موزه ای به خوشمزگی شکلات در شهر کوتا دامانسارا مالزی!

به گزارش بارازعلی، موزه شکلات فیدانی در مالزی | Chocolate Museum by Fidani

انگیزه پنهان خیلی از کسانی که علاقه مند به سفر و گردشگری در مناطق مختلف هستند این است که، در مناطق مختلف یک شکم گردی مهیج و فوق العاده در بین خوراکی های مختلف مقصد خود داشته باشند. این که مقصد کجا باشد هم زیاد برایشان فرقی ندارد زیرا، هر شهر و کشوری غذا و یا خوراکی مخصوص به خودش را دارد که هم خوشمزه است و هم بسیار مهیج. در این میان در برخی از کشورها هم این خوراکی خوشمزه و منحصر به فرد را در قالب یک نمایشگاه و یا حتی موزه به نمایش می گذارند و آن را تبدیل به یک جاذبه تمام عیار و کامل می نمایند. موزه شکلات فیدانی در مالزی دقیقا همچین جایی است! در این موزه هر چیزی که مربوط به شکلات و کاکائو باشد را می توانید ببینید. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، موزه شکلات فیدانی در مالزی را به اتفاق یکدیگر بشناسیم.

موزه ای به خوشمزگی شکلات در شهر کوتا دامانسارا مالزی!

معرفی موزه شکلات فیدانی در مالزی

یکی از جالب ترین موزه هایی که در کشور مالزی می توانید به دنبال آن باشید و کلی خوشمزه جات کاکائویی میل نمایید، موزه شکلات فیدانی در مالزی است. این موزه را که به آن موزه شکلات کوتا دامانسارا نیز می گویند، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری در این شهر است که حتی گردشگرانی که برای بازدید از مالزی معمولا به شهر کوالالامپور سفر می نمایند را به سمت خود به سمت این شهر می کشاند! در ادامه برای شما شهر کوتا دامانسارا را نیز معرفی خواهیم کرد اما قبل از هر چیزی درباره این موزه خوشمزه بیایید تا صحبت کنیم و بیشتر با آن آشنا شویم. موزه شکلات فیدانی در مالزی را خیلی ها تنها منحصر به مکانی که مناسب برای بچه ها و نوجوانان است، معرفی می نمایند اما این تصور به نظر اصلا درست نیست! شکلات و محصولات مختلف و متنوعش می توانند تا هر انسانی را با هر سن و سالی به وجد آورند و اصلا محدودیت سنی ندارد و از هر سن و سالی در این موزه بازدید نماینده وجود دارد.

تقریبا می شود گفت که هر ساله جشنواره ها و نمایشگاه های مختلف و متنوعی در این موزه شکلاتی برگزار می شود. یکی از جشنواره هایی که در این موزه برپا می شود این است که بسیاری از شکلات سازان بسیار مشهور و نامی دنیا به این موزه می آیند و محصولات خود را به نمایش می گذارند. در این موزه می توانید تا از نزدیک ببنید که آن ها برای ساخت شکلات و تزئین آن چه کارهایی را انجام می دهند. یکی از قسمت های جالبی که در این موزه خوشمزه وجود دارد، تابلوی عظیم LED است که بر روی آن نقشه کامل اندام داخلی انسان قرار گرفته است. بر روی این نقشه آناتومی، تاثیراتی که خوردن شکلات بر روی بدن انسان ها می گذارد را خواهید دید.

از شکلات هایی با درصد شکر زیاد گرفته تا شکلات تلخ صد در صد تاثیرشان را به تفکیک بر روی اندام های داخلی انسانی را در این نقشه آناتومی می توانید ببینید. بر اساس این نقشه زیستی بدن انسان، تاثیر شکلات تلخ بر روی سلامتی انسان و مخصوصا بر روی قلب و عروق و همچنین بالا بردن سوخت و ساز بدن بسیار زیاد است.

در مقابل هم مصرف شکلات های شیرین در اندازه های تعیین و در دوره های مختلف موجب ایجاد نشاط در بدن است و خاصیت ضد افسردگی هم دارد. البته خواص شکلات در طول زمان های مختلف توسط اقوام مختلف در سراسر کره زمین در دوره های مختلف کشف شده بوده و حتی مورد استفاده هم قرار می گرفته است. مثلا آزتک ها، پودر استخوان موجودات مختلف را با پودر کاکائو مخلوط می نموده اند و برای درمان بیماری های خاص مثلا در زمینه مسائل روده انسان ها تجویز و استفاده می نموده اند.

در این موزه بخش های مختلفی وجود دارد که در آن به معرفی محصولات مختلف شکلات ها و داستان های مختلفی از آنان می پردازد. در همه این قسمت ها شما به انواع مختلف شکلات از زاویه دیدهای مختلفی آشنا شوید. ما در ادامه هر کدام از این بخش های مختلف موزه شکلات را به تفکیک هم برای شما معرفی و هم آنالیز می نماییم.

آشپزخانه شکلات | Chocolate Kitchen

یکی از جالب ترین قسمت های این موزه، آشپزخانه شکلات است. در این قسمت از موزه، می توانید با مراحل مختلف فرآیند فراوری و فرآوری شکلات و محصولاتی بر پایه کاکائو آشنا شوید. در آشپزخانه موزه شکلات فیدانی مالزی در شهر کوتا دامانسارا می توانید تا ماشین های مختلف شکلات سازی در طول دوره های مختلف زمانی و مرتبط با هر دوره زمانی که هنوز هم اسباب و وسایل مختلف از شکلات سازی باقی مانده باشد را از نزدیک ببینید. البته در این بخش قرار نیست که فقط دستگاه های شکلات سازی را مشاهده کنید بلکه، شکلات های دست سازی را خواهید داد که به اشکال عجیب و غریبی ساخته شده اند و به معرض نمایش گذاشته اند. در این قمست از موزه یک کارگاه تقریبا کوچک قرار گرفته است که ابزار پیشرفته ای از جمله یک پرینتر 3 بعدی که تنها برای شکلات ها مورد استفاده است، وجود دارد.

با این کار می توانید سفارش دهید تا تصویر مورد نظرتان را بر روی شکلات با رنگ های خوراکی به چاپ برسانند. برای این کار تنها کافیست که عکس و یا طرح مورد نظر خود را در یک فلش مموری به همراه داشته باشید تا به مسئول چاپ بدهید و آن هم طرح مورد نظر شما را با چنان ظرافتی بر روی شکلات با کیفیت بسیار بالایی چاپ نماید که خودتان هم تعجب کنید. این قسمت از موزه فلینی اسم دیگری هم دارد؛ قسمت تازه های موزه! این اسم را به این دلیل به این قسمت داده اند که شکلات های تازه در این قسمت ساخته می شوند و برای تزئین آن ها از تکنولوژی های تازه و جدید استفاده می شود. اتفاقا برای کسانی که خواستار و مشتاق خرید از این شکلات ها هستند، امکان فروش آن ها برایشان فراهم شده است.

پدر شکلات | Father of Chocolate

پدر شکلات! اسم جالبی است، نه؟! درباره این قسمت از موزه شکلات فیدانی در مالزی باید بدانید که به این خاطر به این قسمت چنین اسمی را داده اند که تاریخ شکلات و اتفاقات تاثیرگذار در شرکت های شکلات سازی همچون لینت، لئونیداس، نستله، سوشارد و توبلر اشاره می نماید که نام شرکت و شکلات خود را از نام های خانوادگی خود برگرفته اند. در واقع در این بخش از موزه سیر و سلوکی شیرین و شکلاتی در بین اطلاعات خانواده های بنیانگذاران این شرکت ها را به نمایش می گذارند که اصلا آن ها چگونه وارد این صنعت شدند و چگونه توانستند کسب و کارهای خانوادگی و خوشمزه خود را تبدیل به یکی از عظیم ترین شرکت ها و هلدینگ های صنایع غذایی دنیای و بازار مشترک نمایند. باید بدانید که با این که این برندها با این که امروزه دیگر تحت مدیریت خانواده خاصی نیستند اما با این حال نام خانوادگیشان تبدیل به یک برند خاص و عظیم هستند.

گالری شکلات | Chocolate Galleria

برای این که گالری شکلات را در این موزه به شما معرفی کنیم، ضروری است تا قبل از هر چیزی شما را با پادشاه شکلات مالزی آشنا کنیم. شاید به نظرتان این لقبی فرمایشی است اما این صفت تنها مختص آقای داتو داهالان رشید (Dato Dahlan Rashid) است که یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین افرادی است که از طریق تاثیر نبوغش در صنعت شکلات سازی مالزی بسیار مورد احترام قرار گرفته است. با توجه به این بیوگرافی باید بگوییم که موزه شکلات فیدانی در مالزی در کنار یک کارخانه بسیار عظیم شکلات سازی که نامش DR Group Holdings Sdn Bhd است قرار گرفته است که در آن دو شکلات سازی با برندهایی به نام فیدانی و دانسون فراوری می شود قرار گرفته است. ارتباط آقای پادشاه شکلات و این هلدینگ این است که در واقع صاحب این هلدینگ و کارخانه هایش، آقای داتو داهالان است. به همین خاطر در موزه شکلات فیدانی، بخشی به نام گالری شکلات قرار گرفته است که در آن بیش از صدها نوع شکلات قرار گرفته است. در این فروشگاه عظیم شکلات فروشی می توانید تا برندهای مختلفی از شکلات ها و محصولات شکلاتی را پیدا کنید و هر چقدر هم که دلتان می خواهد، خرید نمایید و خیالتان هم از موجودی انبار شکلات بی انتهای این مجموعه هم راحت باشد.

سفر شکلات | Journey of Chocolates

تا به اینجای این مطلب حتما این را دریافته اید که در این موزه همه اسامی تا به حدی خاص و عجیب هستند و این که برای نشان دادن تاریخ شکلات ها، از واژه سفر استفاده نموده اند. در این قسمت از موزه شکلات فیدانی در مالزی می توانید از اولین جایی که دانه های کاکائو از 12 تا 3 قرن قبل از میلاد مسیح توسط قبیله اولمک در مکزیک کشف و مورد استفاده بوده را تا زمانی که توسط مردم اقوام مایان و آزتک مورد استفاده قرار می گرفته است را نشان می دهد. در این قسمت از موزه خواهید دید که چگونه به جای پول از دانه های کاکائو و یا محصولات حاصل از آن، استفاده می نموده اند. حتی در این موزه خواهید دید که چگونه اقوام مختلف در قاره های مختلف دنیا به صورت تقریبا هم زمان به یک اکتشاف مشترک در زمینه شکلات ها رسیده بوده اند. مثلا مایاها و مالزیایی ها در نقاط مختلف زمین به شکلی از نوشیدنی با پایه شکلات رسیده بودند که هر کدام هم فکر می کردند که برای اولین بار خودشان این نوشیدنی را ابداع نموده بوده اند. در این قسمت از موزه اسرار زیادی از شکلات ها برای شما فاش خواهد شد که هرگز از آن ها خبر نداشته اید.

آشنایی با شهر کوتا دامانسارا | Kota Damansara

شهر کوتا دامانسارا در مالزی در واقع شهری است با مساحت 16 کیلومتر مربعی که در بین مناطق پتالیگ جایا، پتالینگ و سلانگور مالزی قرار گرفته است. این شهر آرام مالزیایی، به مرور زمان تبدیل به مکانی شده است که در آن مردم بیشتر برای دریافت آرامش سفر می نمایند. محیط آرام و بی دغدغه، رستوران ها و غذاکده های مختلف و متنوع، سرگرمی های زیاد و متنوع از جمله مواردی هستند که این شهر را در شمایل یک شهر مناسب توریستی معرفی نموده است. در حال حاضر به خاطر امکانات توریستی مختلفی که در این شهر تعبیه شده است، تبدیل به یکی از مقصدهای گردشگران داخلی و خارجی در مالزی شده است. بعضی از جاذبه های شهر کوتا دامانسارا عبارتند از:

  • جنگل حفاظتت شده کوتا دامانسارا | Kota Damansara Community Forest Reserve

این جنگل که توسط یک انجمن مراقبت از محیط زیست در مالزی به نام KDFC مورد مراقبت قرار می گیرد، دارای 2 ورودی اصلی و محافظت شده برای کسانی است که علاقه مند به طبیعت گردی در این مقصد هستند، می باشد. مسیرهای مخصوص برای پیاده روی و دوچرخه سواری و امکاناتی برای برپایی یک پیک نیک ساده و بی خطر برای محیط زیست در این پارک از جمله امکاناتی است که برای بازدید نمایندگان از این پارک در نظر گرفته شده است.

  • سالن ورزشی و اسکیت اوتاما | Utamas Indoor Surfing and Skydiving

این سالن ورزشی در یک مرکز خرید به نام سان وی در شهر کوتا دامانسارا قرار گرفته است. این مجموعه که پر است از امکانات مختلف مهیج ورزشی البته از نوع خاص قرار گرفته است. ورزش هایی مثل ایر رایدر (AirRider)؛ فلو رایدر (FlowRider)، اسکیت، دو و بسیاری از فعالیت های ورزشی جالب را در این سالن در اختیار خواهید داشت.

  • جومی کاری مکان | Jom Cari Makan

یکی از علایق اصلی و مهم مالزیایی ها خوراکی های شیرین و مهیج هستند. البته آن ها این علاقه نسبت به خوردنی های شیرین را تقریبا می توان گفت در همه جا فریاد می زنند و این امر کاملا از مغازه های مختلف شیرینی فروشی آن ها نشان داده می شود. جومی کاری مکان منطقه ای است که در آن شرینی فروشی ها، شکلات فروشی ها، غذا فروشی ها و کافه های سیار بسیاری را پیدا خواهید کرد. در این خیابان می توانید انواع: وافل های بین المللی و خوشمزه، نوشیدنی های مختلف و غذاهای محلی مالزیایی را نیز در دسترس داشته باشید و از آن ها بچشید.

منبع:chocolatemuseum.myمنبع: الی گشت

انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1177

به "موزه ای به خوشمزگی شکلات در شهر کوتا دامانسارا مالزی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ای به خوشمزگی شکلات در شهر کوتا دامانسارا مالزی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید