چرا نباید هرگز سنگریزه ها را از ساحل بردارید

به گزارش بارازعلی، شورای کامبرلند در شمال انگلیس گفت افرادی که سنگریزه ها را از سواحل می برند تا 1000 پوند جریمه خواهند شد. بسیاری از مردم این اعلامیه را بی فایده و ناامیدکننده تلقی کردند، اما بر اساس تحقیقات همین کار در پیشگیری از فرسایش مهم است.

چرا نباید هرگز سنگریزه ها را از ساحل بردارید

در بسیاری از مردم، بازدید از ساحل خاطرات شادی از دوران کودکی را به یاد می آورد. به راحتی می توان فراموش کرد که ماسه و سنگریزه زیستگاه مهمی برای بسیاری از موجودات است. آنها بعلاوه حفاظت طبیعی خانه ها و زیرساخت ها را در برابر نیروی دریا فراهم می نماید.

در این میان، بسیاری سنگ یادگاری عجیب و غریب از ساحل ها جمع آوری نموده اند، یا شاید حتی کیسه هایی از سنگریزه ها را برای سنگ ریزه های باغ خود برده باشند. علاقه مندان بیشتر شیفته تنوع انواع سنگریزه ها، رنگ ها، شکل ها و حتی فسیل های یافت شده در سواحل هستند که از یخچال های طبیعی گذشته یا صخره های فرسایش یافته اطراف به آنجا منتقل شده اند.

واقعیت کمی شناخته شده است که حذف هرگونه مواد از ساحل در بریتانیا غیرقانونی است. این قانونی است که در مجموعه قوانین حفاظت از سواحل در سال 1949 ذکر شده، که با آن با از میان رفتن صد ها هزار تن رسوب از سواحل به وسیله افرادی که رسوب رایگان برای مصالح ساختمانی استخراج می نمایند، پیشگیری می گردد.

همه طول سواحل سنگ ریزه ای در انگلستان نیز به علت ویژگی های زیست محیطی شان از نظر قانونی محافظت می شوند، تا زیستگاه ها و گونه هایی که به آن ها متکی هستند، حفاظت شوند. اما در خصوص افرادی که در نزدیکی این سواحل زندگی می نمایند، یکی از ارزش های اصلی سنگریزه ها، کاهش فرسایش سواحل و سیل حاصل می گردد.

حجم ساحل برای کاهش هر دو خطر بسیار مهم است. در واقع، هر چه سنگریزه ها و رسوبات در ساحل بیشتر باشد، ساحل توانایی بیشتری در جذب انرژی امواج دارد. حذف میزان زیادی از سنگریزه ها، ماسه ها یا سایر رسوبات باعث می گردد ساحل کمتر بتواند به عنوان یک مانع طبیعی در برابر سیل و فرسایش عمل کند.

این حجم به طور طبیعی در طول سال تغییر می نماید، زیرا ساحل با تغییرات امواج در فصول سازگار می گردد. سنگریزه ها در داخل و خارج از ساحل به وسیله امواج منتقل می شوند و میزان های مختلف رسوب را در منطقه ها مجزا از ساحل دسته بندی می نمایند. امواج پرانرژی تر در طوفان های زمستانی می توانند رسوبات بزرگ تری را به ساحل بالایی منتقل نمایند و پشته شیب داری از سنگریزه ها را تشکیل دهند که به آن برم berm می گویند.

برم در بالای ساحل اغلب اولین سد دفاع طبیعی در برابر طوفان ها است که انرژی امواج را جذب می نماید و خطر انتقال امواج به فراسوی ساحل و فرسایش دیواره ها یا صخره های دریایی در پشت آن ها را کاهش می دهد.

ممکن است تصور کنیم که برداشتن چند سنگریزه از ساحل به وسیله یک نفر ممکن است به طور قابل توجهی بر روی پوسته یا حجم کلی ساحل تأثیر نداشته باشد، اما تأثیر تجمعی بسیاری از افراد که سنگریزه های زیادی را حذف می نمایند، را باید در نظر گرفت. حذف سنگریزه ها می تواند فرآیند طبقه بندی طبیعی ساحل را مختل کند و تعادل دینامیکی کلی آن را مختل کند.

با توجه به اهمیت حفظ رسوبات در سیستم برای حفاظت از سیل و فرسایش، تحقیقات مداومی برای درک بهتر نحوه واکنش سواحل سنگریزه نسبت به امواج و طوفان وجود دارد. این تحقیق به ویژه برای ارزیابی اثربخشی سواحل سنگفرش مصنوعی ایجاد شده در حفاظت از خطرات سیل و فرسایش ساحلی مهم است.

منبع: The Conversation

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 خرداد 1403 بروزرسانی: 6 خرداد 1403 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2534

به "چرا نباید هرگز سنگریزه ها را از ساحل بردارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نباید هرگز سنگریزه ها را از ساحل بردارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید