مرمت خانه کلانتر بسطاق در شهرستان سرایان

به گزارش بارازعلی، مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرایان از ادامه عملیات مرمت خانه تاریخی کلانتری بسطاق خبر داد.

مرمت خانه کلانتر بسطاق در شهرستان سرایان

به‌گزارش خبرنگاران به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد عرب مسئول میراث فرهنگی سرایان گفت: در سال گذشته سبک سازی و بام سازی بنا در اولویت برنامه های مرمت قرار گرفت و خاکبرداری و سبک سازی پشت بام به ارتفاع بیش از یک متر انجام شد و پوشش مجدد قسمت های تخریب شده و آسیب دیده، دوغاب ریزی با ملات شن و گچ در دو مرحله، استحکام بخشی سقف، مرمت دیوارهای دور تا دور بنا، شیب بندی، قوره گل و اندود کاهگل در دولایه، مرمت بادگیر بنا و استحکام بخشی دیوارها و پوشش های ضعیف از دیگر برنامه های مرمتی بود که در این بنای تاریخی ارزشمند انجام شد.

او افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور جلب مشارکت مردم در حفظ میراث فرهنگی نسبت به مبادله تفاهم نامه ای با مالکین بناهای تاریخی در شهرها و روستاها اقدام می نماید و با اختصاص اعتبار با مشارکت مردم، بناهای تاریخی حفظ، نگهداری، مرمت و بازسازی و احیا می‌شوند.

او افزود: در همین راستا امسال با اختصاص اعتبار 150‌میلیون ریالی از محل منابع ملی، ساخت سردر ورودی بنا که به صورت کامل تخریب شده بود در دست اقدام می باشد و خاکبرداری و آواربرداری کف، مستند نگاری، پی سازی، استحکام بخشی پی و دیوارهای موجود، اجرای دیوار و پوشش سقف ورودی و بام سازی کامل و آجرفرش ورودی در حال انجام است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان ادامه داد: خانه کلانتر در داخل بافت تاریخی روستای بسطاق به سبک چهار صفه دارای ویژگیهای معماری ایرانی منطبق بر شرایط ویژه اقلیمی منطقه است. بنا شامل سردر ورودی، ، دالان، حیاط، ایوانها، مطبخ، اطاقهای متعدد و انبار است. محور اصلی بنا در جهت شمال غربی- جنوب شرقی قرار دارد که از مرکز حیاط میگذرد و چهار ایوان یا چهار صفه بنا در چهار ضلع حیاط واقع شده اند. ایوانها دارای طاق جناغی بوده و پوشش آنها به صورت طاق و تویزه است.

عرب گفت: استفاده از اصول شناخته شده معماری ایرانی به منظور تطبیق با شرایط اقلیمی، فرهنگی، مذهبی، در طراحی این بنا مهمترین ویژگی این بنا است که به عنوان یک بنای مسکونی و هماهنگ با شرایط منطقه ارزش مطالعه و بررسی کامل را دارد.

او افزود: همچنین طرح چهار صفه بنا مهمترین ویژگی این بنا است.این بنای تاریخی با شماره 29941 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: chtn.ir
انتشار: 22 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 23

به "مرمت خانه کلانتر بسطاق در شهرستان سرایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت خانه کلانتر بسطاق در شهرستان سرایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید