قرص اعصاب و خطر ابتلا به آلزایمر

به گزارش بارازعلی، هنگامی که نتایج کامل تحقیقات پرفسور برنارد بیگو تا انتها امسال منتشر گردد، بدون شک همچون بمبی نه تنها در فرانسه، بلکه در تمامی محافل پزشکی و نهادهای بهداشت عمومی جهانی صدا خواهد نمود و واکنش های بسیاری را به همراه خواهد داشت.

قرص اعصاب و خطر ابتلا به آلزایمر

قرص اعصاب و خطر ابتلا به آلزایمر

هنگامی که نتایج کامل تحقیقات پرفسور برنارد بیگو تا خاتمه امسال منتشر شود، بدون شک همچون بمبی نه تنها در فرانسه، بلکه در تمامی محافل پزشکی و نهادهای بهداشت عمومی دنیای صدا خواهد نمود و واکنش های بسیاری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز به نقل از رادیو فرانسه، نتایج تحقیقات یک پژوهشگر صاحب نام فرانسوی که به تازگی بخش هایی از آن انعکاس داده شده، محافل تخصصی و پژوهشی علم پزشکی و خصوصاً صنایع داروسازی را دگرگون ساخته است. به گفتۀ بسیاری از دانشمندان و کارشناسان فعال در حیطۀ صنعت داروسازی و بهداشت عمومی، هنگامی که نتایج کامل تحقیقات پرفسور برنارد بیگو تا خاتمه امسال منتشر شود، بدون شک همچون بمبی نه تنها در فرانسه، بلکه در تمامی محافل پزشکی و نهادهای بهداشت عمومی دنیای صدا خواهد نمود و واکنش های بسیاری را به همراه خواهد داشت.

پرفسور برنارد بیگو ، متخصص اپیدمی شناسی و داروسازی فرانسوی دانشگاه بوردو، سالهاست در ارتباط با عواقب و اثرات سوء داروهای جزو خانواده بنزودیازپین ها یا به عبارتی دیگر تمامی قرص هایی که بر روی اعصاب تأثیر می گذارند، اعم از قرص های خواب و یا قرص های ضد افسردگی، تحقیقات بسیار پیشرفته ای را انجام داده است.

نتایج این تحقیقات، در حال حاضر، حاکی از آن است که استفاده طولانی مدت و حتی میان مدت از این نوع داروها، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را نزد افراد به میزان دو برابر افزایش می دهد؛ و اما آمار و ارقام تحقیقات وی بسیار تکان دهنده است. این آمار حاکی از آن است که در فرانسه هرسال بین 20 تا 30 هزار بیمار تازه مبتلا به آلزآیمر، به خاطر استفاده ی زیاد از قرص های اعصاب، به این بیماری مبتلا می شوند.

مقامات وزارت بهداشت فرانسه و خصوصاً بخش بهداشت عمومی، از انعکاس نتایج تحقیقات پرفسور بیگو بسیار نگران شده اند. خصوصاً از دو جهت؛ از یک سو تشدید ترس و نگرانی مردم و افکار عمومی هم از جهت ابتلا به آلزآیمر و هم از جهت استفاده از قرص های اعصاب و از سوی دیگر، واکنش بسیار تند بعضی از شرکت های چندملیتی داروسازی که فراوری و پخش قرص های اعصاب، یکی از مهم ترین و البته پرعایدیترین بخش فعالیت آن ها به شمار میرود.

شایان یادآوری است که بنا بر اظهارات وزارت بهداشت فرانسه، به مناسبت روز دنیای مبارزه با آلزایمر، اکنون در این کشور ترس از ابتلا به آلزایمر در جامعه، به همان میزان شدت گرفته که تا به حال ترس از ابتلا به سرطان در میان مردم فرانسه نگرانی های بسیاری را بر می انگیخت.

هم چنین پرفسور برنارد بیگو در نتایج تحقیقات اش، وزارت بهداشت فرانسه را به باد انتقاد گرفته است. چراکه در پی نتایج چند تحقیق مختلف بین المللی، از جمله پژوهشی از گروه پژوهشگران زیر نظر خود پرفسور بیگو ، از سال 2001، قانونی در فرانسه وضع شد که بر مبنای آن، تجویز و استفاده ی بیش از دو هفته از بسیاری از قرص های اعصاب ممنوع اعلام شده بود.

ولی پژوهش گر فرانسوی متذکر می شود که به هیچ وجه چنین قانونی رعایت نمی شود و مردم فرانسه سال به سال بیشتر از قرص های خانواده ی بنزودیازپین ها یا به عبارتی دیگر، قرص های اعصاب استفاده می نمایند. به طوری که نام بسیاری از این داروهای خطرناک، مانند والیوم، تمستا، لگزومیل و یا زاناکس برای همگان عادی و شناخته شده است؛ درست مانند آسپیرین و یا استامینوفن.

به عقیده ی پرفسور بیگو، اوج فاجعه در این جاست که مردم به مرور زمان به استفاده از این داروها عادت نموده اند و دیگر بدون تجویز پزشک به این کار روی می آورند.

شایان ذکر است که تحقیقات پژوهشگر فرانسوی نهمین و البته کامل ترین تحقیق دنیای در این زمینه به حساب می آید که همگی طی 10 سال گذشته انجام گرفته اند و نتایج اکثریت آن ها همچون نتایج تحقیقات پرفسور بیگو، حاکی از آن است که استفاده از قرص های اعصاب و یا خواب آور، به میزان 50 درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و در واقع از بین رفتن سلول های مغز را افزایش می دهد.

البته همیشه این تحقیقات و پژوهش گران و نتایج فعالیت شان به شدت از سوی بزرگان صنعت داروسازی به باد انتقاد گرفته شده اند و حتی در بعضی موارد کار به شکایت و دادگاه کشیده است.

والیوم ، پر فروش ترین داروی دنیا

شایان توجه است که در حال حاضر بازار دنیای قرص های اعصاب سالانه مبلغی بالغ بر 20میلیارد دلار است و به همین علت شرکت های داروسازی به هیچ وجه نمی خواهند چنین منبع عایدی پررونقی متوقف شود. در این زمینه، به طور مثال، می توان به قرص والیوم اشاره نمود که در سال 1963 از طرف لابراتور روش به بازار عرضه شد و اکنون به پرفروش ترین داروی دنیا تبدیل گشته است.

پژوهش گران فهرست بسیاری از این داروهای خطرناک را منتشر نموده اند و تاکید دارند که باید در صورت امکان کلاً از استفاده از آن ها خودداری کرد و در صورت لزوم فقط زیر نظر پزشک و آن هم برای حداکثر دو هفته مورد استفاده قرار گیرند.

این داروها عبارتند از مولکول های دیازپام که یکی از اسامی تجاری آن همان والیوم است، مولکول لورازپام یا تمستا، آلپرازولام یا زاناکس، برومازپام یا لگزومیل و هم چنین اوگازسپام یا سرستا.

هم چنین در بخشی دیگر از نتایج این تحقیقات تذکر داده شده که قرص های اعصاب فقط در دو ماه اول استفاده بسیار مؤثر واقع می شوند، ولی در طولانی مدت نه تنها اثرشان بسیار ضعیف می شود، بلکه در واقع تبدیل به نوعی اعتیاد شده و افراد اگر قرص خود را نخورند، احساس ناراحتی می نمایند. این مسئله، خصوصاً برای افرادی دشوارتر است که به استفاده از قرص های اعصاب، برای جنبه خواب آور آن روی می آورند.

پژوهشگران تاکید دارند که ترک قرص های اعصاب و داروهای خانوادۀ بنزودیازپین ها بسیار دشوارتر است تا ترک ماده مخدری مانند هرویین. به طوری که بهتر است افراد مایل به ترک، مدتی بستری شوند و تحت درمان قرار گیرند.

در خاتمه، پرفسور بیگو خاطرنشان ساخته که نخستین اثرات منفی استفاده از قرص های اعصاب در افراد، از پنج تا هشت سال پس از شروع استفاده از این داروها پدید می آیند و هم چنین متذکر می شود که برای زندگی بهتر و حفظ سلول های مغز سالم و در واقع گذراندن دوران سالخوردگی بدون مسائل روانی، از جمله آلزآیمر، بهتر است هیچ گاه از قرص های اعصاب و داروهای خواب آور استفاده نشود.

منبع:http://jamnews.ir

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2038

به "قرص اعصاب و خطر ابتلا به آلزایمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص اعصاب و خطر ابتلا به آلزایمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید