راه چاره جلوگیری از فروش کتاب های قاچاق

به گزارش بارازعلی، یک ناشر برای جلوگیری از فروش کتاب قاچاق راهکار تعریف کد یکتا برای هرنسخه کتاب را ارائه کرد.

راه چاره جلوگیری از فروش کتاب های قاچاق

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، مجید باشعور، مدیرمسئول انتشارات تایماز درباره تاثیر بستر اینترنت در افزایش قاچاق کتاب گفت: متاسفانه به علت بی اهمیت بودن رعایت قانون حق نشر در کشور طبیعتا شاهد هستیم کتاب های قاچاق در بستر سایت های اینترنتی فروخته می گردد. برای مثال اگر در وب سایتم کتاب ناشر دیگری را کپی و برای فروش عرضه کنم کسی متوجه نمی گردد، چون روی فضای مجازی نظارتی نیست.

وی اضافه کرد: کسی متوجه نمی گردد کتابی که در سایتم برای فروش قرار دادم از کجا گرفتم از این رو بستر اینترنت می تواند در افزایش قاچاق کتاب تاثیر داشته باشد. ناشران برای اینکه بتوانند از فروش کتاب هایشان به صورت قاچاق جلوگیری نمایند یک کد یکتایی برای هرکتابشان درنظر بگیرند. اینگونه معین می گردد کتاب عرضه شده در سایت ها واقعا اثر منتشر شده ناشر است یا نه.

مدیرمسئول انتشارات تایماز با اشاره به اینکه از نظر الکتریکی می توان کد برای هرکتاب ناشر معین کرد بیان نمود: در صورتی که کد یکتا برای هر کتاب ناشر تعریف گردد کتاب شناسنامه دار گردد. ناشر می تواند براساس تیراژ کتاب هایش روی هر نسخه کتابش برچسب بزند. به مخاطبان هم بگوید لیبل را در سایت وارد نمایند و اینگونه به اصل بودن کتاب پی ببرند.

باشعور ادامه داد: در جهان جرایم زیادی رخ می دهد تکنولوژی هم برای جلوگیری از آن راه حلی دارد. برای همین تعریف لیبل برای ناشر امکان پذیر است. او می تواند لیبل کتاب هایش را در اختیار پخش نمایندگان کتاب قرار دهد. با این کار می توان مخاطبان و پخش نمایندگان کتاب را از اصل بودن کتاب مطمئن و از خرید کتاب های قاچاق جلوگیری کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1952

به "راه چاره جلوگیری از فروش کتاب های قاچاق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره جلوگیری از فروش کتاب های قاچاق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید