برای کار کردن خارج از کشور چه کار کنیم؟

به گزارش بارازعلی، کار کردن در کشورهای دیگر بسیار معمول است مخصوصا این روزها بیشتر هم باب شده است و خیلی ها برای جلب شرایط کاری بهتر مهاجرت کاری را انتخاب میکنند، اما بهتر است قبل از اقدام توصیه هایی را که در ادامه شرح خواهیم داد را مرور کنید و با آگاهی کافی بهترین ها را انتخاب نمایید.

برای کار کردن خارج از کشور چه کار کنیم؟

برای تحصیل و کار کردن خارج از کشور، اصول و ترفندهایی وجود دارد. اگر می‌خواهید در کشوری خارجی شروع به فعالیت کنید لازم است همان اندازه که با صنعت، رشته و حرفه مورد نظر آشنایی دارید با قواعد و قوانین کار، بیمه و… در مقصد خود نیز غریبه نباشید. قبل از هر اقدامی باید مقصد خود را با دقت و انگیزه انتخاب کنید و صرفا براساس شنیده‌های خود مایل به کار کردن خارج از کشور نباشید. باید بدانید که در هر کشور، معیارهای زندگی، میزان درآمدها، سطح رفاه، قدرت خرید و… به چه صورت است. این اطلاعات را می‌توانید از طریق سازمان‌های مختلفی در هر کشور که مختص ارائه این اطلاعات هستند، پیگیری کنید. ضمن اینکه به مسائلی چون اخلاق کاری، تساوی جنسیتی، حقوق بشر و… نیز باید دقت کنید.

مدارک کافی جمع‌آوری و تهیه کنید

برای کار کردن در بیشتر کشورها نیاز به تهیه ویزای کاری دارید یا تهیه ویزایی که اجازه برخی فعالیت‌های کاری را به شما می دهند. هر کشوری، قواعد و قوانین خاصی درباره نیروهای کار خارجی دارد که باید از آنها به خوبی مطلع باشید. ضمن اینکه باید از قوانین مالیاتی داخل و خارج کشور باخبر باشید. هم قواعد مالیاتی داخل و هم کشور مقصد برای کار کردن خارج از کشور باید شناخته بشوند.

برای کار کردن خارج کشور باید بدانید که می‌خواهید بلند مدت یا کوتاه مدت در کشوری دیگر فعالیت کنید. فعالیت‌های کوتاه مدت مربوط به مشاغل کارگری است که کمتر به تحصیلات نیاز دارند. سایر برنامه‌های زندگی خود را نیز مشخص کنید. مثلا باید بدانید که می‌خواهید در کنار کار کردن، تحصیل کنید یا ترجیح می‌دهید، ابتدا کار کنید یا تحصیل و… . بنابر انتخابی که می‌کنید باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی داشته باشید.

با فرهنگ و زبان کشور مقصد آشنا بشوید

برای کار کردن خارج از کشور لازم است تا زبان و فرهنگ کشور مقصد را به خوبی بدانید و بشناسید. اگر با محیط بیگانه بمانید، امکان رشد و پیشرفت از شما سلب می‌شود. پس سعی کنید به شکل‌های مختلف مثلا شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین، حضور در کلاس‌های مختلف یا به صورت خودخوان، زبان کشور دیگر را یاد بگیرید.

سعی کنید که مهارت‌های مفیدی که در سطح جهان مورد نیاز هستند را به خوبی یاد بگیرید تا فرصت‌های شغلی بیشتری پیدا کنید. مثلا زمینه‌های تحصیلی مرتبط با پزشکی، فناوری، زبان انگلیسی و… از جمله مهارت‌ها و دانش‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند، شغل‌های بهتری در نقاط مختلف دنیا پیدا کنید. رشته‌هایی که بیشتر از آنها استقبال می‌شوند و در همه دنیا کاربردهای مشابه دارند را برگزینید و با خبره شدن در آنها فرصت‌های خوبی برای خود در خارج از کشور دست و پا کنید.

با مراکز کاریابی خارجی آشنا بشوید

بعد از اینکه دریافتید رهسپار چه مکانی برای کار کردن خارج از کشور هستید، باید با مراکز کاریابی آن کشور آشنا بشوید تا بهتر بتوانید فرصت‌های شغلی مختلف را شناسایی و بررسی کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای کار کردن خارج از کشور این است که در کشور خود مشغول به فعالیت در شرکت‌هایی بین‌المللی بشوید. در این صورت احتمال انتقال شما به نمایندگی یا شعبه شرکت در خارج از کشور افزایش پیدا می‌کند. برخی از شرکت‌های دولتی نیز چنین انتقالاتی به کشورهای دیگر صورت می‌دهند.

شرکت‌های غیرانتفاعی مختلفی نیز در سطح جهانی و در فعالیت‌هایی نظیر صلح مشغول به کار هستند که می‌توانید با حضور در آنها امکان رفتن به کشورهای مختلف را برای خود فراهم کنید. علاوه بر اینها مراکزی بین‌المللی نیز وجود دارند که یکی از خدمات آنها ایجاد پیوند و ارتباط میان کارجویان خارجی و شرکت‌های داخلی است. روش‌های متفاوت‌تری نیز برای کار کردن خارج از کشور وجود دارد. برای مثال می‌توانید در کشوری دیگر روی زمینی کشاورزی کار کنید، تدریس خصوصی زبان و موسیقی داشته باشید، به صورت فریلنسر روزنامه‌نگاری کنید یا راهنمای گردشگران بشوید و… . در واقع می‌توانید با حضور در کشوری دیگر در زمینه‌هایی فعالیت کنید و شاغل باشید که مهارت‌هایی بین‌المللی به شمار می‌روند. مهم‌ترین نکته در این دست از مشاغل، دانستن زبان کشور خارجی مقصد است.

کار کردن خارج از کشور به عنوان دانشجوی خارجی هم ممکن است

اگر به عنوان دانشجو و برای تحصیل به کشوری دیگر بروید، فرصت‌های شغلی زیادی خواهید داشت. بیشتر دانشگاه‌های خارجی از کار کردن دانشجویان کشورهای دیگر حمایت می‌کنند و در دانشگاه‌ها مراکزی وجود دارد که دانشجویان را به مشاغل مرتبط و مناسب پیوند می‌دهد. مراکزی چون STA TRAVEL و (CIEE)، سازمان‌هایی هستند که به سفر، کار و تحصیل دانشجویان کمک می‌کنند. سازمان‌های بین‌المللی، مراکز فعال در زمینه صلح جهانی و برخی از برنامه‌های بورسیه بین‌المللی مانند فول‌برایت نیز برای دانشجویان سراسر دنیا امکانات کار کردن (بیمه، تامین هزینه‌ها و کمک به اقامت و…)‌را فراهم می‌کنند.

در دوران دانشجویی یکی از بهترین فرصت‌ها برای آماده‌سازی زمینه‌های کار کردن خارج از کشور، شرکت در دوره‌های کارآموزی است. در این دوره‌ها ضمن یادگیری مهارت‌ها، دانش و کار بیشتر، برای ورود به بازار کار بعد از تحصیل هم آشنا خواهید شد. برنامه‌های کارآموزی بسیار سابقه مفیدی برای شما به وجود می‌آورند. برای سفر به این مناطق هیچ زمان دیر نیست و کافی است به زودی برنامه سفر خود را بچنید.

انتشار: 12 خرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2

به "برای کار کردن خارج از کشور چه کار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای کار کردن خارج از کشور چه کار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید