شروع بازسازی آب انبار ستی فاطمه یزد

به گزارش بارازعلی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، محمدرضا فلاحتی روز یکشنبه 24 اسفندماه بابیان این خبر گفت: آب انبار ستی فاطمه از بناهای تاریخی متعلق به دوران تیموری است.

شروع بازسازی آب انبار ستی فاطمه یزد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او اضافه کرد: این سازه دارای دو ورودی است که یکی در میدان امیرچخماق واقع شده و ورودی دیگر، به عرض سه متر در کوچه مجاور واقع شده است.

فلاحتی ادامه داد: آب انبار ستی فاطمه دارای پنج بادگیر خشتی و یک مخزن عظیم بوده و پوشش خارج گنبد تخم مرغی شکل آن، با آجر پوشیده شده، پنج بادگیر هشت وجهی این آب انبار، به منظور خنک کردن و تهویه مخزن برای جلوگیری از فاسد شدن آب تعبیه شده است.

سرپرست اداره میراث­ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد با اشاره به اینکه آب انبارها علاوه بر ارزش تاریخی و معماری دارای هویت تاریخی بوده و برای مردم یزد خاطره انگیز است، اضافه کرد: در گذشته آب شرب مردم به وسیله آب انبارها تأمین می شده که با قرارگیری در مراکز محلات حضور مؤثری در زندگی مردم کویر داشته است.

فلاحتی اجرای داربست فلزی اطراف بادگیرها، تراشیدن اندود فرسوده بدنه و بازسازی پشت بام بادگیرها و اندود گچ و ریگ بدنه را مهم ترین اقدامات بازسازیی در این آب انبار ثبتی مطرح کرد.

آب انبار ستی فاطمه در سال 1384 به شماره 14856 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1763

به "شروع بازسازی آب انبار ستی فاطمه یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع بازسازی آب انبار ستی فاطمه یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید