این میوه ویژه تابستانه !

به گزارش بارازعلی، خوردن یک برش هندوانه سرد در گرمای تابستان واقعاً می چسبد، اما دانشمندان می گویند برای حفظ خواص مغذی هندوانه بهتر است آن را دردرجه حرارت اتاق نگهداری و مصرف کرد. پژوهشگران در یک بررسی به مقایسه میزان مواد آنتی اکسیدان اصلی در هندوانه هایی که برای دو هفته در یخچال یا درجه حرارت اتاق نگهداری شده بودند ، پرداختند.

این میوه ویژه تابستانه !

این میوه ویژه تابستانه !

آیا می دانید که هندوانه گرم مغذی تر است؟

خوردن یک برش هندوانه سرد در گرمای تابستان واقعاً می چسبد، اما دانشمندان می گویند برای حفظ خواص مغذی هندوانه بهتر است آن را دردرجه حرارت اتاق نگهداری و مصرف کرد. پژوهشگران در یک بررسی به مقایسه میزان مواد آنتی اکسیدان اصلی در هندوانه هایی که برای دو هفته در یخچال یا درجه حرارت اتاق نگهداری شده بودند ، پرداختند.

متخصصان فیزیولوژی گیاهی از نتایجی که به دست آورده اند شگفت زده شده اند، آنها می گویند میزان لیکوپن در هندوانه بریده نشده در دمای اتاق به طور میانه 20 درصد افزایش یافته و میزان بتاکاروتن دو برابر می گردد.

گوشت قرمز هندوانه مانند گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی لیکوپن، رنگدانه ای آلی از خانواده مواد شبه کاروتنی است که رنگشان از زرد تا قرمز تیره فرق دارد. بتاکاروتن- یک ماده شبه کاروتنی دیگر- هم به میزان کمتر در هندوانه موجود است. این مواد که جزء آنتی اکسیدان ها به حساب می آیند. مولکول های فعالی به نام رادیکال های آزاد را که در واکنش های شیمیایی در بدن تولید می شوند و در ایجاد بیماری هایی مانند سرطان دخیل هستند، خنثی می کنند.

این بررسی نشان داد که میزان لیکوپن در هندوانه به درجه حرارت نگهداری آن بستگی دارد. در هندوانه هایی که دو هفته در دمای اتاق نگهداری شده بودند، میزان لیکوپن بسته به نوع هندوانه بین 11 تا 40 درصد افزایش یافته بود.

این هندوانه ها پوست نازک تری پیدا کرده و رنگ گوشتشان تیره تر شده بود که نشان می داد رنگدانه های شبه کاروتنی در آنها بیشتر شده است. اما در هندوانه هایی که در درجه حرارت پایین نگهداری شده بودند، این تغییرات رخ نداده بود.

البته منظور از این گزارش ، این نیست که مردم هندوانه را ببرند و بعد آن را در دمای اتاق به حال خود رها کنند تا بگندد! توصیه ما این است که اگر هندوانه را نبریده اید.اگر هم هندوانه سرد می پسندید، اندکی قبل از خوردن آن را در یخچال بگذارید؛ به هر حال پس از بریدن هندوانه مجبورید آن را در یخچال بگذارید. کارشناسان می گویند، بسیاری از میوه ها مثلا موز را می توان مدتی خارج از یخچال نگهداری کرد تا هم رسیده تر گردد و هم کیفیت مواد مغذی آن بیشتر گردد.

منبع:نشریه ایرانیان شماره 34

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2035

به "این میوه ویژه تابستانه !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این میوه ویژه تابستانه !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید