پلتفرم افزونه تازه گوگل کروم در سال 2023 از راه می رسد

به گزارش بارازعلی، اینطور که به نظر می رسد، گوگل میخواهد در سال 2023 از پلتفرم افزونه نو خود برای مرورگر کروم رونمایی کند. پلتفرمی تحت عنوان Manifest V3 که قرار است جانشین Manifest V2 گردد.

پلتفرم افزونه تازه گوگل کروم در سال 2023 از راه می رسد

گوگل کروم که در حال حاضر محبوب ترین مرورگر در نزد کاربران به شمار میرود، قرار است به زودی پلتفرم افزونه تازهی دریافت کند. به گزارش وب سایت Engadget، در ماه ژانویه 2023 (اوایل زمستان سال جاری) و در نسخه 112 کروم، پشتیبانی از Manifest V2 در کانال بتا و توسعه دهنده Canary به سرانجام خواهد رسید. بعلاوه گفته می گردد در ماه ژوئن (اوایل تابستان - اواخر بهار)، گوگل به پشتیبانی از این پلتفرم در کروم 115 که نسخه پایدار این مرورگر به شمار میرود سرانجام خواهد داد.

در حال حاضر افزونه های بسیار زیادی در Manifest V2 وجود دارند و به تعداد آن ها نیز اضافه نموده می گردد اما از ماه ژوئن دیگر هیچ افزونه ای را نمی گردد به این پلتفرم اضافه نمود. بعلاوه به نظر می رسد در سال 2024 هم تمام افزونه های این پلتفرم به صورت کامل از فروشگاه کروم پاک خواهند شد.

حال نکته جالب توجه، تغییراتی است که Manifest V3 با خود به همراه خواهد داشت. طبق اطلاعاتی که در اختیار داریم، این پلتفرم اکنون افزونه های مسدودنماینده تبلیغات را محدودتر از قبل نموده که به ادعای گوگل، هدف از این محدودیت، بهبود حریم خصوصی و امنیت کاربران است. گوگل بعلاوه مدعی شده این پلتفرم بزرگ ترین تغییری است که طی ده سال اخیر در بخش افزونه های کروم اعمال شده، اما بنیاد حریم الکترونیک (Electronic Frontier Foundation یا به اختصار EFF) کاملا مخالف این ادعاست. این سازمان می گوید گوگل اگر واقعا به حریم خصوصی و امنیت کاربرانش اهمیت می دهد، باید به جای محدود کردن افزونه ها، از افراد واقعی برای حفظ امنیت فروشگاهش استفاده کند.

آنچه که باعث شده بحث های زیادی پیرامون این نسخه از پلتفرم افزونه کروم وجود داشته باشد، دقیقا همین محدودسازی افزونه های مسدودنماینده تبلیغات است. اینطور که به نظر می رسد، در Manifest V3، گوگل به جای استفاده از API مربوط به web request، یک API تازه تحت عنوان declarativeNetRequest را در نظر گرفته که باعث می گردد توسعه دهندگان افزونه های مسدودنماینده تبلیغات فقط بتوانند یک سری URL خاص را مسدود نمایند. در واقع مشکل اصلی اینجاست که تعداد ورودی های URL در پلتفرم تازه به 30.000 می رسد اما در حال حاضر افزونه های مسدودنماینده تبلیغات ظرفیت 300.000 ورودی را نیز دارند.

حال باید دید با این تغییر سیاست گوگل که با استقبال خوبی هم از سوی یک سری از افراد روبرو نشده، آیا از اندازه محبوبیت کروم کاسته خواهد شد یا خیر.

منبع: Gizchina

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 مهر 1401 بروزرسانی: 11 مهر 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2370

به "پلتفرم افزونه تازه گوگل کروم در سال 2023 از راه می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلتفرم افزونه تازه گوگل کروم در سال 2023 از راه می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید