبشار و آب نماهای سنگی

هر کجای پارک جمشیدیه را که نگاه کنید، بالاخره اثری از وجود آب و دریاچه را خواهید دید. مخصوصا آبشار مصنوعی که در این پارک قرار گرفته است به آن جلوه ای خاص و زیبا بخشیده است. این آبشار مصنوعی در پارک، به آن صورتی از باغ های ایرانی بخشیده است. در نزدیکی آبشار و دریاچه پارک جمشیدیه، نیمکت هایی وجود دارند که به شما این فرصت را خواهند داد که برای ساعت ها به این حجم از زیبایی نگاه کنید و از آن لذت ببرید. اردک ها و مرغابی هایی که معمولا در فصول گرم تر و با آب و هوای متعادل تر سال در این حوضچه ها وجود دارند نیز به زیبایی های این حوضچه ها بیشتر و بیشتر می افزایند.

  • بوستان فرودسی

همانطور که گفتیم این پارک تا به امروز 2 بار مورد بازسازی قرار گرفته است. یکی از این بازسازی ها که در بین سال های 1375- 1374 صورت گرفت و به احترام و پاسداشت 30 سال رنج و هنر شاعر بزرگی ایرانی، ابوالقاسم فردوسی بوستان فردوسی نام گذاری شد. این محوطه بیش از 6317 متر مربع از این پارک را به خود اختصاص داده شده است. در ضمنً این محیط به گل کاری اختصاص یافته که با ترکیب کردن دو عنصر سنگ و گیاه، جلوه ای متفاوت به آن داده است. این بوستان که پس از گذشت 20 سال از پیوستنش به پارک جمشیدیه می گذرد، دیگر یکی از اصلی ترین تفرجگاه های مردمی که به جمشیدیه می آیند، شده است.

  • نمایشگاه های فصلی

شما در بوستان جمشیدیه می توانید تا در برخی از ایام سال، در نمایشگاه های مختلفی که در آن برگزار می شود نیز شرکت کنید. محصولات جالب صنایع دستی، وسیله های دست ساز مدرن، کتاب و کلی محصولات دیگر وجود دارد که در غرفه های نمایشگاه های فصلی این پارک به فروش رسانده می شوند.

راه های دسترسی به پارک جمشیدیه

آدرس پارک جمشیدیه، خیابان شهید باهنر (خیابان نیاوران)، خیابان شهید امیدوار است. اگر می خواهید که با اتوبوس به این پارک بروید بهترین راه برای شما این است که، با BRT تجریش- راه آهن خودر ا به خیابان تجریش برسانید و بعد، سوار اتوبوس های خط تجریش- جماران شوید. بعد از آن هم در ایستگاه مدرسه یادگار امام که درست در سر خیابان امیدوار است پیاده شوید و با تاکسی یا پیاده به این پارک بروید.

اگر هم که می خواهید از مترو استفاده کنید، باید از هر خطی که سوار می شوید خط خود را به سمت خط تجریش تغییر دهید و در این ایستگاه از مترو پیاده شوید و سپس از اتوبوس های خط تجریش- جماران خودتان را به خیابان امیدوار برسانید.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1171

به "پارک جمشیدیه، بهترین انتخاب برای تفریح تهرانی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک جمشیدیه، بهترین انتخاب برای تفریح تهرانی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید