تور ارزان بلغارستان: کلیسای الکساندر نوسکی صوفیه، نماد مرکز بلغارستان!

به گزارش بارازعلی، کلیسای الکساندر نوسکی | Alexander Nevsky Cathedral

صوفیه، مرکز کشور زیبای بلغارستان جاذبه های توریستی فراوانی دارد و میلیون ها توریست بلغارستان را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب می نمایند. اما اگر بخواهیم تنها یک جاذبه توریستی صوفیه را به شما معرفی کنیم باید به کلیسای الکساندر نوسکی اشاره کنیم. این کلیسای بزرگ و باعظمت به نماد شهر صوفیه هم تبدیل شده است و خیلی ها صوفیه را با این کلیسا می شناسند. در این مطلب قصد داریم در خصوص تاریخچه کلیسای الکساندر نوسکی صحبت کنیم و شما را با این شاهکار معماری بیشتر آشنا کنیم. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به صوفیه بزنیم.

تور ارزان بلغارستان: کلیسای الکساندر نوسکی صوفیه، نماد مرکز بلغارستان!

با ما سفر کنید و با تور ارزان بلغارستان از معماری شگفت انگیز اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای صوفیه را ببینید.

تاریخچه ساخت کلیسای الکساندر نوسکی

کلیسای الکساندر نوسکی بزرگ ترین کلیسای ارتدوکس صوفیه و نماد و سمبل مرکز بلغارستان است. در سرتاسر جهان صوفیه را با تصویر این کلیسای باعظمت و باشکوه می شناسند و این کلیسا مهم ترین و مشهورترین جاذبه گردشگری این شهر به شمار میرود. این کلیسا با گنبدهای طلایی و باشکوهش یکی از بزرگ ترین کلیساهای منطقه بالکان و نمونه ای بی نظیر از معماری سبک نئوبیزانتین به شمار می رود. کلیسای الکساندر نوسکی درست در مرکز شهر صوفیه و در میدانی به همین نام قرار گرفته است. تلالو و درخشش گنبدهای طلایی این کلیسا از فاصله ای بسیار دور هم نظرها را به خود جلب می نماید.

تاریخچه ساخت این کلیسای باشکوه به رهایی بلغارستان از سلطه امپراتوری عثمانی در سال 1879 برمی گردد. از آنجا که بلغارستان ارتش مقتدری نداشت و روسیه منافعی در منطقه داشت بخش زیادی از این جنگ بین روسیه و عثمانی صورت گرفت. بعد از جنگ روسیه و عثمانی در سال 1878-1879 مردم بلغارستان که از استقلال و آزادی کشورشان بسیار خرسند بودند تصمیم گرفتند با ساخت بنایی باشکوه یاد و خاطره سربازان بلغاری و روسی را گرامی بدارند. به همین علت تصمیم گرفته شد تا کلیسای جامع باشکوهی در شهر صوفیه ساخته گردد و یادبودی از گذشت و فداکاری در راه آزادی بلغارستان باشد. ساخت کلیسای الکساندر نوسکی حدود 30 سال طول کشید و جنگی که در آن موقع به وجود آمد افتتاح کلیسا را 12 سال دیگر هم به تعویق انداخت. انتها کلیسای الکساندر نوسکی در سال 1924 رسما افتتاح شد. متاسفانه در جریان جنگ جهانی دوم و در طول بمباران صوفیه این کلیسای زیبا به سختی آسیب دید و بخش هایی از آن تخریب شد که بعد از جنگ بازسازی و بازسازی شد.

علت نامگذاری این کلیسا چیست؟

الکساندر نوسکی در واقع نام شاهزاده ای است که در قرن سیزدهم زندگی می نموده است. این شخص در مبارزات و جنگ های زیادی شرکت کرد و شهامت و شجاعت زیادی داشت و بعدها به وسیله کلیسا به عنوان شخصی مقدس اعلام شد. الکساندر نوسکی شخص مورد علاقه امپراتوری الکساندر دوم روسیه بود که بعد از آزادی بلغارستان تا مدتی بر این کشور حکمرانی می کرد. همین امپراتور بود که تصمیم گرفت نام کلیسا را به الکساندر نوسکی نامگذاری کند تا ادای احترام و قدردانی از این شخصیت باشد.

معماری کلیسا

کلیسای الکساندر نوسکی به سبک نئو بیزانتین ساخته شده و نمونه ای از سبک کلیساهای روسی در قرن نوزدهم است. بسیاری از برترین هنرمندان بلغاری و روسی در ساخت این کلیسا مشارکت نموده اند و از برترین و گران قیمت ترین مصالح در ساخت آن استفاده شده است. کلیسای الکساندر نوسکی 5 گنبد دارد که با طرح نقشه کشی یونانی ساخته شده اند. بزرگ ترین گنبد با ارتفاع 45 متر در وسط قرار گرفته و اطرافش را 4 گنبد دیگر که کوچک تر هستند فراگرفته اند. برج ناقوس 53 متری کلیسا دارای 12 ناقوس بزرگ است که بزرگ ترینشان 12 تن وزن دارد. هر روز ساعت 5 بعدازظهر این ناقوس ها به صدا درمی آیند و صدای آن ها را از فاصله ای بسیار دور هم می توانید بشنوید.

داخل کلیسا با سنگ مرمرهای ایتالیایی و چلچراغ های باشکوه برنجی تزئین شده است. کلیسای جامع الکساندر نوسکی گنجایش 5000 نفر را دارد و در مساحتی بالغ بر 3000 متر مربع ساخته شده است. از بیرون و به ویژه از فاصله دور که کلیسای الکساندر نوسکی را می بینید قبل از هرچیز گنبدهای طلایی اش خودنمایی می نماید. در واقع 700 متر مربع از گنبدهای کلیسا با لایه نازکی از طلا پوشانده شده اند. به همین علت گنبدهای طلایی کلیسا را از پنجره هواپیما، از کوه ویتوشا و همین طور از بیشتر خیابان های شهر و دو رو اطراف می توانید ببینید. داخل کلیسا موزه ای کوچک وجود دارد که در واقع، بخشی از موره هنر ملی بلغارستان است. مسئولین کلیسا ادعا می نمایند که بزرگ ترین مجموعه اشیاء و نمادهای ارتدوکسی در اروپا در این موزه نگهداری می گردد.

حقایق جالب در خصوص کلیسا

  • هنگامی که فونداسیون و پایه های کلیسا ساخته می گردد جعبه ای فلزی حاوی اسامی اعضای دولت در زیر کلیسا مدفون شد.
  • کلیسای الکساندر نوسکی 12 ناقوس دارد که همگی در مسکو ساخته شده اند و بعد به صوفیه منتقل شده اند. بزرگ ترین ناقوس این کلیسا 12 تن وزن دارد و وزن کوچک ترین ناقوس هم تنها 10 کیلوگرم است.
  • گنبدهای اصلی کلیسا از روکش طلا ساخته شده اند.
  • برای ساخت و تزئین نمای داخلی کلیسا از مصالح گرانقیمتی مثل سنگ مرمر ایتالیایی، عقیق برزیلی، رخام گچی هندی استفاده شده و چلچراغ های باشکوه و بزرگ کلیسا هم از مونیخ به این مکان آورده شده اند.
  • در قسمت زیرزمین کلیسا، موزه کوچکی وجود دارد که به نمایش آثار مسیحی اختصاص دارد. در این موزه می توانید مجموعه ای منحصربفرد از فرایند تحول هنر مذهبی بلغارستان را دیدن کنید.

جاذبه های گردشگری نزدیک

کلیسای الکساندر نوسکی در مجاورت کلیسای سنت صوفیه قرار گرفته است که نام شهر صوفیه برگرفته از نام همین کلیساست؛ بنابراین می توانید در یک روز از هردو کلیسا بازدید کنید. از جمله سایر جاذبه های گردشگری قابل توجه که در همان حوالی قرار دارند می توان به بنای سرباز گمنام، آموزشگاه علوم بلغارستان، گالری ملی هنر خارجی، آموزشگاه هنر ملی، مجلس بلغارستان، سالن اپرا و باله صوفیه و پارکی بسیار سرسبز و زیبا اشاره نمود.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2172

به "تور ارزان بلغارستان: کلیسای الکساندر نوسکی صوفیه، نماد مرکز بلغارستان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان بلغارستان: کلیسای الکساندر نوسکی صوفیه، نماد مرکز بلغارستان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید