انواع فیلم بسته بندی و کاربرد آن در صنعت نان و شیرینی

به گزارش بارازعلی، طبق آخرین پیشرفت های صنعت بسته بندی غذایی، جو داخل بسته بندی را از گازی فعال و اصلاح شده (MAP) پر می نمایند تا ماندگاری محصولات را افزایش دهند. در این مقاله به آخرین فناوری های مربوط به بسته بندی نان و شیرینی جات می پردازیم.

انواع فیلم بسته بندی و کاربرد آن در صنعت نان و شیرینی

طی 25 سال اخیر از بسته بندی فعال برای نگهداری و افزایش ماندگاری محصولات غذایی ای که تازگی شان در کیفیت شان نقش اساسی دارد، استفاده شده است، در بسته بندی های فعال شرایط جو داخل بسته را به گونه ای ایجا می نمایند که موجب افزایش عمر محصول گردد نوآوری هایی که در اصلاح جو داخل بسته بندی و نحوه پلمپ آن ایجاد شده، نه تنها از سلامت محصول محافظت می نماید، بلکه مدت زمان تازه بودن آن را هم افزایش می دهد

بیشتر بخوانید : برترین شرکت چاپ و بسته بندی ایران کدام است؟

طبیعی و تازه

بسته بندی های فعال میتوانند به شکل طبیعی از تازگی انواع نان و شیرینی هم محافظت نمایند. جو اصلاح شده داخل بسته بندی، از مواد با عناصر فعال و غیر فعالی مانند جاذب های اکسیژنه دی اکسید کربن، رطوبت، اتیلن، عوامل آزاد نماینده اتانول، مواد طعم دهنده و عوامل ضد میکروب پر می گردد که حافظ سلامت و تازگی محصول هستند، در بسته بندی های فعال مخصوص نان و شیرینی، سطح اکسیژن و کربن دی اکسید داخل بسته بندی را به اندازه زیادی پایین می آورند، حذف اکسیژن از جو بسته بندی از رشد میکروب ها جلوگیری می نماید و نبود کربن دی اکسید اجازه نمی دهد که هیچ مخمری در داخل بسته رشد کند. در این نوع بسته بندی ها بعلاوه از پوشش های ضد رطوبت استفاده می گردد که بافت محصول آسیب نبیند.

ریچارد بارت، مدیر فروش شرکت MOCON و متخصص تست سلامت بسته بندی می گوید: در بسته بندی های فعال، ترکیب گازهای مختلف داخل بسته بندی باید با دقت کنترل شوند، جنس بسته بندی و پوشش های داخلی آن مناسب باشد و بسته بندی خوب و دقیق دوخت و درزبندی گردد. هماهنگی درست و دقیق این سه وجه از بسته بندی هنگام فراوری است که ماندگاری محصول را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش میدهد.

کاری داسون اکلند، مدیر بازاریابی شرکت Sealed Air Corpعقیده دارد: در سطح خرده فروشی ها نیز هم فروشندگان و هم مشتریان ترجیح می دهند که محصولاتی طبیعی، بدون افزودنی و نگهدارنده خریداری نمایند. با یاری بسته بندی های فعال و دارای جو اصلاح شده می توان بدون به خطر انداختن عمر محصول، این تقاضای مشتری را برآورده کرد. در واقع با این کار ماندگاری محصول به قدری بیشتر می گردد که می توان آنها را در شبکه های وسیع تری جا به جا و به نقاط دورتری صادر کرد. برای اینکه محصول، ماندگاری بیشتری داشته باشد باید شرایط زیر در خصوص بسته بندی آن رعایت شده باشد:

  • ایجاد ترکیب مناسبی از گازهای داخل بسته بندی که از کیفیت محصول محافظت می نمایند و ماندگاری آن را افزایش می دهند.
  • انتخاب جنس مناسب برای بسته بندی و پوشش هایی که حافظ کیفیت محصول هستند
  • فرآیند دقیق و مناسب برای درزبندی

بیشتر بخوانید : 10 کارخانه برتر کارتن سازی ایران

بسته بندی

اکسیژن و رطوبت دو عامل مهم در کاهش ماندگاری محصولات غذایی هستند. بسته بندی های فعال معمولا از مواد انعطاف پذیر در انواع مختلف یک تا چند لایه ساخته می شوند که امکان نفوذ رطوبت و اکسیژن را به داخل بسته بندی به حداقل ممکن می رسانند.

بسته بندی تتراپک یکی از انواع این بسته بندی هاست که به عنوان بسته بندی فعال استفاده می گردد. تتراپک ها معمولا از هفت لایه ساخته می گردد: دو لایه پلی اتیلن، یک لایه آلمینیوم به عنوان محافظ در برابر نور و اکسیژن، یک لایه چاپ بسته بندی و یک لایه دیگر پلی اتیلن که از چاپ در برابر رطوبت محافظت کند. بدنه داخلی بسته بندی های تتراپک از مقوای چند لایه ساخته می گردد که لایه نازکی از آلمینیوم بر روی آن لمینت شده تا از نفوذ مواد آلاینده به محصول جلوگیری کند. و در نهایت بر روی این فیلم آلمینیومی، یک لایه پلاستیک پلی اتیلن کشیده می گردد تا هم مقاومت لایه آلمینیومی را بیشتر کند و هم از تغییر مزه محصول بر اثر تماس با آلمینیوم جلوگیری گردد.

بیشتر بخوانید : 10 چاپخانه برتر ایران در سال 1400

پیشرفت های تازه

شرکت Sealed Air Corp یکی از فراوری نمایندگان نوآور، نوعی فیلم با پوشش فعال فراوری نموده که به تنهایی می تواند از ورود اکسیژن به داخل بسته بندی جلوگیری کند، سایر فیلم های ضد نفوذ، معمولا چند لایه، ضخیم و غیرشفاف هستند و وقتی در بسته بندی های فعال به کار می فرایند. امکان فراوری بسته بندی های شفاف را از فراوری نماینده سلب می نمایند. اما با استفاده از این فیلم به خاطر ضخامست خیلی کم آن، می توان بسته بندی های شفافی فراوری کرد که محصول غذایی از پشت آن معلوم باشد.

کمپانی Elite Extrusion Technology نیز فیلم پوششی پلی اتیلن اصلاح شده مدل SL10 را عرضه نموده که هدفش، افزایش ماندگاری میان وعده ها و نان و شیرینی جات است. گوردن. چی. گالووی، رئیس بخش فروش و بازاریابی این شرکت می گوید: اثربخشی این فیلم در مقابل نفوذ رطوبت و اکسیژن در مقایسه با سایر فیلمهای موجود در بازار، 30 تا 40 درصد بیشتر است. این فیلم تازه، طول عمر محصول را در قفسه فروشگاه ، بدون احتیاج به استفاده از پوشش های گرانقیمت، تا ده روز افزایش می دهد.

شرکت Multivac در شهر کانزاس آمریکا هم نوعی بسته بندی با پوشش پلی اتیلن تترافتالات مخصوص میان وعده ها، نان و شیرینی جات با نام Cryovac OvenEase فراوری نموده که می تواند تغییرات دمایی از یخ زدگی کامل تا دمای فر را تحمل کند. این بسته بندی فرصت های تازه ای را پیش روی فراوری نمایندگان می گذارد. با این بسته بندی می توان انواع کیک میان وعده، و شیرینی جات را به شکل نیمه آماده و خام فراوری کرد و به شکل یخ زده در فروشگاهها توزیع کرد و بعد مشتری، چه یک شخص خانه دار، چه نانوا و چه آشپز رستوران، خودش محصول را با بسته بندی داخل فر بگذارد، آن را بپزد و به شکل کاملا تازه مصرف کند.

سم یلدیریم، مدیر فروش شرکت شرح می دهد: مثلا می توان مایع انواع کیک های مافین و برونی را در این بسته بندی های حرارتی قرار داد، هوای داخل آن را خالی کرد، آن را درزبندی کرد، منجمد کرد و برای 6 تا 12 ماه در فریز نگهداری کرد، بعد هم به طور مستقیم و بدون هیچ ظرف دیگری آن را در فر گذاشت و در عرض چند دقیقه کیک های تازه و خوشمزه آماده خوردن می شوند.

محصولاتی که در بسته بندی های Cryovac OverEase عرضه می شوند را می توان مستقیم از داخل فریزر برداشت و در فر گذاشت، بدون آنکه در کیفیت محصول کوچکترین تغییری ایجاد گردد. این کمپانی بعلاوه بسته بندی های مدل Multi- seal FlexLOK دردار را عرضه نموده که با آنها مشتری می تواند بسته بندی را باز کند و دوباره آن را درزبندی کند. با این کار دیگر احتیاجی نیست که پس از هر بار باز کردن محصول و مصرف اندازهی از آن، بسته بندی محصول را عوض کرد.

بیشتر بخوانید : خرید جعبه آماده را از کجا انجام دهید ؟

مواد غذایی بدون گلوتن

نان و شیرینی هایی که بدون گلوتن پخته می شوند، نسبت به محصولات گلوتن دار ماندگاری و عمر خیلی پایین تری دارند. یکی از راههای افزایش عمر این محصولات، استفاده از بسته بندی ها فعال و دارای جو اصلاح شده است. گلوتنها، ترکیبات پروتئینی با وزن ملکولی بالا هستند که منبع اصلی آنها گندم است. این ماده که یکی از اجزای اصلی نان و شیرینی ها محسوب می گردد، به عنوان یک نگهدارنده طبیعی عمل می نماید و باعث بهبود و ماندگاری کیفیت محصولات می گردد. با اینحال گلوتن برای گروهی از مصرف نمایندگان مضر است. با استفاده از بسته بندی های فعال می توان محصولات بدون گلوتن را به اندازه زمان یک هفته تا چهل روز در قفسه فروشگاهها سالم و تازه نگه داشت.

بیشتر بخوانید : ساک دستی آماده را از کجا خریداری کنید ؟

تشخیص روزنه ها و شکاف ها

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در اثربخشی بسته بندی های فعال نقش حیاتی دارد، نظارت بر کیفیت مستمر آنهاست. مثلا اگر قسمت درزبندی محصول دچار ایراد باشد و محصول داخل بسته بندی کاملا وکیوم نگردد، یا پوشش داخلی بسته بندی با محصول سازگار نباشد، ماندگاری و تازگی محصول در معرض آسیب قرار می گیرد. برای همین هنگام بسته بندی این نوع محصولات، یک سیستم تست و نظارت بر کیفیت دقیق و کارآمد باید وجود داشته باشد.

شرکت Dansensor که یک شرکت کنترل کیفیت محصولات غذایی دانمارکی ست، سیستم کنترل کیفیت Leakprotego را عرضه نموده که بسته بندی ها را برای پیدا کردن شکاف یا روزنه های احتمالی آنالیز می نماید. این سیستم مخصوصا برای بسته بندی محصولات نان و شیرینی که در آنها تازگی محصول بسیار مهم است. کاربرد مناسبی دارد. این سیستم با استفاده از گاز دی اکسید کربن می تواند روزنه های تا مقدار 50 میکرون را شناسایی کند. این سیستم از 12 واحد تشکیل شده که در هر دقیقه، 12 بسته بندی را تست می نمایند.

با اضافه کردن ماژول های دیگر به این سیستم، می توان اطلاعات ضروری مثل مقدار روزنه ها را پیدا کرد تا اپراتور بتواند اصلاحات مورد احتیاج را در خط فراوری اعمال کند. شرکت Linde LLC هم سیستم شناسایی روزنه مدل MAPAX LD را معرفی نموده برای تست بسته بندی نان و شیرینی و غذاهای آماده که با حرارت پلپ می شوند، مناسب است. در این سیستم، باریکه هیدروژن به عنوان ردیاب عمل می نماید که در قسمت درزبندی بسته بندی کار گذاشته می گردد. بعد از آن از یک سنسور MAPAX LD برای شناسایی هیدروژن استفاده می گردد.

این سیستم می تواند در هر دقیقه 100 بسته را تست کند مزیت سیستم های تست این لاین بر آنلاین این است که در سیستم های آفلاین، از آنجایی که در هر گروه از محصولات، یک بسته بندی تست می گردد و در مجموع، تست ها به شکل تصادفی انجام می شوند، اگر یک بسته بندی با مشکل روبرو شده باشد کل آن گروه از دور محصولات سالم خارج می شوند. اما در سیستم های تست این لاین هر بسته بندی به شکل مستقل تست می گردد و در صورت داشتن هرگونه مشکل، فقط همان محصول از خط فراوری خارج می گردد.

به این شکل به اندازه زیادی از هدررفت های بی مورد جلوگیری می گردد برای بسته بندی نان و شیرینی جات از انواع سیستمها و فناوری ها می توان استفاده کرد. مثلا سیستم های جاذب اکسیژن در کنار حفاظت از طعم و تازگی محصول، ماندگاری آن را تا 45 روز افزایش می دهد. سیستمهای اصلاح جو بسته بندی با گاز اتانول هم یکی دیگر از این روش هاست که از رشد کپک، میکروب و مخمر را جلوگیری می نماید. اما عیب آن این است که با برخی از محصولات سازگار نیست و بو و طعم آنها را عوض می نماید. پرتودهی روی سطح محصول هم می تواند نگهداری مواد غذایی را بدون احتیاج به نگهدارنده ها، افزایش دهد. اما بسته بندی با جو اصلاح شده یکی از پیشرفته ترین و برترین این روش هاست که ماندگاری محصولات را از 50 تا 40 درصد افزایش می دهد

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2297

به "انواع فیلم بسته بندی و کاربرد آن در صنعت نان و شیرینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع فیلم بسته بندی و کاربرد آن در صنعت نان و شیرینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید