تخلفات شرکت های هواپیمایی و اعتراض معاون گردشگری

به گزارش بارازعلی، در این روزهای کرونایی، ادامه تخلفات شرکت های هواپیمایی و اعتراض معاون گردشگری به یکی از تیترهای خبری مهم تبدیل شد.

تخلفات شرکت های هواپیمایی و اعتراض معاون گردشگری

لذت بخشترین تجربه سفر را با آژانس دور زمین تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

داستان چیست؟

سازمان هواپیمایی کشوری، چند روز پس از تایید سرایت ویروس کرونا به ایران و به دنبال مسدود شدن مرزهای هوایی و تعلیق پروازها، در پنجم اسفندماه طی بخشنامه ای به ایرلاین ها ابلاغ کرد وجوه کنسلی بلیت ها را بدون کسر جریمه بازگردانند. از آن موقع روی اجرای این دستور، مکرر تاکید شده است؛ در حالیکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گزارش نموده شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی متعهد به اجرای این بخشنامه ها نبوده و در استرداد وجوه، تعلل و بدتعهدی نموده اند. انجمن آژانس های مسافرتی هم در چند نوبت نامه نگاری به سازمان هواپمایی کشوری و حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، اعلام اعتراض کرد که اگر آژانس ها تا به امروز وجوه مردم را مسترد ننموده اند به خاطر سرپیچی شرکت های هواپیمایی و البته هتل ها بوده است. از طرفی بعضی آژانس های مسافرتی هم گفته اند به خاطر عمل نکردن شرکت های هواپیمایی به تعهداتشان، در بازگرداندن وجوه مردم دچار مشکل شده اند و تعزیرات حکومتی هم آن ها را به پلمب تهدید نموده است. بعضی شرکت های هواپیمایی هم خرید تجهیزات و خالی بودن حساب اقتصادی شان را بهانه نموده اند و هنوز پولی پس نداده اند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم پیرو اعتراض های آژانس ها و بهانه و تعلل شرکت های هواپیمایی، در تاریخ 22 اسفندماه نامه دیگری نوشت با این محتوا: پیرو ابلاغیه ها و توصیه های قبلی در مورد همکاری با مسافران و دفاتر خدمات مسافرت هوایی مبنی بر ابطال بدون کسر جریمه، به منظور یاری در کاهش سفر و ترددهای غیرضرور و در راستای یاری به جلوگیری از بیماری ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، براساس آنالیز های به عمل آمده و گزارش های دریافتی، بعضی از شرکت ها مبالغ استرداد شده توسط دفاتر به مسافران را پرداخت ننموده اند و اعلام نموده اند مبالغ به عنوان اعتبار برای خرید بلیت در آینده است، این در حالی است که دفاتر موظف به پرداخت وجه بلیت به مسافران هستند و این موضوع مسائلی را برای دفاتر و مسافران ایجاد نموده است. ضمن درک شرایط موجود ناشی از رکود بازار و مسائلی که برای همه ذی نفعان صنعت حمل و نقل و علی الخصوص شرکت های هواپیمایی بوجود آمده، مجددا تاکید می گردد براساس بخشنامه قبلی نسبت به ابطال بلیت بدون کسر جریمه و پرداخت مبالغ به مسافران و دفاتر خدمات مسافرتی در اسرع وقت اقدام گردد. اما ظاهرا آن نامه تاثیری در فرایند استرداد وجوه مردم نداشت؛ چرا که ولی تیموری، معاون گردشگری سه روز بعد از این تاکید سازمان هواپیمایی کشوری، در نامه دیگری به تاریخ 26 اسفندماه خطاب به عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نوشت: شیوع ویروس کرونا موجب عدم پذیرش اتباع ایرانی توسط تعداد بسیاری از کشورها و تعلیق بعضی از پروازها شده است. همچنین به دنبال گسترش این بیماری در سطح کشور، بسیاری از بسته های سفر که از قبل توسط دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری برای اجرایی شدن در ایام نوروز برنامه ریزی شده بود، لغو شده است. به همین دلیل به منظور رعایت حقوق متقابل گردشگران و فعالان این حوزه، این معاونت با ابلاغ بخشنامه ای، مورخ ششم اسفندماه سال 98 (فورس ماژور) به ادارات کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان ها تاکید نمود دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و تاسیسات گردشگری موظف به استرداد مبالغ دریافتی از گردشگران بدون اخذ جریمه هستند. این در حالی است که بنابر گزارش های واصله، با وجود بازگرداندن وجوه دریافتی توسط دفاتر مذکور، بعضی از شرکت های هواپیمایی بر خلاف بخشنامه ابلاغی آن سازمان (در 5 اسفندماه سال 98) از مسترد کردن وجوه دریافتی به دفاتر فوق استنکاف نموده که این مساله سبب بروز مسائل عدیده ای برای مسافران و ذی نفعان شده و عملا دفاتر خدمات مسافرتی را در تنگنا قرار داده و اجرای بخشنامه را سخت نموده است. با توجه به مراتب فوق خواهشمند است دستور فرمایید به منظور برون رفت از مسائل بوجود آمده در راستای همکاری شرکت های هواپیمایی اقدامات عاجل را به عمل آورند. تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم تاکید نمود که بیشترین شکایت های مردم از شرکت های هواپیمایی بوده که از بخشنامه سازمان هواپیمایی سرپیچی نموده اند و وجوه را نزد خود حفظ نموده و عودت نداده اند. وزیر راه و شهرسازی هم گفته که تا حالا بیش از 200 هزار بلیت هواپیما کنسل شده است. با این شرایط که صنعت هوانوردی متضرر شده معلوم نیست این نامه نگاری ها چقدر به نتیجه برسد و حقوق مردم استیفاء گردد.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1091

به "تخلفات شرکت های هواپیمایی و اعتراض معاون گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخلفات شرکت های هواپیمایی و اعتراض معاون گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید