تور مجارستان ارزان: کلیسای ماتیاس، قدیمی ترین کلیسای بوداپست

به گزارش بارازعلی، بوداپست، مرکز مجارستان بدون شک یکی از مجذوب کننده ترین شهرهای اروپاست، شهری که نسبت به دیگر مقاصد شناخته شده اروپایی مثل پاریس و لندن معروف نیست اما آنقدر مجذوب کننده است که مطمئنا غافلگیرتان می نماید. کلیسای ماتیاس یکی از مجذوب کننده ترین کلیساهای بوداپست و از منحصربفردترین کلیساهای اروپاست، کلیسایی که نماد گذشته باشکوه شهر است و با قدمتی بیش از 700 سال مراسم تاجگذاری زیادی را به خود دیده است، به طوری که حتی مراسم ازدواج پادشاه بزرگ مجارستان، ماتیاس هم در این کلیسا صورت گرفته است. می خواهیم درباره کلیسای ماتیاس در بوداپست حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

تور مجارستان ارزان: کلیسای ماتیاس، قدیمی ترین کلیسای بوداپست

با ما سفر کنید و با تور مجارستان ارزان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست مجارستان را ببینید.

کلیسای ماتیاس (Matthias Church) در بوداپست قرن ها محل وقوع رویدادهای تاریخی زیادی بوده است. برج های پر زرق و برق، طراحی منحصربفرد نما و سقفی با موزائیک های سفید و قرمز کلیسای ماتیاس را به جاذبه ای فراموش نکردنی و میراث باشکوه بوداپست تبدیل نموده است. با اینکه اینجا کلیسای جامع بوداپست نیست اما مطمئنا تحت تاثیر معماری خاص و تاریخ شنیدنی اش قرار خواهید گرفت. تضاد جالبی که سنگ کاری های گوتیک سفید و موزائیک های قرمز رنگ سقف به نما داده تصویری تماشایی از این کلیسا به وجود آورده که در بین دیگر کلیساهای اروپایی کمتر به چشم می خورد.

طراحی داخلی کلیسا هم به باشکوهی نمای آن است، نقاشی های دیواری، شیشه های رنگی پنجره، مجسمه ها و عناصر تزئینی شکوه و مجذوب نمایندهیت خاصی را به نمای داخلی بنا داده است. منبر کلیسا در سال های 1890 تا 1893 در جریان نوسازی های گسترده با سنگ ماسه ساخته و روی آن با نقاشی های تزئینی نئو - رومانسک و مجسمه هایی مجذوب نماینده پوشیده شده است. اولین منبر این کلیسا در سال 1693 بعد از بازسازی های تبدیل دوباره مسجد به کلیسا، ساخته شد اما هیچ اطلاعاتی درباره ظاهر آن در دست نیست.

کلیسا 7 ناقوس دارد که 6 تا از آن ها در برج ناقوس قرار گرفته و 2 تا از آن ها از ناقوس های تاریخی هستند. وقتی از رود معروف دانوب به این کلیسا نگاه می کنید مناره های مخروطی آن شکوه مجذوب نمایندهی را به منطقه داده و همان تضاد جالب سفید و قرمز، کلیسا را از دیگر بناها متمایز نموده است. کلیسا به نام پادشاه ماتیاس نامگذاری شده چون او از هواداران سرسخت ساخت مجدد کلیسا بود. برج جنوبی به ارتفاع 80 متر هم به نام ماتیاس نامگذاری شده چون پادشاه ماتیاس دستور بازسازی آن را صادر کرد و بیان کرد که باید برج با نماد او یعنی کلاغ سیاه نشانه گذاری گردد.

تاریخچه کلیسای ماتیاس

اینجا قدیمی ترین کلیسای بوداپست است؛ ساخت این کلیسا در سال 1255 در زمان حکومت پادشاه بلا چهارم آغاز شد، پادشاهی که بعد از حمله مغول در سال های 1241-1242 آغاز به ساخت مجدد کشور کرد برای همین یکی از برج های کلیسا به نام این پادشاه نامگذاری شده است. در واقع، دروازه شرقی کلیسا در قرن 13 بعد از حمله مغول و تاسیس شهر بوداپست ساخته شد. بخش مرکزی کلیسا در حوالی سال 1400 بنا شد و از اوایل قرن 14 پادشاهان زیادی در این محل تاجگذاری کردند. در واقع اینجا کلیسای تاجگذاری مجارستان بوده و پادشاهان زیادی مثل چارلز روبرت و فرانس جوزف در این کلیسا تاجگذاری کردند. در قرن 15 مراسم ازدواج سلطنتی پادشاه ماتیاس در این کلیسا برگزار گردید.

جالبه بدانید که این کلیسا به مدت 150 سال مسجد بوده است خیلی از کلیساهای شهر در طول قرن 16 در زمان حکومت ترک ها به مسجد تبدیل شدند و کلیسای ماتیاس هم از این قائده استثناء نیست. خیلی زود به سبک تمام مساجد دیگر، دیوارها سفید شدند و کف زمین با فرش پوشیده شد. بعد از تصرف ترک ها شهر به ویرانه تبدیل شده بود اما کم کم کوشش ها برای بازسازی کلیسا به سبک باروک آغاز شد و شکوه قرن سیزدهمی دوباره به آن بازگشت.

بعد از پیمان صلح اتریش - مجارستان در سال 1867، این کلیسا میزبان یکی از بزرگ ترین مراسم تاجگذاری بود، روزی که فرانس جوزف و همسرش الیزابت بعد از تاجگذاری، امپراتوری اتریش - مجارستان را تاسیس کردند. کلیسا در سال های پایانی قرن 19، بازسازی های گسترده ای را به خود دید و در نوسازی بنا از بسیاری از بخش های اصلی استفاده شد به طوری که دوباره به شکوه قبلی اش رسید. سقف بنا پوشیده از سرامیک های معروف است که مجذوب نمایندهیت آن را دوچندان نموده است. امروز کلیسای ماتیاس همچنان یکی از برجسته ترین بناهای شهر است و گردشگران زیادی از آن تماشا می نمایند.

قلعه ماتیاس یکی از قدیمی ترین بناهای نواحی غربی شهر بوداپست است و نه فقط یک کلیسا بلکه موزه ای تماشایی ست چون نقاشی های دیواره ها و سقف آن به وسیله معروف ترین نقاشان مجارستانی طراحی شده اند. از طرفی کلیسا میزبان یک موزه هنری کوچک است که آثار مذهبی و یادگاری های تاریخی زیادی در آن به نمایش در آمده است، تعدادی از نمادها و بنرهای نظامی سابق هم زمانی در اینجا نگهداری می شدند. کلیسای ماتیاس نه فقط یکی از برترین جاذبه ها و یکی از رمانتیک ترین مکان های بوداپست برای بازدید است بلکه جایی عالی برای شرکت در کنسرت های کلاسیک هم هست، کنسرت هایی که به وسیله معروف ترین هنرمندان شهر اجرا می گردد و می توانید با پرداخت 13 یورو در آن ها شرکت کنید. هر سال در این کلیسا کنسرت های زیادی از موسیقیدان های خارجی و داخلی برگزار می گردد که یکی از معروف ترین این کنسرت ها ساندی ارگان ناستس (Sunday Organ Nights) است. از آنجایی که این کلیسا بر روی تپه قلعه قرار گرفته است در نزدیکی آن جاذبه های بسیاری هست که ارزش بازدید دارند. می توانید بر روی این تپه ساعت ها پیاده روی کنید و در همانطور که در خیابان های سنگ فرش شده قدم می زنید بناهای زیبا و مجذوب نماینده را تحسین کنید، بناهایی که همچنان سبک قرون وسطایی خود را حفظ نموده اند.

امروز این کلیسا به محلی برای اجرای مراسم، کنسرت ها، نمایشگاه ها و … تبدیل شده و قطب پرهیاهوی مذهبی و فرهنگی شهر است. نیازی به گفتن نیست که انجام این مراسم زمان باز شدن درهای این کلیسا را تحت تاثیر قرار می دهد و باید قبل از اینکه به تماشا کلیسا بروید زمان بندی آن را چک کنید.

منبع: visitbudapest.travel

منبع: الی گشت
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2168

به "تور مجارستان ارزان: کلیسای ماتیاس، قدیمی ترین کلیسای بوداپست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجارستان ارزان: کلیسای ماتیاس، قدیمی ترین کلیسای بوداپست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید