ساماندهی دکه های بین راهی مناطق گردشگرپذیر در غرب مازندران

به گزارش بارازعلی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: دکه ها و واحدهای پذیرایی بین راهی که سال ها به شکل ناهمگون با طبیعت و بدون مجوز در حاشیه جاده های جنگلی غرب مازندران فعالیت دارند، تعیین تکلیف می شوند.

ساماندهی دکه های بین راهی مناطق گردشگرپذیر در غرب مازندران

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، برابر آمار رسمی، دستکم 125 دکه و یا واحدپذیرایی غیرمجاز در حاشیه محورهای جنگلی گردشگری غرب مازندران از جمله گلندرو، عباس آباد - کلاردشت، کندوان، دوهزار و سه هزار تنکابن و جواهرده رامسر فعالیت دارند. اغلب این دکه ها بدون مجوز عموما با چوب و پارچه در فاصله اندک با آسفالت جاده های کوهستانی ساخته شده است.

  • آشنایی با جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری غرب مازندران

دکه های این منطقه تا چند سال پیش تنها در حد قرار دادن یک اجاق گاز پیک نیکی برای عرضه چای فعالیتشان را شروع کردند و با گذر زمان به کبابسرا، قلیانسرا و عرضه مواد غذایی ارتقا پیدا کردند به طوری که هم اکنون در حال تبدیل شدن به فروشگاه های عرضه محصولات کشاورزی، صنایع دستی و حتی رستوران داری هستند.

عبدالرضا سنگاری شنبه چهاردهم تیر اضافه کرد: سال ها به شکل مکتوب و حتی در نشست های مختلف استانی و کشوری گزارش این موضوع مطرح می شد که فعالیت دکه ها و واحدهای پذیرایی بدون شناسه در حاشیه و حریم راه های جنگلی به خاطر رعایت نکردن موازین بهداشتی، زیست محیطی و مسائل دیگر مشکلاتی را برای مردم خطه غرب مازندران و حتی مسافران و گردشگران ایجاد کرده اند، اما متاسفانه این پیگیری ها نتیجه ملموسی در پی نداشت.

وی ادامه داد: در نامه نگاری های انجام گرفته و همچنین نشستی که اخیرا رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با استاندار مازندران داشت، این موضوع پی گیری و مقرر شد تا نسبت به ساماندهی این دکه ها اقدام شود که این مورد از روز شنبه آینده برای اجرا به ادارات تابعه این اداره کل ابلاغ می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: این دکه ها از گذشته های دور یعنی نزدیک به سه دهه با همکاری بخشداری ها و فرمانداری ها بدون نظرخواهی از منابع طبیعی فعالیتشان را شروع کردند و در نتیجه در بازدیدهای میدانی و حتی گزارش هایی مردمی پی برده شد که صاحبان این دکه ها نه تنها فعالیتشان منطبق با اصول فنی و ضوابط قانونی نبوده بلکه مشکل زا هم بوده است.

سنگاری ابراز امیدواری کرد در اجرای طرح ساماندهی دکه های غیرمجاز به مسائلی مانند مکان یابی، رعایت فاصله ها، شرح وظایف و خدمات و نیز رعایت موازین بهداشتی و زیست محیطی پرداخته شود و با تحقق این مهم به دغدغه چندین ساله مسئولان متولی و نارضایتی بیشتر مردم و حامیان محیط زیست و طبیعت انتها داده شود ضمن آنکه حق و حقوق دولت هم از صاحبان این دکه ها دریافت شود.

به عقیده کارشناسان، بی توجهی به آسیب های این واحدهای خدماتی که چندان هم با توجه به ماهیت زیبایی طلبی گردشگری طبیعت به فعالیتشان نیاز نیست، می تواند خطر تردد در جاده های کوهستانی را مضاعف کند، ضمن این که تبعات اجتماعی فعالیت شبانه روزی آنها در تمامی فصول سال هم باید مورد توجه قرار گیرد.

نگاهی به حاشیه جاده های جنگلی غرب مازندران نشان می دهد که حضور پر تعداد دست فروشان صنایع دستی و تولیدات محلی و دکه های پذیرایی و آلاچیق هایی برای حضور مسافران و گردشگران گذشته از بی نظمی بصری و تحت الشعاع قرار دادن زیبایی های طبیعت، چنان گره ای برای تردد ایجاد می کند که گاهی عبور از میان خودروهای پارک شده به صورت ناهمگون در این مناطق برای گردشگران و بومیان با خطر جانی همراه می شود.

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر با 313 هزار هکتار جنگل و 197 هزار هکتار مرتع از رامسر تا رُویان را پوشش می دهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1322

به "ساماندهی دکه های بین راهی مناطق گردشگرپذیر در غرب مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی دکه های بین راهی مناطق گردشگرپذیر در غرب مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید