کشف چندین مومیایی مصری در نزدیکی قدیمی ترین هرم جهان

به گزارش بارازعلی، باستان شناسان لهستانی از کشف چندین مومیایی مصری در نزدیکی قدیمی ترین هرم جهان خبر دادند.

کشف چندین مومیایی مصری در نزدیکی قدیمی ترین هرم جهان

به گزارش خبرنگاران و به نقل از انشنت اوریجینز، باستان شناسان و محققان امیدوارند کشف این مومیایی ها بتواند اطلاعات بیشتری در رابطه با این منطقه باارزش و اعتقادات مذهبی مردم عادی مصر باستان ارائه دهد.

این اکتشاف توسط تیم متشکل از باستان شناسان لهستانی دپارتمان مصر شناسی دانشگاه ورشو و در جریان کاوش و حفاری های این تیم در مجاورت قدیمی ترین هرم مصر یعنی هرم جوزر که در نزدیکی شهر ممفیس پایتخت مصریان باستان قرار گرفته است، صورت گرفت.

کارشناسان دانشگاه ورشو از بیست سال پیش تحقیقات خود را در این منطقه آغاز کرده بودند و به اکتشافات متعدد مهمی نیز دست یافتند. در سال های اخیر، این تیم پیروز به کشف مقبره اشراف زادگان متعلق به دودمان ششم مصر باستان(قرن 24 تا 21 پیش از میلاد) شد.

باستان شناسان لهستانی، این اجساد مومیایی شده را در گورستانی در مجاورت قدیمی ترین هرم جهان، به نام گورستان سقاره کشف کردند.

در مصر باستان از گورستان سقاره به عنوان محلی برای خاکسپاری ساکنان ممفیس استفاده می شده است.

شناخته شده ترین بنای تاریخی این گورستان را هرم پلکانی جوزر می توان محسوب کرد که گفته می گردد به دستور ایمهوتب صدراعظم فرعون جوزر ساخته شد. قدمت این هرم به قرن بیست و هفتم پیش از میلاد باز می گردد و به عنوان قدیمی ترین هرم جهان شناخته می گردد.

اجساد مومیایی شده کشف شده در این مکان، سپتامبر گذشته در منطقه میان هرم جوزر و خندق خشک کشف شدند. بر اساس باورهای مصریان باستان خندق خشک مسیری نمادین برای ورود فراعنه به زندگی جاودانه است.

باستان شناسان ده ها شاید هم صدها مومیایی را درحالی کشف کردند که اغلب آنها شرایط چندان مناسبی نداشتند.

اکثر مومیایی های کشف شده در این مکان به سادگی دفن شده اند و این در تضاد کامل با مومیایی های اشراف زادگانی است که در ماه ها و سال های اخیر در نزدیکی این مکان کشف شده اند. بنابراین می توان نتیجه گرفت این اجساد به طبقه پایین جامعه تعلق دارند.

قطعات باقی مانده از تابوت های این مومیایی ها نشانگر آن است این تابوت ها به خوبی ساخته نشده اند. اجساد نیز به روشی بسیار ابتدایی مومیایی شده اند.

باستان شناسان بیان کردند، تصاویری از آنوبیس آبی که یکی از اساطیر مصری و محافظ گورستان ها است نیز بر روی تابوت ها دیده می گردد. هیچ اثری از نمادهایی که تاکنون در مقبره اشراف زادگان و فراعنه کشف شده است در این مکان وجود نداشت.

این اکتشاف می تواند بیانگر آن باشد که طبقه پایین مصر باستان نیز تاحدی همچون طبقه اشراف زادگان و ثروتمندان از یک نوع رسوم تعیین برای خاکسپاری استفاده می کردند با این تفاوت که زرق و برق چندانی در بقایای آنان دیده نمی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 344

به "کشف چندین مومیایی مصری در نزدیکی قدیمی ترین هرم جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف چندین مومیایی مصری در نزدیکی قدیمی ترین هرم جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید