بخشی از مرمت خانه تاریخی رئیسی در اردبیل به اتمام رسید

به گزارش بارازعلی، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل از اتمام بخشی از مرمت خانه تاریخی رئیسی واقع در شهر اردبیل خبر داد.

بخشی از مرمت خانه تاریخی رئیسی در اردبیل به اتمام رسید

به‌گزارش خبرنگاران به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، منصور عالیقدری معاون میراث فرهنگی این اداره کل، امروز شنبه 13 مرداد با اعلام این خبر تصریح کرد: خانه تاریخی رئیسی در داخل بافت تاریخی اردبیل واقع شده و به شکل حیاط در جنوب و اعیان در شمال احداث شده است.

او با اذعان به اینکه این اثر تاریخی مربوط به دوره قاجار است، اضافه کرد: از محل اعتبار ملی سال گذشته 300‌میلیون ریال به این بنا اختصاص یافت و بخشی از عملیات مرمت آن انجام شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: این اثر در سال 95 به ثبت ملی رسیده است و به دلیل اهمیت بنا، مرمت آن از برنامه های سال جاری اداره کل بود.

عالیقدری متذکر شد: اهم فعالیت های انجام شده در این بنا مرمت دیوارهای محیطی اتاق ضلع جنوب غربی بنا، مرمت سنگ ازاره حیاط و مرمت دیوارهای طبله کرده بر اثر رطوبت اتاق شاه نشین بنا است.

او با اذعان به اینکه تکمیل مرمت این اثر نیازمند 14 میلیارد ریال است، ادامه داد: اثر مطابق با شرایط اقلیمی آذربایجان در شمال ملک احداث شده (رون غالب شهر اردبیل) و از نور و گرمای خورشید حداکثر استفاده را دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: از ویژگی های خاص این بنا می توان به شبستان زنانه تالار زیبای آن اشاره کرد؛ به نظر می رسد که تالار در گذشته دارای اورسی بوده و در اوایل پهلوی تخریب و به وضع موجود (با 4 پنجره) مرمت انجام شده است.

عالیقدری ادامه داد: خانه تاریخی رئیسی دارای زیرزمین در طرفین تالار اصلی بوده و با طاق کلیل آذری که از مشخصات ویژه معماری آذربایجان است، پوشیده شده است.

او تصریح کرد: زیرزمین بنا توسط راهروهای ارتباطی به یکدیگر متصل بوده و در بدنه هر کدام از آنها تزئینات طاقچه تعبیه شده است.

به گفته معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مصالح استفاده شده در زیرزمین شامل بدنه سنگی است که در جداره ها که در حال حاضر با اندود پوشش داده شده اند و نیز پوشش سقف با استفاده از آجر اجرا شده است.

او افزود: بخشهایی از پوشش زیرزمین از تیر چوبی در طول زمانهای مختلف استفاده شده است.

منبع: chtn.ir
انتشار: 23 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 39

به "بخشی از مرمت خانه تاریخی رئیسی در اردبیل به اتمام رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشی از مرمت خانه تاریخی رئیسی در اردبیل به اتمام رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید