نقش بنیاد مستضعفان در نوسان قیمت مسکن بیرجند ، مزایده هایی که خانه خریدن را به آرزو تبدیل می نماید!

به گزارش بارازعلی، بنیاد مستضعفان در واگذاری اراضی و املاک خود در خراسان جنوبی، غیرمستقیم بر بازار اثرگذاری می نماید؛ اما مسئولان این بنیاد برای حل این مشکل چاره ای نمی اندیشند.

نقش بنیاد مستضعفان در نوسان قیمت مسکن بیرجند ، مزایده هایی که خانه خریدن را به آرزو تبدیل می نماید!

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت فلزی ایرانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

گروه دانشگاه خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * 27 خرداد، نامه ای از سوی قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی در خبرنگاران منتشر شد که از اثرگذاری مزایده های بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی بر قیمت مسکن در بیرجند حکایت داشت. این نامه خطاب به مدیرکل املاک و اموال این بنیاد در خراسان جنوبی نوشته شده بود و درخواست اصلاح در فرایند برگزاری مزایده های واگذاری املاک بنیاد مستضفعان در بیرجند را داشت تا کمترین اثر را بر قیمت مسکن بگذارد.

پس از آن، دانشجویان نامه ای هم به سیدپرویز فتاح نوشتند؛ در آن نامه ضمن انتقاد از نبود شفافیت و اطلاع رسانی دقیق از شیوه برکزاری این مزایده ها، پیشنهاد کردند که قسطی بودن این مزایده ها حذف گردد یا شرکت در آن ها براساس کد ملی باشد تا این املاک را مصرف نماینده آن خریداری کند، نه دلال.

بیشتر بخوانید:

فرایند مزایده های بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی منجر به گرانی مسکن شده است

مزایده های بنیاد مستضعفان در بیرجند بر رشد قیمت املاک اثرگذار است

اظهارات دانشجویان در این زمینه ما را به کنکاش درباره این موضوع ترغیب کرد. سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در بهمن سال گذشته سفری به خراسان جنوبی داشته و از شهرستان درمیان بازدید نموده است. در حاشیه این بازدید مساله زمین های بنیاد در خراسان جنوبی هم مطرح می گردد و او توضیحاتی در این باره ارائه می نماید.

مزایده های عام المنفعه!

به گفته فتاح املاک بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی در رژیم گذشته منتسب به خاندان اسدالله علم بوده است. او این انتساب اراضی به خاندان علم را مشکل بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی می داند و تأکید می نماید که این مشکل را برطرف خواهد نمود.

او همچنین تأکید دارد که بنیاد مستضعفان از فروش زمین ها به نفع مردم استان استفاده خواهد نمود و منافع این بنیاد برابر با منافع مردم در خراسان جنوبی است. البته به موضوع اثرگذاری مزایده های این بنیاد بر افزایش قیمت زمین در خراسان جنوبی نیز اشاره می گردد و پاسخ فتاح این است که در همه ایران مزایده برگزار می گردد و باید دید آیا باعث افزایش قیمت شده؟ او مساله را انکار می نماید و می گوید: سعی می کنیم مزایده ها در جایی اتفاق بیفتد که منافع عام المنفعه باشد.

صعود قیمت مسکن در بیرجند به دلیل سیاست های انقباضی است

صولت مرتضوی، رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان نیز در همان بهمن سال گذشته به رسانه ها درباره گرانی املاک بیرجند در پی برگزاری مزایده های بنیاد مستضعفان آن هم پس از چند سال ثبات قیمت در این شهرستان، اعلام نموده بود که هضم این موضوع که مزایده سبب گرانی می گردد، مقداری سخت است!

البته او معتقد است ثبات قیمت مسکن در خراسان جنوبی و بیرجند به دلیل سیاست های ریاضتی و انقباضی بوده و اینکه قیمت مسکن در بیرجند به شدت کنترل شده بود و همین امر باعث افزایش قیمت ها شده است. به اعتقاد وی افزایش قیمت ملک در بیرجند به دلیل افزایش نیافتن محدوده خدماتی شهر و همچنین رشد بی رویه مهاجرت از روستا ها به بیرجند است.

با این حال، بعضی اظهارات مردم بیرجند حکایت از اثرگذاری مستقیم مزایده های بنیاد مستضعفان بر قیمت مسکن در خراسان جنوبی دارد. سینا هاشمی، فعال رسانه ای و اجتماعی بیرجند در مصاحبه با خبرنگار ما اثرگذاری این مزایده ها بر قیمت مسکن را با ذکر چند نمونه بیان می نماید.

شرایط مناسب مزایده ها برای سودجویان

او می گوید: زمینی در حدود 200 متر مربع با قیمت پایه 900 میلیون تومان در مزایده شرکت داده شد که پس از باز کردن پاکات ها، در نهایت به قیمت یک و نیم میلیارد تومان به فروش رفت. اکنون همان زمین با قیمت بیش از دو میلیارد تومان در حال معامله است.

هاشمی شیوه برگزاری این مزایده ها را تشریح می نماید و می گوید: به جز 10 درصد قیمت کل که پس از انتها معامله باید پرداخت گردد، 30 درصد قیمت را خریدار باید طی 10 تا 15 روز پرداخت کند و 60 درصد به جامانده هم به صورت قسطی پرداخت می گردد.

پرداخت اقساط به این شکل خواهد بود که هر سه ماه یک قسط پرداخت می گردد. بنیاد مستضعفان از خریدار هنگام واگذاری ملک هشت چک از خریدار دریافت می نماید که سررسید هر کدام با فاصله سه ماه از یکدیگر است.

این فعال اجتماعی بیرجندی ادامه می دهد: وقتی خبر فروش ملک به فردی با قیمتی بالاتر از قیمت روز بازار مسکن در بیرجند منتشر می گردد، فروشندگان ملک، چه صاحبان بنگاه های معاملاتی و چه اشخاص، قیمت گذاری ملک خود را براساس قیمت پرداخت شده در مزایده ارائه می نمایند. از طرف دیگر خریدار می تواند این ملک را با قیمتی که خریده به بنگاه معاملات املاک عرضه کند؛ بعضی از این افراد ملک را در نرم افزار دیوار حتی با قیمتی بیشتر عرضه می نمایند. به این صورت این مزایده ها بر قیمت ملک اثرگذار است.

وی می گوید: چند روز قبل با فروشنده ای که در نرم افزار دیوار ملک خود را عرضه نموده بود، تماس گرفتم و پس از پرس و جو درباره ملک، متوجه شدم زمینی که چند روز گذشته در مزایده از بنیاد به قیمت یک و نیم میلیارد خریده، اکنون با قیمتی بیشتر از 2 میلیارد تومان می فروشد.

برگزاری مزایده ها با قانون دهه 70

او می گوید: حدود یک سالی است که این پرونده را پیگیری می کنیم و اشکالات آن را با مسئولان بسیاری در استان مطرح نموده ایم. با مدیرکل بنیاد مستضعفان در استان هم جلسه داشتیم، اما گفتند که اجازه مصاحبه ندارند و نمی توانند با رسانه ها مصاحبه نمایند. پیش از شیوع کرونا، یعنی در بهمن سال گذشته هم سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان هم سیدصولت مرتضوی، رئیس سازمان املاک این بنیاد به خراسان جنوبی آمدند و توانستیم بخشی از این مسائل را به آنان منتقل کنیم.

هاشمی بیان می نماید: با پیگیری هایی که از طرف ما صورت گرفت، سه نوبت برگزاری مزایده های بنیاد مستضعفان در استان لغو شد، اما اخیرا دوباره این مزایده ها برگزار می گردد.

وی به اظهارات بعضی مسئولان اشاره می نماید و می گوید: به ما گفته شد که این قانون است و باید مزایده به این شکل برگزار گردد. اما این قانون مربوط به دهه 70 است و در آن موقع جوابگو بود. در آن موقع این اراضی خارج از محدوده شهری بیرجند بود و پرداخت قسطی و دیگر گزینه های مثبت در واگذاری این زمین ها، با هدف ترغیب شهروندان بیرجندی برای خرید انجام می شد، اما اکنون اراضی داخل محدوده شهری قرار گرفته است، آیا باز هم ضروری است با همان شیوه های قبل واگذاری ها صورت گیرد؟

او تصریح می نماید: ما مخالف عرضه املاک بنیاد مستضعفان به مردم نیستیم، اما چرا این املاک را یکجا واگذار نمی نمایند که فرصت سودجویی از آن ها از بین برود، یا شرایط آن را به گونه ای برنامه ریزی نمایند که دست دلالان از خرید این املاک کوتاه گردد.

بازار غیرمنطقی مسکن در بیرجند

علیرضا اربابی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در مصاحبه با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه اکنون بیرجند معدنی از زمین است، می گوید: ساختاری که بنیاد مستضعفان برای برگزاری مزایده ها در پیش گرفته است، باعث ایجاد بازاری غیرمنطقی در مسکن بیرجند می گردد.

اربابی بیان می نماید: بسیاری از افرادی که در این مزایده ها شرکت می نمایند، مصرف نماینده نیستند. دلالانی هستند که از شرایط بنیاد مستضعفان سودجویی می نمایند. این افراد مبلغ کمی را به نسبت مبلغ خرید زمین در ابتدا پرداخت می نمایند و پس از مدتی، با فروش زمین با قیمت بالاتر، قسط های بنیاد مستضعفان را پرداخت نموده و پس از آن ملک را با قیمتی بالاتر عرضه می نماید.

بازار هم که قبلا با برگزاری مزایده های بنیاد مستضعفان دستخوش تغییر هم شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند بیان می نماید: بنیاد مستضعفان اقدامات خوبی در خراسان جنوبی برای برطرف محرومیت و آبادانی استان انجام داده است. فروش این املاک هم بی شک برای هزینه کرد آن در استان است، اما وقتی ملک گران می گردد، دود آن به چشم مردم می رود.

او می گوید: بیرجند شهر بزرگی نیست و جمعیتی حدود 230 هزار نفری دارد، چرا باید زمین در شهرستانی که در منطقه مرزی قرار گرفته است به متری 12 میلیون تومان برسد؟

تماس های خبرنگاران با بنیاد مستضعفان استان به نتیجه ای نرسید، سیدصولت مرتضوی هم با اینکه تلفن خود را پاسخ داد، اظهار کرد که در جلسه است و باید در زمانی دیگر از او پاسخ سوال را بپرسیم که این پیگیری از بنیاد مستضعفان ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1241

به "نقش بنیاد مستضعفان در نوسان قیمت مسکن بیرجند ، مزایده هایی که خانه خریدن را به آرزو تبدیل می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش بنیاد مستضعفان در نوسان قیمت مسکن بیرجند ، مزایده هایی که خانه خریدن را به آرزو تبدیل می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید