باید و نبایدها در خصوص سفر به کیپ تاون با وجود بحران خشکسالی

به گزارش بارازعلی، گردشگران سوالات زیادی در خصوص سفر به کیپ تاون با وجود بحران آب و خشکسالی و بعلاوه نزدیک شدن به روز صفرم دارند. در این مقاله سعی می کنیم به بخشی از آن ها پاسخ دهیم.

باید و نبایدها در خصوص سفر به کیپ تاون با وجود بحران خشکسالی

آیا ممکن است کیپ تاون، اولین کلانشهر جهانی باشد که در عصر مدرنیته، دیگر آب آشامیدنی نداشته باشد؟ پس از سه سال خشکسالی در استان غربی کیپ، ترس های زیادی برای نزدیک به 4 میلیون نفر شهروند و بعلاوه صنعت توریستی در آفریقای جنوبی، وجود دارد.

در ادامه سوالات کلیدی و پاسخ هایی را برای توریستانی که قصد سفر به این مقصد مجذوب نماینده آفریقایی را دارند، مطرح خواهیم کرد.

1. چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

بارش باران در کیپ غربی، مکانی که شهر کیپ تاون در آنجا واقع شده است، در سه سال اخیر منتهی به 2017، به طور چشمگیری کاهش یافته است. پیتر ولسکی، محقق دانشگاه کیپ تاون در گروه سیستم بررسی آب و هوا، این شرایط را با این جمله توضیح داد: بسیار نادر و وخیم

دکتر ولسکی می گوید:

یافته های تحقیقاتی من نشان داده است این نوع خشکسالی، هر 311 سال، رخ می دهد.

تاثیر این خشکسالی بر زندگی شهروندان، هم اکنون جیره بندی 50 لیتر در روز به ازای هر نفر است.

منابع آبی (همان سدها) که شهر را تغذیه می نمایند، به یک چهارم سطح عادی خود، نزول پیدا نموده است و در همین حین، کارخانه های شیرین سازی آب، از برنامه های توسعه خود، بسیار عقب هستند.

روز صفرم، زمانی که منابع آبی، خشک می شوند و جریان آب تازه در شیرهای خانگی، قطع خواهند شد، در ابتدا برای روز 21 آپریل 2018 (1 اردیبهشت 1397)، پیش بینی شده بود. این تخمین، هم اکنون به روز 11 می (20 اسفند 1396) رسیده است. مسئولان شهری، هشدار داده اند که آثار روز صفرم بر اقتصاد شهر کیپ تاون، فاجعه آمیز، خواهند بود.

جیمی بودن، یک جهانگرد انگلیسی، در خصوص وجود استرس زیاد شهروندان کیپ تاون در خصوص کمبود شدید آب، این گونه گزارش می دهد:

قوطی های پلاستیکی جری (آلمانی) و بطری های آب در سراسر کیپ تاون فروخته شده اند و سوپرمارکت ها، اندازه بطری آبی که شهروندان می توانند خریداری نمایند را جیره بندی نموده اند.

دیگر شهروندان آفریقای جنوبی که در خارج از بخش کیپ غربی زندگی می نمایند، به وسیله سازمان های خیریه تشویق شده اند تا به این استان، آب اهدا نمایند.

2. چه اقداماتی صورت گرفته است؟

از تاریخ یکم فوریه (12 بهمن 1396)، سهم آب هر شهروند از 87 لیتر به 50 لیتر در روز، تقلیل پیدا نموده است. طبق گفته های مسئولین شهری، تنها نیمی از جمعیت شهر کیپ تاون به این محدودیت استفاده پای بند هستند.

صنعت توریستی کماکان در شهر فعال است. سازمان توریستی آفریقای جنوبی می گوید:

کیپ تاون و استان کیپ غربی با وجود خشکسالی، کماکان فعال هستند. توریستان هنور می توانند به این منطقه سفر نمایند و به جاذبه های توریستی طبیعی چون کوه تیبل، باغ های گیاه شناسی کرستنباش (Kirstenbosch) و کیپ پوینت، دسترسی داشته باشند.

علی رغم وجود رویدادی که به عنوان روز صفرم، نامگذاری شده است، برای توریستان و شهروندان، آب برای مصارف شخصی و بهداشتی، وجود خواهد داشت.

هتل ها، بارها و رستوران ها، کماکان فعال و شلوغ هستند. از بازدیدنمایندگان انتظار می رود که برخورد مسئولانه ای در خصوص مصرف آب تازه (مانند دوش گرفتن در کمتر از دو دقیقه) داشته باشند. بارها و رستوران ها، شیرهای آب سرویس های بهداشتی را قطع نموده اند و به جای آن، ژل ضدعفونی نماینده دست (hand sanitiser) را در اختیار مشتریان قرار داده اند. بعضی استخرهای هتل ها نیز از این پس، با آب شور پر می شوند.

کارل مورگان، که به تازگی از کیپ تاون به خانه اش در ولز جنوبی برگشته است، می گوید:

تمام هتل ها و رستوران ها در شهر، در حال اجرا اقدامات جدی برای محدودکردن استفاده از آب هستند. اما به عنوان یک توریست، شما متوجه این موضوع نخواهید شد. پس باید بگویم که این سفر تخریب یک تجربه جهانگردی نبود. تنها از تمام توریستان درخواست می گردد که آب را هدر ندهند و به این موضوع توجه نمایند.

دکتر ولسکی با خلاصه کردن شرایط، موضوع را اینگونه توضیح می دهد:

روز صفرم، زندگی ما را تهدید نمی نماید، بلکه روش زندگی ما را تهدید می نماید.

3. به نظرم، در حال حاضر، کیپ تاون، مکان خوبی برای سفر نیست، آیا می توانم سفرم را کنسل کنم؟

شما بدون پرداخت جریمه های نرمال کنسل کردن پروازها و تورهای توریستی، نمی توانید سفر خود را کنسل کنید.

با وجود تغییر شرایط و اوضاع منطقه کیپ تاون، ممکن است عملکرد بعضی از شرکت های تورهای توریستی، تغییر کند. این شرکت ها ممکن است، به عنوان یک حرکت مشتری مدارانه، به مشتریان این حق را ارائه نمایند که مقصد توریستی خود را تغییر دهند. اما این موضوع را باید بدانید که تا زمانی که از طرف مقامات توریستی جهانی، هشداری برای سفر به کیپ تاون داده نگردد، شرکت های تورهای توریستی، مجبور به هیچ اقدامی نیستند. در حال حاضر، توصیه مقامات رسمی سازمان توریستی ساده است:

در خصوص مصرف آب، ملاحظه و مطابق با محدودیت های محلی عمل کنید.

مسافرانی که تنها پرواز به کیپ تاون را رزرو نموده اند، نسبت به کسانی که تور سفر به کیپ تاون را خریده اند، در موقعیت بدتری قرار دارند. حتی اگر مقامات رسمی نسبت به سفر به کیپ تاون، هشدار رسمی بدهند، شرکت های هواپیمایی می توانند به اصل قرارداد خودشان، اکتفا نمایند که به این صورت است:

پروازهای ما کماکان، عملیاتی و در حال اجرا هستند، این موضوع که شما نمی خواهید به آنجا بروید، مشکل ما نیست.

در عمل ممکن است با بدتر شدن شرایط در کیپ تاون، هواپیمایی ها فرصت عقب انداختن سفر یا تغییر مقصد را به مشتریان خود ارئه نمایند، اما بازگرداندن هزینه بلیط، شانس بسیار کمی دارد.

4. من یک بلیط هواپیما به کیپ تاون برای چندین ماه آینده دارم. چگونه می توانم از این سفر نجات پیدا کنم؟

سازمان توریستی آفریقای جنوبی می گوید:

بسیاری از منطقه ها کیپ غربی، مانند گاردن روت (Garden Route) و کیپ اوربرگ (Cape Overberg) به شدت شهر کیپ تاون، تحت آثار خشکسالی و بحران آب نیستند.

به عنوان گزینه جایگزین، می توانید به نامبیا سفر کنید. نامبیا، همسایه شمالی این کشور، دارای نوارهای بیابانی بزرگی است و ممکن است در نگاه اول آن را دچار یک خشکسالی دائمی ببینید؛ اما با وجود طرح های توسعه نمک زدایی، آب آشامیدنی در این کشور، دیگر یک مشکل به شمار نمی آید. هر دو شهر ویندهوک (Windhoek)، مرکز جمهوری نامبیا و والویس بی (Walvis Bay)، مرکز ماجراجویی سوآکاپمند (Swakopmund)، با پروازی دو ساعته، از شهر کیپ تاون قابل دسترسی هستند. بازدید از شگفتی های طبیعی پارک ملی ایتوشا (Etosha) را در نامبیا از قلم نیاندازید.

5. آب تا چه مدت پس از رسیدن روز صفرم، قطع خواهند ماند؟

به طور کلی، بارش زمستانی باران در ماه آپریل (12 فروردین تا 10 اردیبهشت)، در کیپ تاون، شروع خواهد شد، اما ممکن است این بارش ها تا اواخر ماه ژوئن (هفته اول تیر)، نیز، تاخیر داشته باشند. سازمان توریستی آفریقای جنوبی می گوید:

ما برای سه ماه زندگی کردن، با این اندازه کم آب آماده هستیم و امیدواریم تا انتهای فصل زمستان، بارش کافی باران، بتواند دوباره سیستم آب لوله کشی ما را برقرار کند؛ اما این موضوع منوط به این است که بارش باران در منطقه های که سدهای ما تغذیه می شوند، رخ دهد.

منبع: کجارو / independent.co.uk
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2186

به "باید و نبایدها در خصوص سفر به کیپ تاون با وجود بحران خشکسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدها در خصوص سفر به کیپ تاون با وجود بحران خشکسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید